Marie SWE skrev:Jag har 6timmars erfarenhet av C så jag vet inte hur man sätter in det i en databas.. Visst att jag kan lära mig.. men... jag har inte lust
Det är mycket i bash skript jag inte kan.. Jag lär mig medans jag löser "problemet" så att säga.
Jag fick ett ton med skript av en medlem på Mint.com som jag fiskar ut funktioner ifrån som ett blädderblock med fusklappar. som jag sedan modifierar för eget behov
Det är lätt att visualisera hur jag vill att något ska fungera.. sedan får jag fiska ut vad som behövs för att få visionen till praktik.
Men eftersom du vet att jag älskar terminalen sååå mycket så lägger jag inte mer än absolut nödvändig tid om jag inte måste...
Men ibland om jag känner mig sysslolös och vill få mig en tankenöt så kan jag lägga en halvtimma/timma som en utmaning att lösa ett problem, då jag är en problemlösare av naturen.
Så det med att skapa en snyggare loggfil.. jag får tyvärr be om ursäkt för att jag inte har lust att lösa det, då jag inte ser hur jag kan ha nytta av den kunskapen. så jag ber om ursäkt att jag inte ens försöker.
Jag har jobbat med C och bash (ja ok, det var Bourne Shell från början) i ungefär 40 år (oj vad jag känner mig gammal). Med C++ något kortare (och inte lika mycket), eftersom det inte fanns då. Det gjorde för den delen inte Linux heller, men Un*x...
Med "awk" kan du plocka ut precis vilka delar du vill ur en sträng som är resultatet av ett kommando och med "printf" kan du formatera det precis (nåja) som du vill. Samma sak är i C/C++, men där har du inte awk och kan inte ta hjälp av redan befintliga kommandon på samma sätt. Python är lite bättre på det sättet, men där kan du liksom i Bash inte få realtids-prestanda...
Den stora fördelen som jag ser med Linux framför Windows, är just att det är "så himla lätt" att fixa till ett script som gör precis just det du vill... fast ja, jo jag kanske har blivit lite färgad av att ha använt det i sådär 40 år också...