Wifi fungerar inte på bärbar dator [Löst]

Här diskuterar vi nätverksrelaterade problem eller projekt.

Re: Wifi fungerar inte i på bärbar dator

Inläggav GHLJons » fre okt 09, 2020 6:34 pm

Jan-Olof skrev:
GHLJons skrev:Alla filer som finns i Mint 18 finns också i Mint 20. ... Undermappen ath5k har bara en fil, ath5k.ko i båda fallen.

Kan du se om det är samma version av ath5k? Är filerna lika stora?


Nej, filerna ath5k.ko är inte lika.
I Mint 18 Xfce har den storleken 217,1 kB och datum 2016-04-18.
I Mint 20 Xfce har den storleken 211,3 kB och datum 2020-09-10.
GHLJons
Munk
 
Inlägg: 43
Blev medlem: sön apr 05, 2020 5:01 pm

Re: Wifi fungerar inte i på bärbar dator

Inläggav GHLJons » fre okt 09, 2020 6:38 pm

Mikael skrev:
GHLJons skrev:Wifi-lampan tänds direkt när jag bootar från USB-stickan i Mint 18 Xfce.


Okej, då funderar jag om det är mekaniken bakom detta som gör att det inte fungerar med 20.
Med 18 finns något som aktiverar, "slår på" kortet, som det här med Fn-F1 (om det nu var just den kombon)
I 20 saknas detta och då hjälper det inte att det finns drivers osv.. i ett senare skede.

OBS! Jag spånar bara högt nu.

I Windowsmiljö var jag tvungen att fixa detta med ett vbs-skript, på just en Amilo, när den startade OS,et.


Ett vbs-skript säger mig inte mycket. Hur gör man det?
GHLJons
Munk
 
Inlägg: 43
Blev medlem: sön apr 05, 2020 5:01 pm

Re: Wifi fungerar inte i på bärbar dator

Inläggav Marie SWE » fre okt 09, 2020 7:10 pm

GHLJons skrev:Wifi-lampan tänds direkt när jag bootar från USB-stickan i Mint 18 Xfce.
När jag klickar på nätverkssymbolen i panelen så finns där en lista med tillgängliga nätverk.
Mint 18 Xfce har kärna 4.4.0-21-generic.

Jag har också testat med Mint 19 Xfce. Där fungerar det inte.
Mint 19 Xfce har kärna 4.15.0-20-generic.

Om det nu har med kärnan att göra. Jag vet inte.


Nu har jag ingen labbdator tillgänglig, så jag kan inte testa något.
Ett alternativ som skulle vara intressant att testa är att installera en äldre kärna... antingen går de eller så går det inte.
LMDE3 har kärnan 4.9.0 och där fungerade inte nätverket, men med kärnan 4.4 fungerade det..
Så om någon har möjligheter att testa att installera en äldre kärna för bakåtkompatibiliteten i hårdvarustödet.
https://linuxhint.com/install-linux-kernel-ubuntu/

Jag vet att det är just en lösning för att lösa stödet för det ökända SiS chipset'et är att installera en annan kärna..
Någon som har labbmöjlighet att testa?
Mina labbdatorer är minst en månad bort innan de är i drift igen.

EDIT:
flera länkar
https://askubuntu.com/questions/47397/how-do-i-add-the-kernel-ppa
https://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/
https://wiki.ubuntu.com/Kernel/MainlineBuilds
Marie SWE
 

Re: Wifi fungerar inte i på bärbar dator

Inläggav GHLJons » fre okt 09, 2020 7:32 pm

Nu har jag testat Mint 18.2 Xfce som har kärnan 4.8.0-53-generic. Där fungerar trådlöst nätverk.

Jag har också testat Mint 18.3 Xfce med kärnan 4.10.0-38-generic. Där fungerar det inte.
GHLJons
Munk
 
Inlägg: 43
Blev medlem: sön apr 05, 2020 5:01 pm

Re: Wifi fungerar inte i på bärbar dator

Inläggav Marie SWE » fre okt 09, 2020 7:34 pm

Okej.. då är frågan om 4.8 är den sista med stödet eller om 4.9 kanske kan fungera

EDIT:
Länk för att installera 4.9 http://ubuntuhandbook.org/index.php/2016/12/install-linux-kernel-4-9-ubuntu-linux-mint/
Marie SWE
 

Re: Wifi fungerar inte i på bärbar dator

Inläggav GHLJons » fre okt 09, 2020 8:31 pm

Men LMDE3 har ju kärnan 4.9 och där fungerade ju inte trådlöst.

Vad händer om man senare uppdaterar systemet till en nyare utgåva? Då får man väl en ny kärna. Måste man då göra om proceduren med att byta till en äldre kärna?
GHLJons
Munk
 
Inlägg: 43
Blev medlem: sön apr 05, 2020 5:01 pm

Re: Wifi fungerar inte i på bärbar dator

Inläggav Marie SWE » fre okt 09, 2020 8:43 pm

:lol: *haha* jaaa så blind jag är. :mrgreen: med tanke på att jag själv just skrev 4.9 o lmde. :lol: :lol: :lol: :lol:

Japp... det är tyvärr lika illa med SiS chipset... man får installera om gamla kärnan efter att ha graderat upp till nyare mint utgåva.. enklast är att inte uppgradera till 20.1, 20.2 osv.. säkerhetsmässigt via uppdateringarna är det ingen skillnad mellan första o sista utgåvan.. buggar blir oftast lösta med uppdateringar och sedan får man vara observant så att inte uppdateringshanteraren installerar kärnuppdateringarna.

Men om det går att installera 4.8 kärnan i mint 20 har jag inte en aning om då jag inte kan testa själv.. så det måste man ju prova.
Marie SWE
 

Re: Wifi fungerar inte i på bärbar dator

Inläggav Mikael » fre okt 09, 2020 8:48 pm

GHLJons skrev:Ett vbs-skript säger mig inte mycket. Hur gör man det?


Nja, det var ju i Windowsmiljön detta behövdes och fungerade väl.
Hur motsvarande skulle kunna tillämpas i Linuxmiljö vet jag inte och det är ju inte säkert att det skulle fhjälpa/fungera.

Jag ville bara belysa möjligheten att det är något som behöver startas först för att det sedan ska fungera.

Att mecka med att byta kärna ser jag som en temporär lösning och då mest för att kunna bekräfta, att härleda, till att det beror på kärnan. Eller ej.

Tillägg: Att köpa ett nätverkskort för 150 spänn kan ju vara ett sätt att kringgå problemet även om det känns surt.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Wifi fungerar inte i på bärbar dator

Inläggav Marie SWE » fre okt 09, 2020 8:59 pm

Mikael skrev:Att mecka med att byta kärna ser jag som en temporär lösning och då mest för att kunna bekräfta, att härleda, till att det beror på kärnan. Eller ej.


Det som gör att jag tror det är lösningen är just för problemet med Linux och SiS chipset.. det problemet hade ju jag 2018 och det tog mig 2år innan jag hittade lösningen för det. :oops: dock letade jag inte aktivt efter en lösning i två år. :roll: jag letade efter det under några månader 2018 innan jag gav upp och sedan.. det var ju bland annat i denna tråden viewtopic.php?f=15&t=918
Sedan i år när jag satt på en chatt med chris titus som jobbar som IT-profs och jag fråga om SiS.. då fick jag lösningen serverad på ett silverfat.. så det var inte jag som löste SiS
Men då det just som detta handlar om hådvarukompatibilitet, så känns den logiska kopplingen att kärnan är lösningen då alla drivar ligger där.
Sedan om det går installera drivar vid sidan om o där med köra på nyare kärna, det är inget jag har erfarenheter utav (ännu)
Marie SWE
 

Re: Wifi fungerar inte i på bärbar dator

Inläggav Marie SWE » fre okt 09, 2020 9:12 pm

Jag hitta denna artikeln om att installera drivrutiner... Sedan om den är bra eller inte, det vet jag inte då jag bara skummade igenom den lite snabbt.
https://www.howtogeek.com/213488/how-to-install-hardware-drivers-on-linux/
Marie SWE
 

Re: Wifi fungerar inte i på bärbar dator

Inläggav GHLJons » fre okt 09, 2020 9:21 pm

Ska jag kanske installera Mint 18.2 Xfce och låta bli att uppdatera kärnan?
Är det något problem med att fortsätta använda den versionen?

Finns det någon chans att problemet blir löst i en senare utgåva av Mint?
GHLJons
Munk
 
Inlägg: 43
Blev medlem: sön apr 05, 2020 5:01 pm

Re: Wifi fungerar inte i på bärbar dator

Inläggav Marie SWE » fre okt 09, 2020 9:33 pm

Om jag svarar på frågan med vad jag själv kommer göra på några av mina retrodatorer.. Så kommer jag köra äldre versioner av linux just för att de har lägre prestandakrav, mer bakåtkompatibla..
Det man inte har är säkerhetsuppdateringar, så man får ju ha det i åtanke vad man använder datorn till. :)
Lika så när man fått installationen perfekt och allt fungerar, alla inställningar, utseende osv.. gör en image av hårddisken, så att "om" något händer så behöver man bara köra en recovery och återställa hårddisken så slipper man alla tweeks osv vid nästa tillfälle. :mrgreen:

:roll: Jag har mellan 25-30datorer och två servrar, så tro mig, jag vill inte göra en extra installation mer än absolut nödvändigt. *hihi* :oops:


EDIT:
Men största frågan är... vill man bara få det att fungera, så tar man enklaste lösningen... vill man lära sig allt och lite till, så ska man aldrig ta lätta vägen... ingenting är omöjligt som jag har som signatur... men det är extremt tidskrävande o frustrerande innan man löser saker. Mina första inlägg på detta forumet visar på hur jag var på väg att kasta datorerna på tippen typ. :oops: :lol: :lol:
Minns du det Mikael, vi hade ju långa diskussioner om mina problem 2018. :mrgreen:
Marie SWE
 

Re: Wifi fungerar inte i på bärbar dator

Inläggav bosse » lör okt 10, 2020 7:51 am

GHLJons skrev:Ska jag kanske installera Mint 18.2 Xfce och låta bli att uppdatera kärnan?
Är det något problem med att fortsätta använda den versionen?

Finns det någon chans att problemet blir löst i en senare utgåva av Mint?


Som jag skrev i inlägget så känns problematiken igen, min lösning var att ligga kvar i den äldre versionen och hoppa uppdateringarna som du nämner. Funkade för mig. ps: den laptopen har gått till de sälla jaktmarkerna. ( problemet löst :D )

"Mitt första försök med LM med en gammal laptop fick jag att fungera genom tips här på forumet att backa till en äldre utgåva. Har du provat LM 18 alt 19. Kanske långsökt? :?"
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Wifi fungerar inte i på bärbar dator

Inläggav Jan-Olof » lör okt 10, 2020 1:04 pm

En möjlighet kan kanske vara att installera Mint 18.3 Xfce och sedan backa till den senaste kärnan i 4.8-serien: Uppdateringshanteraren, Visa, Linux-kärnor, Fortsätt, 4.8, 4.8.0-58, Installera för att installera den. Vid nästa start får du aktivera den och se om nätverket fungerar.

Skärmbild från 2020-10-10 13-51-28.png
Skärmbild från 2020-10-10 13-51-28.png (8.01 KiB) Visad 10652 gånger

Stödet för Mint 18.x upphör i april men då har du i alla fall lite tid på dig att kolla vidare.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Wifi fungerar inte i på bärbar dator

Inläggav GHLJons » lör okt 10, 2020 2:15 pm

Är det någon speciell fördel med att köra Mint 18.3 med en äldre kärna, jämför med att köra Mint 18.2?

Kan man installera övriga uppdateringar, men hoppa över kärnan?

Mikael föreslog att köpa ett nätverkskort. Menar du ett kort som ansluts i en usb-port då. Har du något förslag på ett lämpligt kort? Kan man vara säker på att det fungerar med Mint 20?
GHLJons
Munk
 
Inlägg: 43
Blev medlem: sön apr 05, 2020 5:01 pm

FöregåendeNästa

Återgå till Nätverk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster