Ta reda på hur nätet är konfigurerat

Här diskuterar vi nätverksrelaterade problem eller projekt.

Ta reda på hur nätet är konfigurerat

Inläggav Osprey » lör dec 28, 2024 6:18 am

Med alla utmärkta kommandon som finns i bash, kan man se exakt hur nätet är konfigurerat och fungerar.
Ett som är väldigt bra när något krånglar, är det som visar IP-adressen med vilken del som är lokal:
ip -o -f inet addr show | awk '/scope global/ {print $4}'
Osprey
Ninja

Re: Ta reda på hur nätet är konfigurerat

Inläggav Osprey » lör dec 28, 2024 11:59 am

Det som kommandot gör, är alltså att skriva ut IP-adressen för den dator som frågar, avslutat med hur många bitar som är relevanta för lokal adressering.

Själv får jag ut "192.168.1.128/24" (samma som IP+netmask=255.255.255.0), vilket alltså betyder att min egen dator har adressen "192.168.1.128" och av det så är de första 24 bitarna/bitsen det lokala nätet, alltså "192.168.1" och om den adress man söker får en träff på det, så skickas IP-meddelandet i det lokala nätet, annars så går IP via router/gateway och skickar en förfrågan till dns-servern.

Den mest kända dns-servern på nätet är numera Googles dns, som heter "8.8.8.8" (dns.google) och till den frågar alltså din dator -"Var finns xyz", där "xyz" är det namn du angivit, t.ex "www.linuxmint.se". Anger du däremot den numeriska adressen direkt, t.ex "91.201.60.55" så hittar du hit med en gång utan att Googles dns, har en aning... :D

(din dator kan förstås fråga någon lokalare dns-server också, beroende på hur du har det konfigurerat...)
Osprey
Ninja

Inläggav Osprey » lör dec 28, 2024 12:11 pm

Att jag bara kallar TCP/IP för "IP" är för att det är just IP som fungerar så, UDP/IP som är "quite the same, but different" fungerar också så... 8-)
(TCP/IP är för datakommunikation, medan UDP/IP ibland är bättre för multimedia, båda lär finnas i din dator)
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » fre jan 03, 2025 3:30 am

Osprey skrev:Att jag bara kallar TCP/IP för "IP" är för att det är just IP som fungerar så, UDP/IP som är "quite the same, but different" fungerar också så... 8-)
(TCP/IP är för datakommunikation, medan UDP/IP ibland är bättre för multimedia, båda lär finnas i din dator)

Du skulle göra det lite roligare med nmap så det även listar övriga enheter samt deras OS som finns i nätverket. ;)
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » lör jan 04, 2025 11:10 am

Marie SWE skrev:Du skulle göra det lite roligare med nmap så det även listar övriga enheter samt deras OS som finns i nätverket. ;)

Jag använder nmap ibland för att titta på vad som finns i nätet:
Kod: Markera allt
NET=$(ip route | grep default | grep metric | awk '{ print $3 }' | awk -F . '{ print $1"."$2"."$3".0" }')
LC_ALL=C nmap -sP $NET/24'
...ibland får jag köra den två gånger, för att en del enheter verkar stå i någon form av standby...

Adresserna skrivs ut och ibland tillverkare, men inte OS...
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » mån jan 13, 2025 5:51 pm

Osprey skrev:Jag använder nmap ibland för att titta på vad som finns i nätet:
Kod: Markera allt
NET=$(ip route | grep default | grep metric | awk '{ print $3 }' | awk -F . '{ print $1"."$2"."$3".0" }')
LC_ALL=C nmap -sP $NET/24'
...ibland får jag köra den två gånger, för att en del enheter verkar stå i någon form av standby...

Adresserna skrivs ut och ibland tillverkare, men inte OS...

Jag har en internet-bekant i Rumänien som har ett nmap script för att kartlägga alla utdelade mappar på sina datorer, för att enkelt kunna ansluta om de fått nya IP nummer, då Linux network discovery ihop med win-linux nätverk suger fett.. :?
Marie SWE
Ninja

Återgå till Nätverk