Installation av VMware Tools i Linux Mint

Här kan ni lägga upp guider av olika slag som Linux Mint eller Linux överlag.

Installation av VMware Tools i Linux Mint

Inläggav SvenneG » mån maj 20, 2019 4:39 pm

Hej
Nu har jag lyckats med att installera Linux Mint i VMware 14 Player med host Win 10 Home ver. 1809, trots att jag ska betraktas som nybörjare i Linux miljön.
Installationen lyckades med hjälp av kommunikation med Mikael och nu tycks det mesta fungera normalt. Senaste versionen 15 Player gav däremot krångel för mig.

Vad jag lärt mig av VMware 14 Player är att övriga installerade OS fungerar bäst om man installerat VMware Tools. Det är funktioner som drivrutiner för ljud ETC. som då kan användas vid uppstart så man hör det uppmuntrande startljudet t.ex.

Följande information finns för installation av Tools i Linux;

Make sure that you are logged in to the guest operating system. Mount the virtual CD drive in the guest, launch a Terminal, and use tar to uncompress the installer.
Then, execute vmware-install.pl to install VMware Tools.

Detta med att använda Terminal ETC. är nytt för mig. Saknar även kunskap om tar. Liknar kommandotolken i Windows för skrivna kommandon.

Det skulle vara trevligt om någon kan hjälpa till med den för mig okända Linux miljön. VMware är för övrigt min favorit med snabbt hantering och enkelhet med andra OS.
Kan hålla med om att Virtual Box fungerar med Linux Mint, utan krångel med Tools, men är betydligt långsammare. Villa inte ha två olika virtuella miljöer. Har redan 5 olika OS i VMware Player utan problem.

Blir det fixat så kanske det kan vara till hjälp för andra också.

SvenneG
SvenneG
Munk
 
Inlägg: 24
Blev medlem: mån maj 13, 2019 8:28 pm

Re: Installation av VMware Tools i Linux Mint

Inläggav Mikael » mån maj 20, 2019 6:27 pm

SvenneG skrev:launch a Terminal, and use tar to uncompress the installer.

SvenneG skrev:Detta med att använda Terminal ETC. är nytt för mig. Saknar även kunskap om tar. Liknar kommandotolken i Windows för skrivna kommandon.


I Windowsmiljö är du kanske van att använda WinZip, WinRAR, 7Zip och liknande?

.tar hanteras per automatik på samma sätt i Mint. Dubbelklick startar Arkivhanteraren och där kan du, precis som i Windwosmiljön, välja att extrahera filen/filerna.
Jag brukar använda detta i stället för att sedan fortsätta.

Ja, man kan säga att Terminalen är en direkt motsvarighet till Kommandotolken.
Stor skillnad är hur man skriver. Kommandotolken SVäljER STora & smÅ tecken hur som helst.
Terminalen behöver ha exakt stora & små som anges i ex. källor på nätet. Oftast ska det bara vara små bokstäver men det kan vara någon "option" som ska skrivas som ex -S

Ctrl+V för att klistra in fungerar inte (och det gjorde det väl inte heller i de tidiga versionerna av kommandotolken heller?) men man kan klistra in med Ctrl+Shift+V eller klicka på musens skrollhjul.
Autocomplete är en bra funktion.
När du till slut överger Windows till förmån för Mint :geek: och vill installera VMware Playern i Linuxmiljö i stället behöver du skriva typ sudo sh VMware-Player-2.5.1-126130.i386.bundle
Det kan då räcka om du skriver sudo sh VMw och sedan trycker på TAB så får du autofyllt resten.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Installation av VMware Tools i Linux Mint

Inläggav SvenneG » ons maj 22, 2019 2:00 pm

Tack för svaret. Har nu prövat dubbelklick på VMwareTools-10.2.5-8068393.tar.gz. Vad tar.gz betyder vet jag inte, men jag får upp "du har inte de rättigheter som krävs för att extrahera arkiv i mappen "VMware Tools"".
Blir det löst så kanske jag är närmare installationen av VMware Tools. Enveten är jag åtminstone även om Linux Mint är helt nytt för mig. Min kompetens finns i Windows systemet.

Jag är intresserad av att lära mig grunderna Linux som jag hört mycket gott om. Dessutom ska det visst vara operativsystemet till min Android Smart Phone.

Så jag behöver lite mer guidning fram till målet. Tack på förhand!
SvenneG
Munk
 
Inlägg: 24
Blev medlem: mån maj 13, 2019 8:28 pm

Re: Installation av VMware Tools i Linux Mint

Inläggav Mikael » ons maj 22, 2019 2:07 pm

Hm.
Du kan inte extrahera filen där den ligger om den finns "på skivan" med Tools utan du måste då kopiera filen till ex. skrivbordet.
Hittade detta vid en snabbsökning:
From your VMWare Workstation, navigate to VM > Install VMWare Tools. The disk icon will be available on your desktop.
Open the mounted disk and copy the compressed file, for example VMwareTools-10.2.5-8068393.tar.gz to desktop and then extract it.
Open terminal and navigate to the extracted files directory.
Execute the command below to install:
sudo ./vmware-install.pl -d
Wait till the installation complete. After complete, you can continue to set other compatible properties between VMWare and Debian, such as display resolution


https://mygreatdays.wordpress.com/2018/ ... ation-pro/
(gäller inte Mint och inte Playern men principen torde vara densamma)
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Installation av VMware Tools i Linux Mint

Inläggav SvenneG » ons maj 22, 2019 5:45 pm

Tyvärr inte så enkelt som den fina instruktion som du bidrog med.
Känner du till något som heter Perl?

Följande är en översättning jag gjort från text från VMware.

Eftersom VMware Tools installation är skriven i Perl, bekräfta att Perl är installerat i gäst OS.
Tror att jag saknar det. Hur får man det installerat?
SvenneG
Munk
 
Inlägg: 24
Blev medlem: mån maj 13, 2019 8:28 pm

Re: Installation av VMware Tools i Linux Mint

Inläggav Jan-Olof » ons maj 22, 2019 9:18 pm

Filändelsen .tar.gz (eller .tgz) står för tar-arkiv, https://sv.wikipedia.org/wiki/Tar, som komprimerats med gzip, https://sv.wikipedia.org/wiki/Gzip. I Linux Mint räcker det att dubbelklicka så väljs rätt program automatiskt.

Perl är ett skriptspråk som finns för bl.a. Linux, Windows och Mac. Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Perl. Perl brukar finnas förinstallerat i Linux Mint.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Installation av VMware Tools i Linux Mint

Inläggav Mikael » ons maj 22, 2019 9:28 pm

SvenneG skrev:Tyvärr inte så enkelt som den fina instruktion som du bidrog med.
Känner du till något som heter Perl?

Följande är en översättning jag gjort från text från VMware.

Eftersom VMware Tools installation är skriven i Perl, bekräfta att Perl är installerat i gäst OS.
Tror att jag saknar det. Hur får man det installerat?


Vad är det som inte fungerar?
Exakt vilka felmeddelande får du och exakt när? Alltså i vilket steg i installationen?

Tillägg:
Jag ska starta upp min dator med W10 och låta den tugga klart med alla uppdateringar så att jag senare kan installera Playern och sedan Mint virtuellt.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Installation av VMware Tools i Linux Mint

Inläggav SvenneG » tor maj 23, 2019 4:36 pm

Huvudutmaningen är nog mina bristande kunskaper i Linux så då räcker mitt intresse dåligt.
Nu har jag i alla fall laddat ned ActivePerl-5.26.3.2603-x86_64-linux-glibc-2.15-a701e55e0 men inte lyckats installera tror jag i brist på kunskap,
tyvärr vet jag inte heller hur jag kontrollerar om Perl nu är installaerad.

Det krävs nog en steg för steg guidning. Hoppas jag får den hjälpen, det kan ju var till hjälp för andra Linux användare också.

Det var nog en klok idé att testa på din dator i W10 home och installera VMware 14 Player (jag testade med ver. 15 med problem, 14 finns att hämta i deras utbud) och Mint Cinnamon avslutningsvis.
Det blir en enorm sklillnad med dig som är van med Linux miljön. Jag är ju bara en enkel lärjunge i detta media.
SvenneG
Munk
 
Inlägg: 24
Blev medlem: mån maj 13, 2019 8:28 pm

Re: Installation av VMware Tools i Linux Mint

Inläggav Mikael » tor maj 23, 2019 4:59 pm

Måste tyvärr backa där, min trötta dator har det nog kämpigt med Windows 10 och alla hyss den håller på med.
Dessutom säger installationsprogrammet av Playern att hårdvaran saknar stöd men det är på denna dator (en gammal jobbardator) som jag kört Playern tidigare..
Ska kolla en vända i BIOS dock. Tillägg: Ja i BIOS är "Virtualization Technology" "Enabled".
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Installation av VMware Tools i Linux Mint

Inläggav SvenneG » tor maj 23, 2019 6:00 pm

Lyckligtvis är min PC en stationär något äldre HP P6 men med Intel i7 processor och HD Seagate Barracuda 2TB och nyligen har jag installerat och klonat C:/ till en SSD 500GB från Samsung.
Jag har 5 olika OS installerat i VMware 14 Player som går snabbt nu när de finns på SSD på C:/. Kan nämna att jag är elektronikingenjör med elektronik som hobby också, så hårdvaran går lättare för mig.

Jag har inte så bråttom, men är enveten och hoppas på en lösning för VMware Tools i linux. Sedan kanske någon lätt användarkurs för Linux skulle passa bra.
SvenneG
Munk
 
Inlägg: 24
Blev medlem: mån maj 13, 2019 8:28 pm

Re: Installation av VMware Tools i Linux Mint

Inläggav Mikael » tor maj 23, 2019 7:05 pm

SvenneG skrev:Huvudutmaningen är nog mina bristande kunskaper i Linux så då räcker mitt intresse dåligt.
Nu har jag i alla fall laddat ned ActivePerl-5.26.3.2603-x86_64-linux-glibc-2.15-a701e55e0 men inte lyckats installera tror jag i brist på kunskap,
tyvärr vet jag inte heller hur jag kontrollerar om Perl nu är installaerad.

Det krävs nog en steg för steg guidning. Hoppas jag får den hjälpen, det kan ju var till hjälp för andra Linux användare också.

Det var nog en klok idé att testa på din dator i W10 home och installera VMware 14 Player (jag testade med ver. 15 med problem, 14 finns att hämta i deras utbud) och Mint Cinnamon avslutningsvis.
Det blir en enorm sklillnad med dig som är van med Linux miljön. Jag är ju bara en enkel lärjunge i detta media.


Det är lite enklare att kunna ge hjälp om man får veta vad som inte fungerar.
Att "installationen av VMware Tools inte fungerar" blir som att kontakta bilverkstaden och säga att det är fel på bilen, men inget mer än så.
För att kunna ge en steg-för-steg-guide i blindo behövs en lika stegvis respons tillbaks.
Ett svar att "det fungerade inte" berättar inte vilket som inte fungerade, var det tog stopp, vilka felmeddelande osv.
Utdata från terminalen är minst lika viktig som indata.

Det här med att Pearl måste vara installerad är obekräftade uppgifter utan någon länk till källan för det påståendet.

Om vi prövar igen med den informationen jag postade tidigare och tar detta rad för rad.
(med reservation för att det avsåg annan dist.)

1. From your VMWare Workstation, navigate to VM > Install VMWare Tools. The disk icon will be available on your desktop.
Stämmer det, får du en ikon som ser ut som en skiva på ditt Skrivbord?

2. Open the mounted disk and copy the compressed file, for example VMwareTools-10.2.5-8068393.tar.gz to desktop and then extract it.
Kan du göra det, kopiera till Skrivbordet och där öppna med Arkivhanteraren (dubbelklick på filen)?

3. Open terminal and navigate to the extracted files directory.
Här brukar jag navigera till mappen där filen finns, i detta fall Skrivbordet, öppna den och högerklicka på en tom yta och där välja "Öppna i terminal".
Fungerar det?

4. Execute the command below to install:
sudo ./vmware-install.pl -d
Vad händer om du gör exakt så, skriver in, trycker enter, anger ditt lösen och enter?

5.Wait till the installation complete.
Slutförs installationen okej?
After complete, you can continue to set other compatible properties between VMWare and Debian, such as display resolution
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Installation av VMware Tools i Linux Mint

Inläggav SvenneG » tor maj 23, 2019 8:09 pm

Tack för snabbt svar.
1. Ikonen kommer på skrivbordet när man har tryckt på Installera WMware tools på nedersta menyraden utanför skrivbordet.
2. Stämmer. Efter att jag kopierat till skrivbordet så kan jag extrahera den också.
3. Ja, jag får upp textraden ~/Skrivbord/vmware-tools-distrib$
4. Massor av text. Mot slutet finns Installation completed successfully.
5. Ja. men innan den används första gången måste man göra följande command "/usr/bin/vmware-config-tools.pl".
Default var YES som många frågor tidigare under installationen men svaret blev sh: 1: /usr/bin/vmware-config-tools.pl: Permission denied[size=150]

[/size]

Prövade även att separat skriva commandot i terminal " sudo /usr/bin/vmware-config-tools.pl
Fick då svaret Kommandot hittades inte.
SvenneG
Munk
 
Inlägg: 24
Blev medlem: mån maj 13, 2019 8:28 pm

Re: Installation av VMware Tools i Linux Mint

Inläggav Mikael » tor maj 23, 2019 9:23 pm

Tack!

Okej, kanske så att vmware-config-tools.pl måste markeras som körbar.
Finns olika vägar men testa att i terminalen skriva
Kod: Markera allt
sudo nemo

Då startas filhanteraren med adminrättigheter.
Bläddra till usr/bin och leta fram filen vmware-config-tools.pl
Högerklicka, välj egenskaper, välj rättigheter, kryssa i att tillåta att köra som program.

Men jag är lite fundersam..
göra följande command "/usr/bin/vmware-config-tools.pl"

står det inte följande?
you need to configure it by invoking the following command: "/usr/bin/vmware-config-tools.pl". Do you want this program to invoke the command for you now? [yes]


"Invoking" kan nog innebära lite annat än att köra det kommandot rakt av och det är kanske därför som
Prövade även att separat skriva commandot i terminal " sudo /usr/bin/vmware-config-tools.pl
Fick då svaret Kommandot hittades inte.

inte fungerar.

jag tippar att det i så fall ska vara
Kod: Markera allt
sudo ./usr/bin/vmware-config-tools.pl

Eller att man kör terminalen i /usr/bin och där anger
Kod: Markera allt
sudo ./vmware-config-tools.pl


alltså ./ före
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Installation av VMware Tools i Linux Mint

Inläggav SvenneG » fre maj 24, 2019 9:02 am

Hej

Först en fråga. Varje svar från dig börjar på en rad med KOD: Markera ALLT.
Ska det skrivas i Terminalen före det som är raden under?

Det blev tydligen fel i min förkortade översättning. Det som visades i terminalen var säkert så som du förmodade. Det kan även ha stått att det inte hittades eller liknande.
Vet du hur man sparar ett stort textfönster som ett svar från terminalen. Typ print SCREEN i Windows?

Jag testade först med att skriva usr/bin och enter Då fick jag det förmodligen naturliga svaret bash: /usr/bin/: Är en katalog
Det andra testet med följande hade jag redan testat.
sudo ./vmware-config-tools.pl och fick då svaret Kommandot hittades inte.

Sist prövade jag ditt första tips. sudo nemo och hittade usr/bin filen och högerklickade, valde rättigheter och fann att det INTE var ikryssad som körbar. Kryssade därför i välj som körbar.
Sedan har jag valt att kryssa i övre hörnets kryss på öppna dokument. Så vad gör jag nu för att testa att man kan använda VMware Tools?
SvenneG
Munk
 
Inlägg: 24
Blev medlem: mån maj 13, 2019 8:28 pm

Re: Installation av VMware Tools i Linux Mint

Inläggav Mikael » fre maj 24, 2019 11:35 am

Det är bara det som står med grön text som ska kopieras.
Varför jag använder dessa kod-taggar är för att skilja mellan vanlig text i inlägget och det som ska kopieras
Ibland brukar jag använda fet stil i stället ex. sudo nemo

PrintScreen.
Jag använder ett mycket snabbt och bra verktyg som heter Flameshot. I bland ett annat bra verktyg som heter Shutter.
Eftersom du kör i virtuell miljö kan du även använda Windows skärmklippsverktyg.

Det går att markera text i terminalen och kopiera till urklipp.

Sist prövade jag ditt första tips. sudo nemo och hittade usr/bin filen och högerklickade, valde rättigheter och fann att det INTE var ikryssad som körbar. Kryssade därför i välj som körbar.
Sedan har jag valt att kryssa i övre hörnets kryss på öppna dokument. Så vad gör jag nu för att testa att man kan använda VMware Tools?


Ja, jag vet inte riktigt vad som gått fel, installationen av Tools kördes ju som admin/superuser (sudo) så rättighet att köra skriptet borde ha funkat tycker jag.
Nu när filen är körbar skulle jag testa med sudo ./vmware-config-tools.pl från terminalen, öppnad i katalogen där den finns.
Eller testa att högerklicka på filen och välja öppna i terminal och/eller välja Kör i nästa dialog.
(sitter med en Windowsdator just nu)
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Nästa

Återgå till Guider

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster