Gigolo

Här diskuterar vi nätverksrelaterade problem eller projekt.

Gigolo

Inläggav bosse » fre aug 21, 2020 11:31 am

Försöker skapa ett hemnätverk för 3 LM 19.1laptops. Använder Gigolo men får ett felmeddelande att jag nekas kontakt med rautern. Läste någonstans här att det kan vara brandväggen som spökar. Om jag lyckas få till det, ska brandväggarna vara avstängda på samtliga maskiner? Finns det något annat program som kanske är enklare för en rookie på nätverk
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Gigolo

Inläggav Mikael » fre aug 21, 2020 2:29 pm

Kan du ta en skärmdump av meddelandet du får i Gigolo?

Ska brandväggen vara på behöver samba läggas till som en regel.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Gigolo

Inläggav bosse » fre aug 21, 2020 5:56 pm

Skärmbild från 2020-08-21 18-55-34.png
Skärmbild från 2020-08-21 18-55-34.png (14.78 KiB) Visad 13743 gånger
Mikael skrev:Kan du ta en skärmdump av meddelandet du får i Gigolo?

Ska brandväggen vara på behöver samba läggas till som en regel.
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Gigolo

Inläggav Mikael » fre aug 21, 2020 8:56 pm

FTP?
Kontakt med routern? Varför? USB-minne i den?

Vill du inte komma åt de andra datorernas mappar?
Mappen Public kan ju vara lämplig att dela ut med tanke på dess namn så att säga.
Annars är Hämtningar bra att dela ut.
Om man hämtat ett program på dator A och ex. installerat där och om man sedan vill installera samma sak på dator B kan man direkt dubbelklicka på Hämtningar i dator A.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Gigolo

Inläggav bosse » lör aug 22, 2020 6:30 am

Skärmbild från 2020-08-22 07-28-49.png
Skärmbild från 2020-08-22 07-28-49.png (11.5 KiB) Visad 13865 gånger

Vad fyller jag i här?

Hittar ingenstans där jag får vägledning hur jag skapar nätverket. Är helt novis på detta.
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Gigolo

Inläggav Mikael » lör aug 22, 2020 8:37 am

För att kunna ansluta till en annan dator måste det finnas (minst) en utdelning på den.

Se denna färska tråd:
viewtopic.php?f=15&t=1175&p=7644#p7644
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Gigolo

Inläggav bosse » sön aug 23, 2020 9:08 am

Mikael skrev:För att kunna ansluta till en annan dator måste det finnas (minst) en utdelning på den.

Se denna färska tråd:
viewtopic.php?f=15&t=1175&p=7644#p7644


Hur justerar jag detta?
Bilagor
Skärmbild från 2020-08-23 10-06-23.png
Skärmbild från 2020-08-23 10-06-23.png (11.23 KiB) Visad 13715 gånger
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Gigolo

Inläggav Mikael » sön aug 23, 2020 2:20 pm

Svårt att säga. Hur har du gjort när du delat ut mappen du försöker nå?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Gigolo

Inläggav bosse » sön aug 23, 2020 2:23 pm

Skärmbild från 2020-08-23 15-37-55.png
Skärmbild från 2020-08-23 15-37-55.png (16.72 KiB) Visad 13772 gånger

något i samba som strular ?
Skärmbild från 2020-08-23 15-22-37.png
Skärmbild från 2020-08-23 15-22-37.png (30.36 KiB) Visad 13829 gånger
Mikael skrev:Svårt att säga. Hur har du gjort när du delat ut mappen du försöker nå?

enligt tråden du hänvisade till,
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Gigolo

Inläggav Mikael » sön aug 23, 2020 9:41 pm

bosse skrev:enligt tråden du hänvisade till

Hm, jag hänvisade till en tråd och i den tråden hänvisar jag till ett inlägg i Maries tråd.
I det inlägget hade jag skrivit hur jag gjorde och så har jag gjort ett flertal gånger efter det med önskat resultat, på olika maskiner dessutom.

Nyinstallerad Linux Mint 19.3, Cinnamon. = dator1
filhanterare, Nemo (standard)
högerklick på mappen publikt
utdelningsalternativ
ett blått fält med text som upplyser om att samba måste installeras
klickar på Installera i samma blåa fält
kräver omstart
efter omstart
högerklick på mappen publikt
utdelningsalternativ
flyttar slider till Dela ut
väljer förvalt namn (publikt)
kryssar i tillåt andra att ändra, tillåt gäståtkomst
skapa utdelning
bekräftar Lägg till rättigheter automatiskt

I min "rätta dator", också med 19.3 Cinnamon:
ser dator1
ser mappen publikt
när jag försöker öppna den möts jag av en dialog där jag väljer Anonym
kan skapa en fil och kan ta bort filen

På en dator med Windows 10 1909 18363:
ser dator1
ser mappen publikt
ingen dialog när mappen öppnas
kan skapa en fil och kan ta bort filen

Således inget meck alls med några filer eller annat i 19.3
Att kunna ansluta till Windows 10 verkar vara en större utmaning


Dator1 ovan är alltså en dator med Linux och där delar jag ut en mapp.
I de andra datorerna, Linux och Windows kan jag ansluta mot denna Dator1 och då utan att använda verktyget Gigolo.

Om det fungerar direkt i filhanteraren så kommer det att fungera med Gigolo men om det är besvärligt via filhanteraren kan Gigolo klara det.
Lyckas inte Gigolo så måste man se efter hur man delat ut. Att mecka med konfigurationsfiler för samba kan ställa till mer elände än nödvändigt.
Brandväggarna i alla datorer kan med fördel vara avstängd medan man testar att ansluta.
Det är också bra om man börjar med att dela ut en mapp i Home, ex. Public. Detta för att se om det fungerar. Sedan kan man ge sig på saker som att dela ut NTFS-partitioner på USB-anslutna diskar.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Gigolo

Inläggav bosse » mån aug 24, 2020 6:34 am

Med avstängda brandväggar fungerar det, men jag misstänker att jag behöver göra undantag för brandväggarna. Där tar jag gärna emot instruktioner. Vill gärna ha brandväggarna igång. :?
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Gigolo

Inläggav Mikael » mån aug 24, 2020 6:39 am

Nu sitter jag med Windows :evil: men ur minnet: i Brandväggskonfigurationen, Regler, Lägg till, Välj program, Välj samba, OK osv.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Gigolo

Inläggav bosse » mån aug 24, 2020 7:07 am

Mikael skrev:Nu sitter jag med Windows :evil: men ur minnet: i Brandväggskonfigurationen, Regler, Lägg till, Välj program, Välj samba, OK osv.

Tat me ro som man säger, ingen brådska. Kikade på min rauter och den har tydligen någon form av brandvägg där man kan göra undantag, jag är doch osäker på hur så det känns lugnare att ta det på brandväggarna i datorerna.
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Gigolo

Inläggav bosse » mån aug 24, 2020 7:18 am

bosse skrev:
Mikael skrev:Nu sitter jag med Windows :evil: men ur minnet: i Brandväggskonfigurationen, Regler, Lägg till, Välj program, Välj samba, OK osv.

Tat me ro som man säger, ingen brådska. Kikade på min rauter och den har tydligen någon form av brandvägg där man kan göra undantag, jag är doch osäker på hur så det känns lugnare att ta det på brandväggarna i datorerna.


Det verkar inte vara fel på ditt minne, det fungerar med brandväggen på och med undantagen för Samba. Misstänker att man kan dela ut fler mappar i nätverket men osäker hur. Det får bli en senare fråga. Kul att det funkar. Tack för hjälpen.
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Gigolo

Inläggav Marie SWE » mån aug 24, 2020 11:08 am

bosse skrev:. Kikade på min rauter och den har tydligen någon form av brandvägg där man kan göra undantag, jag är doch osäker på hur så det känns lugnare att ta det på brandväggarna i datorerna.


Jag klämmer in med en kommentar. :)
Routerns brandvägg ska du inte öppna. Den är enbart aktiv mellan Wan(internet) och ditt Lan(lokala nätverk) så den påverkar inte någon trafik som går mellan dina lanportar eller lan till wifi. :)
Man kan säga så här, att om du har en aktiv brandvägg i din router så behöver du "egentligen inte" ha mjukvarubrandväggarna aktiva i dina datorer, för routern skyddar dig mot attacker utifrån så att säga.

Dock är jag av den extrema sorten som har flera lager av säkerhet, så jag har aktiva brandväggar i varje dator med enbart regler för vad jag tillåter datorn att kommunicera även på lokal nivå i mitt interna lan.
En rätt konfigurerad mjukvarubrandvägg ger även skydd inifrån.. säg att man blir infekterad med ett spyware eller virus, så kan inte det kommunicera ut eller sprida sig då det inte har undantag i brandväggen att ta sig ur datorn o vidare. Exempel, jag råkade ut för wanacry viruset som är designat att sprida sig från dator till dator i det lokala nätverket. tack vare att jag hade så hårt strypt nätverk så kunde det inte sprida sig. access denied för viruset så att säga... dock är detta exemplet en minimal risk i ett linuxnätverk.

Problemet här är att det finns vääääääldigt få brandväggar som klarar av den uppgiften då alla per default tillåter all kommunikation ut, men inte in.
Där av kan du märka att om du enbart stänger av brandväggen på en dator, så kan din dator med brandväggen på öppna resurserna på den datorn som brandväggen är avstängd på, men inte tvärt om.

Du kanske har sett min tråd om när jag letade brandvägg.*hihi* viewtopic.php?f=28&t=915

summa summarum är att sitter du innanför en brandvägg(router, hårdvarubrandvägg osv) så är du skyddad från externa attacker.
Har du ett wifi som du använder och bor inne i stan med tusentals folk i närheten så skulle jag rekommendera mjukvarubrandväggar även på dina datorer. För ett wifi kan man hacka på avstånd, men ett trådat nätverk kräver fysisk access att koppla in sig på.
Ett annat alternativ är att i routern skapa en tillåtenlista över vilka enheter som kan ansluta till ditt wifi, en whitelist. Lite bökigt när du vill ansluta nya enheter och dina vänner kan inte nyttja ditt wifi om du inte addat deras enheter i listan. Men då kan man vara 99% säker på att inga obehöriga ansluter till ditt wifi.
Senast redigerad av Marie SWE mån aug 24, 2020 11:17 am, redigerad totalt 1 gång.
Marie SWE
 

Nästa

Återgå till Nätverk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron