Osprey skrev:Marie SWE skrev:okej.. så jag skrev om det ännu en gång, då sleep funktionen är för tråkig, då man inte får visuell feed back på skärmen medans man väntar så man vet om det fortfarande körs eller om skriptet hängt sig.
Samt att ändra tiden är inte uppenbart smidigt.
Så jag skrev om sleep till en timer som räknar ner Dagar, Timmar, Minuter och Sekunder ifall man inte vill att skriptet ska köras för ofta.
Här kommer den omskrivna coden.
Snyggt script och lite bättre än mitt lilla enkla...
Marie SWE skrev:Jag tror inte det går i ett bash script... ( nyckelord=tror )
Jag tror man behöver skriva ett program i C eller C++ för att skapa en output där den tar ping resultatet och lägger till datum/tid stämpel bredvid och lägger in det i en databas typ MariaDB / MySQL och sedan där ifrån kan visa/skriva ut resultatet.
Med printf och awk kan du åstadkomma i stort sett samma saker i Bash som i C/C++
Hur du lägger in det i MariaDB/MySQL kan jag inte säga utan att veta hur du tänkt lägga in det...
Tackar tackar
Jag har 6timmars erfarenhet av C så jag vet inte hur man sätter in det i en databas.. Visst att jag kan lära mig.. men... jag har inte lust
Det är mycket i bash skript jag inte kan.. Jag lär mig medans jag löser "problemet" så att säga.
Jag fick ett ton med skript av en medlem på Mint.com som jag fiskar ut funktioner ifrån som ett blädderblock med fusklappar. som jag sedan modifierar för eget behov
Det är lätt att visualisera hur jag vill att något ska fungera.. sedan får jag fiska ut vad som behövs för att få visionen till praktik.
Men eftersom du vet att jag älskar terminalen sååå mycket
så lägger jag inte mer än absolut nödvändig tid om jag inte måste...
Men ibland om jag känner mig sysslolös och vill få mig en tankenöt så kan jag lägga en halvtimma/timma som en utmaning att lösa ett problem, då jag är en problemlösare av naturen.
Så det med att skapa en snyggare loggfil..
jag får tyvärr be om ursäkt för att jag inte har lust att lösa det, då jag inte ser hur jag kan ha nytta av den kunskapen.
så jag ber om ursäkt att jag inte ens försöker.