Hej
Nu har jag lyckats med att installera Linux Mint i VMware 14 Player med host Win 10 Home ver. 1809, trots att jag ska betraktas som nybörjare i Linux miljön.
Installationen lyckades med hjälp av kommunikation med Mikael och nu tycks det mesta fungera normalt. Senaste versionen 15 Player gav däremot krångel för mig.
Vad jag lärt mig av VMware 14 Player är att övriga installerade OS fungerar bäst om man installerat VMware Tools. Det är funktioner som drivrutiner för ljud ETC. som då kan användas vid uppstart så man hör det uppmuntrande startljudet t.ex.
Följande information finns för installation av Tools i Linux;
Make sure that you are logged in to the guest operating system. Mount the virtual CD drive in the guest, launch a Terminal, and use tar to uncompress the installer.
Then, execute vmware-install.pl to install VMware Tools.
Detta med att använda Terminal ETC. är nytt för mig. Saknar även kunskap om tar. Liknar kommandotolken i Windows för skrivna kommandon.
Det skulle vara trevligt om någon kan hjälpa till med den för mig okända Linux miljön. VMware är för övrigt min favorit med snabbt hantering och enkelhet med andra OS.
Kan hålla med om att Virtual Box fungerar med Linux Mint, utan krångel med Tools, men är betydligt långsammare. Villa inte ha två olika virtuella miljöer. Har redan 5 olika OS i VMware Player utan problem.
Blir det fixat så kanske det kan vara till hjälp för andra också.
SvenneG