Mikael skrev:1. Brandväggen är nog ett måste att är med. Det är nog inte alla som börjar så som du gjort när du skapade guiden, att nyinstallera Mint och direkt kastar sig över fildelning. Det kan ju gå flera år innan detta tillkommer och då kan brandväggen ha slagits på...
2. KDE kan vi skippa. Cinnamon + MATE har jag i min installation och kan kolla. Jag tror att guiden kommer att följas oavsett skrivbordsmiljö.
3. Du tänker på dig själv nu!![]()
Linuxanvändaren kan tvingas dra igång någon Windowsmaskin, kanske temporärt. Linuxanvändaren kan vara erfaren på Linux men kass på Windows. Den Windowsdator som finns i hushållet kanske hanteras av en icke-van Windowsanvändare.
Osv..
..men att peta in varje moment i guiden här blir ohållbart, det håller jag med om.
4. Något i stil med: (väldigt fritt & spontant)
"Guiden är skriven med skrivbordsmiljön Xfce som utgångspunkt. Filhanteraren i XFce, Thunar) saknar stöd för högerklick-dela ut (vad vi vet??) och därför kan man använda någon av de andra utgåvornas filhanterare som har stöd för dela ut via högerklick.
I denna guide har Nemo valts..."
Ger per automatik förklaring till varför inte Thunar använts, varför Nemo använts (en av dem bara), hint om att det finns fler)
Medan mint installeras, så svarar jag lite här.

1. japp jag håller med ur båda dina synpunkter på brandväggen... dels man ska ha den på om man inte har annat skydd... samt om det är en gammal installation och den har varit på i åratal som du säger. :gör tumme upp:
2. okej?? varför skippa Kde?
om du har de två utgåvorna på din installation, så testa gärna... då sparar jag lite jobb.

3. njaja, joo.. mmm.. ja du kanske har en liten poäng där.

Jag kan kika på den biten när linuxdelen är klar... så det blir en sak i taget... för till windows så handlar det om att hitta gemensamma nämnare för de olika win-versionerna så det kan bli en universell win-guide för att slippa skriva fyra utkast... När det gäller win8 och 10 så måste jag skaffa kopior på dem först för att testa... på win7 har jag löst det genom att inaktivera hemgrupp.. då den funktionen inte vill sig ihop med retro OS.. lika så det med att inaktivera lösenordsskyddad delning..
så det med hemgrupp ihop med linux har jag inte testat ännu på mina 6månader med linux..
4. ja det skrev jag under -Guide..... I det här exemplet sätter jag upp Linux Mint 18.3 Xfce .......
är det typ där du tänker jag ska klämma in det? ... eller ska jag ta det ihop med punkten på installationen av Nemo-share? Vilket tycker du är bäst?
Mint installerat igen... ska testa Nautilus-share igen och sedan utan editen av smb.conf men med auto montering av ntfs disken