Wifi fungerar inte på bärbar dator [Löst]

Här diskuterar vi nätverksrelaterade problem eller projekt.

Re: Wifi fungerar inte i på bärbar dator

Inläggav Jan-Olof » lör okt 10, 2020 4:08 pm

Nej, version 18.3 är ju lite nyare men det skiljer inte särskilt mycket.

Javisst, du kan välja vilka uppdateringar du vill installera - det gäller även kärnan.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Wifi fungerar inte i på bärbar dator

Inläggav Marie SWE » lör okt 10, 2020 6:15 pm

Byta nätverkskort är ju en smidig lösning.. Det är nog det interna nätverkskortet Mikael tänkte på.. det sitter på undersidan av datorn innanför stora luckan bredvid ram-minnet.
Jag hittade ingen service manual på din dator.. bara användarmanualen för Li serien. på denna sidan visas hur minnesmodulen bytes, men nätverkskortet sitter där oxå.
https://www.manualslib.com/manual/646351/Fujitsu-Siemens-Computers-Amilo-Li-Series.html?page=57#manual
Satsa på att byt till ett Realtek kort, de har bäst linux drivrutins stöd.

Kort på ebay https://www.ebay.co.uk/b/Fujitsu-Wireless-Network-Cards/20318/bn_6375455
Men det går lika bra med wifi-kort från Asus, Acer, HP osv. så länge basen på kortet har samma anslutning
Så om du hittar en trasig laptop så kan du alltid plocka ur nätverkskortet ur den :) Så det är bara att ta ett sådant kort från en nyare dator exempelvis.

Om du bor i närheten av Linköping eller passerar förbi någon gång så har jag lösa wifi-kort liggandes.. Ett paket Gevalia brygg kaffe som byte kanske. :mrgreen:
Marie SWE
 

Re: Wifi fungerar inte i på bärbar dator

Inläggav Mikael » lör okt 10, 2020 8:13 pm

Jag hade ett enkelt USB-kort i åtanke. Finns väl inget som säger att det fungerar men beroende på butik/läge kan du väl t.o.m ta med datorn och testa?
Kjell & Co är inte omöjlig när det kommer till återköp.
150 spänn grundar sig på ett från Jula, 149 kr.

18 - 18.3 supportas ju till i april nästa år och det lär väl komma kärnuppdateringar innan dess. (Om det nu skulle vara till gagn) Om inte annat skulle 20.1 komma till jul.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Wifi fungerar inte i på bärbar dator

Inläggav Mikael » lör okt 10, 2020 8:46 pm

Mikael skrev:
GHLJons skrev:Ett vbs-skript säger mig inte mycket. Hur gör man det?


Nja, det var ju i Windowsmiljön detta behövdes och fungerade väl.
Hur motsvarande skulle kunna tillämpas i Linuxmiljö vet jag inte och det är ju inte säkert att det skulle fhjälpa/fungera.

Jag ville bara belysa möjligheten att det är något som behöver startas först för att det sedan ska fungera.

Så här ser skriptet ut i Windows för den som vill försöka klura ut motsvarande i Mint:
Kod: Markera allt
Set WshShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")
Set oExec = WshShell.Exec("C:\Program Files\Launch Manager\WisWBSet.exe")
do while WshShell.AppActivate("Wireless Status Option")=False
WScript.Sleep 100
loop
WScript.Sleep 100
WshShell.sendkeys("{TAB}{TAB}{LEFT}~")


Tillägg/förtydligande:
Nedanstående gäller alltså Linux Mint, det ovan Windows.

Jag kom på att jag fick köra detta:
Kod: Markera allt
sudo service network-manager restart
och det hittade jag i denna tråd:
http://linuxmint.se/forum/viewtopic.php?f=31&t=927
och där skriver jag själv
Tror mig ha hittat lösningen: "Blanka" lösenordet i Keyring


Verkar som att när jag loggar in automatiskt så "följer det inte med" rättigheter som användare för att nätverkskortet ska bli tillgängligt...


Mera:
viewtopic.php?f=31&t=892
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Wifi fungerar inte i på bärbar dator

Inläggav GHLJons » sön okt 11, 2020 5:28 pm

Jag försökte följa Mikaels tråd och "Blanka" lösenordet i Keyring, men jag lyckades inte med det heller.
När jag startar Lösenord och nycklar, så ser jag det här:

Skärmbild_2020-10-11_17-53-07.png
Skärmbild_2020-10-11_17-53-07.png (21.22 KiB) Visad 11026 gånger


Någon meny med Login hittar jag inte heller.

Nu lutar det nog åt att jag följer Mikaels förslag och skaffar ett usb-anslutet nätverkskort. Det är nog det lättaste sättet att kringgå problemet, förhoppningsvis.
Det känns som att jag har lagt alldeles för mycket tid på det här nu. Men nog är det lärorikt.

Marie, det är sällan jag passerar Linköping, men jag tackar för erbjudandet! Det hade varit spännande att se hur du använder dina 25-30 datorer.

Jag återkommer med en rapport om hur ärendet utvecklar sig.
GHLJons
Munk
 
Inlägg: 43
Blev medlem: sön apr 05, 2020 5:01 pm

Re: Wifi fungerar inte i på bärbar dator

Inläggav Mikael » sön okt 11, 2020 5:45 pm

Det är egentligen bara om detta med sudo service network-manager restart fungerar som det är någon vits att "blanka" lösenordet.
Dessutom bara om man valt att logga in automatiskt.

Har du testat sudo service network-manager restart ?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Wifi fungerar inte i på bärbar dator

Inläggav Mikael » sön okt 11, 2020 6:35 pm

GHLJons skrev:Det är nog det lättaste sättet att kringgå problemet, förhoppningsvis.
Det känns som att jag har lagt alldeles för mycket tid på det här nu. Men nog är det lärorikt.


Det händer mig ganska ofta. Börjar med ett problem man vill ska vara löst, ofta snabbt och enkelt. Slutar med att problemet i sig blir underordnat och någon slags mekanik bakom problemet blir intressantare.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Wifi fungerar inte i på bärbar dator

Inläggav bosse » sön okt 11, 2020 6:42 pm

Mikael skrev:
GHLJons skrev:Det är nog det lättaste sättet att kringgå problemet, förhoppningsvis.
Det känns som att jag har lagt alldeles för mycket tid på det här nu. Men nog är det lärorikt.


Det händer mig ganska ofta. Börjar med ett problem man vill ska vara löst, ofta snabbt och enkelt. Slutar med att problemet i sig blir underordnat och någon slags mekanik bakom problemet blir intressantare.


Känner igen detta, kan bero på vår förmåga att fråga : varför då?? :D :D
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Wifi fungerar inte i på bärbar dator

Inläggav GHLJons » sön okt 11, 2020 7:29 pm

Ja, jag har testat sudo service network-manager restart ett flertal gånger, men utan resultat.
Men tack för tipset.
GHLJons
Munk
 
Inlägg: 43
Blev medlem: sön apr 05, 2020 5:01 pm

Re: Wifi fungerar inte i på bärbar dator

Inläggav Marie SWE » mån okt 12, 2020 2:37 pm

GHLJons skrev:Marie, det är sällan jag passerar Linköping, men jag tackar för erbjudandet! Det hade varit spännande att se hur du använder dina 25-30 datorer.


Jag använder bara tre laptops aktivt en i3, i5 och i7:a samt fem desktops. två är labbdatorer där jag testar olika lösningar, nya operativsystem, dissekerar operativsystem för att se hur de fungerar eller testar hur destruktiva vissa virus är, det är bara dual core 3GHz maskiner. Två är arbetsmaskiner det är i3:or, en första generationens dualcore maskin för hårdvarutestning samt datarecovery.. en HP server som har flertalet uppgifter och en brandväggsdator med pfSense.

De andra maskinerna är bara retro samlingsmaskiner.. allt från en gammal Commodore PCII intel 8088 upp till dualcore.. Bärbara retro från en 286 som du kan se bild på i denna tråden här inne viewtopic.php?f=27&t=992 och upp till dualcore. oftast bara en maskin från varje generations skifte. för att hålla ner lite på antalet datorer. :oops: :lol:
Nu håller jag på att göra om i datarummet så allt kan vara inkopplat samtidigt, det löser jag med KVMswitchar så jag slipper har femtioelva dataskärmar o tangentbord. :lol:
Det kommer komma lite bilder i min presstråd sedan, då jag kan tänka mig att det kanske finns de som vill se lite gamla retromaskiner. :)

Men ha det i åtanke om du passerar Linköping någon gång om du vill ha tag på ett internt nätverkskort.. Fast det finns ju på tradera o köpa oxå ioförsig... jag sökte på "wifi nätverkskort" på detaljerad sökning och i objektbeskrivning så hittade jag flertalet som passar din dator under hundralappen.

Lycka till med datorn. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Marie SWE
 

Re: Wifi fungerar inte i på bärbar dator

Inläggav GHLJons » tis okt 13, 2020 6:00 pm

Marie, det må jag säga var en gedigen samling datorer. Håller du på att bygga upp ett museum?

Jag har nu stoppat i en usb-ansluten nätverksplugg. Det trådlösa nätverket hoppade igång direkt när jag startade datorn.

Därmed betraktar jag detta problemet såsom varande löst, om än med en kringgående rörelse.

Jag ber att få tacka alla som har bidragit med goda råd och hjälpt mig att komma fram till en lösning.
Tack!
GHLJons
Munk
 
Inlägg: 43
Blev medlem: sön apr 05, 2020 5:01 pm

Re: Wifi fungerar inte på bärbar dator [Löst]

Inläggav Marie SWE » tis okt 13, 2020 6:34 pm

Härligt att det har löst sig. :mrgreen:

Ja, det är en liten samling tänkt som ett litet mini museum/reto spel,program,OS nostalgi. :D Sedan tänkte jag dela med mig dels här inne för pc'ns utveckling med att installera retro linux mint OS.. men även inne på sweklockers där det mer handlar om hårdvara än operativsystem.... men även vänner som kanske vill testa ett gammalt pc spel de spelade när de var unga o få en liten nostalgitripp. 8-)
Marie SWE
 

Re: Wifi fungerar inte i på bärbar dator

Inläggav Mikael » tis okt 13, 2020 8:45 pm

GHLJons skrev:Marie, det må jag säga var en gedigen samling datorer. Håller du på att bygga upp ett museum?
Jag har nu stoppat i en usb-ansluten nätverksplugg. Det trådlösa nätverket hoppade igång direkt när jag startade datorn.
Därmed betraktar jag detta problemet såsom varande löst, om än med en kringgående rörelse.
Jag ber att få tacka alla som har bidragit med goda råd och hjälpt mig att komma fram till en lösning.
Tack!


Ja, det är bra att det löst sig för dig men det är inte bra att det behövde bli en sådan lösning.

***

Om jag som inbiten Windowsanvändare (nä, inte nu längre, men för resonemangets skull) hittar en gammal bärbar dator i källaren. Inser att den inte duger att köra Windows på och är på väg att slänga den när en kompis menar att jag kan köra Linux på den. Jag tar och testar med Linux Mint, den ska visst vara bra. Jag tar väl den senaste då. Jag ser redan innan jag installerat att det trådlösa nätverket inte fungerar vilket jag ju vill. Ids inte mecka. Skippar Mint. Letar en annan, hittar MX och där fungerar nätverkskortet (antar vi, för resonmanget). Ser bra ut. Installerar. Funkar fint. Behåller MX och blir till slut en riktig MX-fan...

O-bra...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Wifi fungerar inte på bärbar dator [Löst]

Inläggav GHLJons » tis okt 13, 2020 9:38 pm

Kan man på något sätt rapportera problemet till utvecklingsgruppen, för att göra dem uppmärksamma på det?
GHLJons
Munk
 
Inlägg: 43
Blev medlem: sön apr 05, 2020 5:01 pm

Re: Wifi fungerar inte på bärbar dator [Löst]

Inläggav Marie SWE » tis okt 13, 2020 9:48 pm

Jag har inte en aning om det går att förmedla till utvecklingsgruppen.... Men över lag har jag (detta uttalandet gäller inte just Mint-teamet och detta är bara en observation från mig och inte kall fakta), men "över lag" så finns det lite i linuxkulturens programmerare att de är datanördar och datanördar sitter oftast på senaste hårdvaran och de "antar" att folk över lag använder inte gamla datorer som är mer än 10år.. där av tar de bort hårdvarustödet för gammal hårdvara för att hålla systemet mindre så det inte blir gigantiskt så som windows är (utrymme på disk)

Rätta mig gärna någon om jag har fel i mitt antagande. :)
Marie SWE
 

FöregåendeNästa

Återgå till Nätverk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst