Hur komma åt dokument i Linux-datorn från Windows 10?

Här diskuterar vi nätverksrelaterade problem eller projekt.

Re: Hur komma åt dokument i Linux-datorn från Windows 10?

Inläggav StenS » sön feb 02, 2020 12:01 pm

Jag har stängt av brandväggen.
När jag högerklickar på den hårddisk jag vill dela så finns inte ”Utdelningsalternativ”
Högerklickar istället på mappen jag vill dela under aktuella disken och klickar på ”Utdelningsalternativ”
Mappen heter ”Delade_dok”. Får då ett meddelande som jag gissar hänger ihop med att
” rättigheterna för disken inte kan fastställas” som det står under diskens egenskaper
Dessvärre förstår jag inte vad jag ska göra.
Skärmbild   .png
Skärmbild .png (35.09 KiB) Visad 13587 gånger


Jag ber om ursäkt om jag orsakat att tråden ”spårat ur”. Har inte klart för mig vad som hör hemma var. Helt ok att flytta detta till annan plats i forumet. V.v ge mig bara en vink var.

F.ö. tackar jag för svaren jag fått (även om mitt problem inte är löst än)
Hoppas jag själv så småningom har lärt mig så mycket att jag då själv kan dela med mig. ”Pay Back”

/Sten
StenS
Munk
 
Inlägg: 21
Blev medlem: ons aug 28, 2019 8:29 pm

Re: Hur komma åt dokument i Linux-datorn från Windows 10?

Inläggav Mikael » sön feb 02, 2020 5:16 pm

StenS skrev:Jag ber om ursäkt om jag orsakat att tråden ”spårat ur”. Har inte klart för mig vad som hör hemma var. Helt ok att flytta detta till annan plats i forumet. V.v ge mig bara en vink var./Sten

Nej, nej, ta det inte så!
Jag menade i allmänhet. Och är det någon som sett till att den spårat ut så är det väl jag själv!

Okej.
Här kan man då fundera på om det är lämpligt att använda, eller inte, verktyget System-config-samba som egentligen bara är ett grafiskt gränssnitt.

Jag tycker nog att vi, dvs. du, ska göra det som står i felmeddelandet - "be administratören att ändra i en konfigurationsfil".
Admin är ju du själv så det torde väl beviljas ;)

När jag ska ändra en fil som kräver admin-rättigheter brukar jag öppna mappen den ligger i, som just admin.

Starta Nemo
Välj Filsystem
Välj etc
Högerklicka på mappen samba och välj att Öppna som administratör
Ange lösen
Högerklicka på filen smb.conf och Öppna med en textredigerare.
Under stycket
Kod: Markera allt
#======================= Global Settings =======================

[global]


ska man lägga till en rad och det spelar ingen roll var men jag ser nu att det kan vara lämpligt att lägga in den en bit ner under Misc

20200202171435.png
20200202171435.png (49.1 KiB) Visad 13660 gånger


spara och stäng.

samba ska nu startas om men det kan ju vara lika bra att starta om datorn.

OM detta hjälper vet jag dock inte.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Hur komma åt dokument i Linux-datorn från Windows 10?

Inläggav Marie SWE » sön feb 02, 2020 5:56 pm

Mikael skrev:
StenS skrev:Jag ber om ursäkt om jag orsakat att tråden ”spårat ur”. Har inte klart för mig vad som hör hemma var. Helt ok att flytta detta till annan plats i forumet. V.v ge mig bara en vink var./Sten

Nej, nej, ta det inte så!
Jag menade i allmänhet. Och är det någon som sett till att den spårat ut så är det väl jag själv!

Jag har ju oxå chattat sönder den här tråden.*hihi* :lol:

Då denna är för 18 och inte fungerar helt hundra på 19, då config-system-samba inte går att få att fungera i 19.. nu mer heter den ju Gadmin-samba.. och är mycket sämre enligt mig. :?

Chatta vidare i den här tråden, så StenS får sitt system att fungera, det är viktigast. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Sedan funderar jag på om man ska skriva om det första inlägget.. så guiden blir en komplett guide för både 18, 19, LMDE3 och kommande mint 20... så att guiden blir bakåt kompatibel ifall någon sitter på gammal hårdvara, så de kör på en äldre distro för att inte säcka hårdvaran..

Vad tros om den idén?
Marie SWE
 

Re: Hur komma åt dokument i Linux-datorn från Windows 10?

Inläggav Mikael » sön feb 02, 2020 7:01 pm

Marie SWE skrev:Då denna är för 18 och inte fungerar helt hundra på 19, då config-system-samba inte går att få att fungera i 19.. nu mer heter den ju Gadmin-samba.. och är mycket sämre enligt mig. :?

Funkar hos mig, 19.3 Cinnamon.
20200202185847.png
20200202185847.png (84.1 KiB) Visad 13593 gånger
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Hur komma åt dokument i Linux-datorn från Windows 10?

Inläggav Marie SWE » sön feb 02, 2020 7:10 pm

Mikael skrev:Funkar hos mig, 19.3 Cinnamon.

Okej, jag provade bara första 19 och den kunde inte jag installera den på.. sedan gick jag över till LMDE3 när 19 strulade mer än vad det var värt att bråka med och den höll på att koka min cpu innan jag ens försökte byta ut till xfce. :oops:

Edit:
I lmde3 finns inte system-config-samba
Marie SWE
 

Re: Hur komma åt dokument i Linux-datorn från Windows 10?

Inläggav Mikael » mån feb 03, 2020 4:51 pm

@StenS - testa att dela ut en mapp som ligger i Hem-katalogen, ex. Bilder
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Hur komma åt dokument i Linux-datorn från Windows 10?

Inläggav Mikael » ons feb 05, 2020 6:01 pm

Hmm :?:
Bilden visar utdelningsalternativ med, i ordning, Nemo, Caja och Nautilus.
20200205175855.png
20200205175855.png (107.17 KiB) Visad 13478 gånger

Tycks alltså skilja sig beroende på vilken filhanterare man använder :?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Hur komma åt dokument i Linux-datorn från Windows 10?

Inläggav StenS » ons feb 05, 2020 9:20 pm

Ni svarar så snabbt att jag känner mig som en sengångare.
Nåväl, nu har jag tagit mig tid och följt Mikaels guide för att kunna dela mappar. Öppnat filen smb.conf med en textredigerare och skrivit in texten du skrev. Det gick riktigt bra. Kan nu dela både mapp under /home/sten och mapp på den stora gemensamma disken. Bara namnet på mappen inte var för långt.
Har sen försökt öppna SAMBA enligt Marie SWE första inlägg i tråden, för att komma vidare med nätverket. Det gick inte lika bra. Kan inte hitta SAMBA eller SYSTEM-CONFIG-SAMBA eller SAMBA-LIBS trots att de ska vara installerade på min dator enligt programhanteraren. Och det är väl SAMBA som behövs för att kunna konfigurera ett hemnätverk?
/Sten
StenS
Munk
 
Inlägg: 21
Blev medlem: ons aug 28, 2019 8:29 pm

Re: Hur komma åt dokument i Linux-datorn från Windows 10?

Inläggav Mikael » ons feb 05, 2020 10:07 pm

StenS skrev:Ni svarar så snabbt att jag känner mig som en sengångare.

Det är ju en av fördelarna med en plattform som ett forum, att man skriver när man har tid att göra det.

Nåväl, nu har jag tagit mig tid och följt Mikaels guide för att kunna dela mappar. Öppnat filen smb.conf med en textredigerare och skrivit in texten du skrev. Det gick riktigt bra. Kan nu dela både mapp under /home/sten och mapp på den stora gemensamma disken. Bara namnet på mappen inte var för långt.

Bra och bra info angående längd på mappnamn!

Har sen försökt öppna SAMBA enligt Marie SWE första inlägg i tråden, för att komma vidare med nätverket. Det gick inte lika bra. Kan inte hitta SAMBA eller SYSTEM-CONFIG-SAMBA eller SAMBA-LIBS trots att de ska vara installerade på min dator enligt programhanteraren. Och det är väl SAMBA som behövs för att kunna konfigurera ett hemnätverk?


Men.. du har väl fått till din utdelning, vad mer är det du vill göra?
samba finns där redan i bakgrunden. system-config-samba är "bara" ett grafiskt verktyg, till samba, att använda om man inte vill "pilla" i filer, som du ju gjort med gott resultat.

Eller har du fått till själva delningen men att du inte kommer åt den från Windowsdatorn?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Hur komma åt dokument i Linux-datorn från Windows 10?

Inläggav StenS » tor feb 06, 2020 8:02 pm

Jo, jag försöker att få Windowsdatorn att komma åt Linuxdatorn och försöker alltså konfigurera ett nytt
nätverk från Windowsdatorn men den hittar inte Linuxdatorn och de utdelade mapparna.
Vid felsökning på Windowsdatorn; hitta fel "...komma åt mappar på andra datorer" så måste jag skriva in
den nätverksplats jag vill få tillgång till. Betyder väl att Linuxdatorn har ett namn. Jag har i blindo testat lite olika saker
utan att lyckas. Men jag kan inte hitta vad Linuxdatorn heter. Misstänker att jag måste skriva in något exakt i Windowsdatorn
så den vet vad den ska söka efter . Men vad?
Fö vet jag inte heller var jag kan hitta Windowsdatorn i Linux. Ser inger under nätverk.
/Sten
StenS
Munk
 
Inlägg: 21
Blev medlem: ons aug 28, 2019 8:29 pm

Re: Hur komma åt dokument i Linux-datorn från Windows 10?

Inläggav Mikael » tor feb 06, 2020 8:27 pm

Mikael skrev: tis jan 14, 2020 8:19 pm

Info: Börjat (om att) kolla på detta, förutsättningslöst, men först en undran:
Hur ofta behöver Windowsdatorn ansluta sig till Linuxdatorn?
Är det bara vid enstaka tillfällen och filer som ska hämtas kan ju TeamViewer vara ett alternativ, något som fungerar rakt av utan meck på någon av maskinerna.

Nu har jag en Virtuell maskin med Windows 10 att labba med.
Jag börjar med att kolla om båda ändar svarar på ping, vilket de gör.
Sedan stänger jag av brandvägg på båda, bara för att inte riskera fastna i någon av dessa, i onödan. (Vid försök, senare ska de ju kunna vara igång)

Jag startar denna gång filhanteraren Caja (jag har Caja, Nemo, Nautilus och DoubleCommander installerade) och jag har även installerat caja-share.
Där bläddrar jag till en disk som har filsystemet NTFS och högerklickar på en av mapparna, i mitt exempel blev det mappen vmware.
Väljer inställningar för utdelning.

Först valde jag att tillåta gästbehörighet men det visade sig inte fungera bra då.
Valde bort den rutan men valde att tillåta att skapa och radera.

Sedan är det så att jag föredrar att själv mappa upp en nätverksenhet med kommandot net use i stället för att tro att Utforskaren hittar något själv på nätverket.
Nu är vi alltså i Windowsmiljön ;)
Så jag skriver i kommandotolken följande:
Kod: Markera allt
net use e: \\192.168.1.85\vmware /user:mikael linuxmint


e: är den enhet i Windows där jag vill "ha" den utdelade mappen.
192. osv är ip-adressen till Linuxdatorn
vmware är namnet på den utdelade mappen, eller det är det utdelade namnet men här valde jag samma namn.
mikael är mitt (fingerade) användarnamn i Mint, alltså det jag normalt loggar in med.
linuxmint är mitt (fingerade) lösenord i Mint, alltså det jag normalt loggar in med.

Ja, det var det hela, det fungerar galant.
Nu ska jag se om jag kan upprepa detta med påslagen brandvägg och det går bra det, detta eftersom jag lagt till programmet SAMBA som regel i brandväggen.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Hur komma åt dokument i Linux-datorn från Windows 10?

Inläggav StenS » tor feb 06, 2020 9:48 pm

Hur ofta behöver Windowsdatorn ansluta sig till Linuxdatorn?
Är det bara vid enstaka tillfällen och filer som ska hämtas kan ju TeamViewer vara ett alternativ, något som fungerar rakt av utan meck på någon av maskinerna.

Jag hade tänk mig att det skulle vara så smidigt att åtkomsten kan vara närapå dagligen. Men om det inte går så får jag väl titta på andra lösningar.

Mikael, jag har testat dina senaste instruktioner. Lyckas dock inte att få datorerna att få kontakt med varandra. Det är kanske något grundläggande enkelt jag missar?
/Sten
StenS
Munk
 
Inlägg: 21
Blev medlem: ons aug 28, 2019 8:29 pm

Re: Hur komma åt dokument i Linux-datorn från Windows 10?

Inläggav Mikael » tor feb 06, 2020 9:54 pm

Grundläggande är brandväggen. Se till att den är avstängd när du testar.

Vad får du för resultat om du i Windows använder kommandot, i kommandotolken, enligt mitt inlägg?
Kod: Markera allt
net use e: \\192.168.1.85\vmware /user:mikael linuxmint


Där får du byta ut tecken så att det stämmer med hur det ser ut hos dig.

Gärna en skärmdump. (du kan maska bort ditt lösenord)

**

StenS skrev:Jag hade tänk mig att det skulle vara så smidigt att åtkomsten kan vara närapå dagligen. Men om det inte går så får jag väl titta på andra lösningar.

Ja, det ska inte vara några problem. Jag körde en vanlig dator med Linux Mint som filserver i flera år. Fanns en radda med filmer utspridda på flera diskar och de filmerna kollades det på i princip varje kväll via en annan dator, med såväl Linux som Windows på, i nätverket kopplat till teven.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Hur komma åt dokument i Linux-datorn från Windows 10?

Inläggav StenS » sön feb 09, 2020 12:50 pm

[img]/media/sten/748A-06D4/DELNING%20DATORER/skärm%201.png[/img]
Så här ser det ut på WIN10-datorn

192.168.10.104 är IPv4-adress Routern har annan adress. Ska den användas?
Efter user:sten har jag, med ett mellanslag, skrivit lösenordet för linux.
På Windowsdatorn finns bara en disk C. Därför skrev jag c.
E_DOKUMENT är en disk på Linuxdatorn. Det är mappar på den jag vill komma åt.

Jag har också varit inne i routern och slagit på Samba och Samba filesharing samt DLNA
Bara för att testa. Verkade som en vettig åtgärd?

Jag får inte datorerna att hitta varandra. När jag kör felsökaren ”Delade mappar - komma åt filer och mappar på andra datorer” i WIN10 så ska jag skriva in den nätverksplats jag vill få tillgång till. ” \\networkname\folder ”
StenS
Munk
 
Inlägg: 21
Blev medlem: ons aug 28, 2019 8:29 pm

Re: Hur komma åt dokument i Linux-datorn från Windows 10?

Inläggav StenS » sön feb 09, 2020 12:56 pm

Här kommer skärmdumpen. hoppas jag
Bilagor
skärm 1.png
skärm 1.png (42.97 KiB) Visad 13835 gånger
StenS
Munk
 
Inlägg: 21
Blev medlem: ons aug 28, 2019 8:29 pm

FöregåendeNästa

Återgå till Nätverk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst