Nybörjarguide,lokalt hemmanätverk Mint18.3->olika MS-Windows

Här kan ni lägga upp guider av olika slag som Linux Mint eller Linux överlag.

Re: Nybörjarguide,lokalt hemmanätverk Mint18.3->olika MS-Windows

Inläggav Marie SWE » tor jan 24, 2019 12:10 am

Mikael skrev:Möjligen har jag på den med XP manuellt sett till att NTFS-disken automonteras. (fstab)
På den som fungerade som filserver hände det att någon av de USB-anslutna diskarna inte hann monteras vid uppstart varför jag hade ett skript som monterade dem "i autostart".
På Mintboxen monteras USB-disken automatiskt utan att jag skrivit att så ska ske (det var när jag hade gjort det, och disken inte var ansluten, som det haltade i uppstart.

Okej, då är det nog skriptet som har gjort skillnad, än att ändra flaggorna i diskhanteringen som jag gjorde.

Jag kunde återställa 95% av den förlorade datan, så 5% gick åt pipan i dataförlusten som orsakades av Linux.. Tyvärr är inte det acceptabel risk med att flagga automontering i dishanteringen.. så en varning är nog inte fel att ta med så att man inte förlitar sig på det till 100% som jag gjorde.. hade jag vetat det jag vet nu, så hade jag gjort backup på allt direkt vid skrivning till disk istället för en gång om dagen.
Marie SWE

Inläggav Marie SWE » tor jan 24, 2019 12:52 am

Mikael, jag riktar absolut ingen kritik till dig eller någon annan på forumet, så du vet det. ;) Ni har varit superhjälpsamma och det har varit värt guld, rosor och tummar upp. :mrgreen: Jag skrev redan ut det i första releasen i guiden att jag är supertacksam för all hjälp jag fått. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Jag gick in i Linux-världen med allt för höga krav och förväntningar.. så alla buggar och strul med drivrutiner och omständighet behöva att lösa problem med cod och fil-hack och nu data förlust som grädde på moset fick droppen att rinna över tyvärr..
Men som vanligt surf/användar-OS på en dator som har drivrutinsstöd så verkar Linux toppen. Sidor laddas fort vid surfning, mycket gratis program OSV... samt risken är minimal att råka ut för skräp som kan råka komma in. :D : tumme upp :
Jag kommer låta min dual boot ligga kvar tills jag behöver installera om datorn av någon anledning, så kan jag ha det som surf om jag måste leta upp 3:e parts drivrutiner osv på sajter som verkar riskabla.. Men jag kommer ta bort åtkomsten till NTFS-partitionen från Linux och koppla från nätverket, då jag inte vill riskera något mer.. Mint 20 kanske har kommit ut tills 2020 och då kanske det är ännu enklare med diskhantering och drivrutinsstöd. :mrgreen:

Så jag hatar absolut inte Linux ;) det är bara att det bråkar lite för mycket i förhållande till mina krav jag har. :oops: :lol:
Marie SWE

Inläggav Marie SWE » sön mar 17, 2019 12:27 am

Marie SWE skrev:Jag kommer att lägga till en varning i guiden på grund av något jag råkade ut för idag.

Linux kan uppenbarligen inte hantera NTFS partitioneringen på ett bra sätt, då Linux har en annan metod att skriva till disk än vad windows har.

Exempel är ju att om man har ett USBminne och inte avmonterar det innan man drar ur det, även om det var en timma sedan man skrev till usbminnet, så kan data går förlorad.

Jag erfara för en timma sedan hur Linux sabbade över 600 digitalfoton jag hade lagt in via Linux på min data-partition som har NTFS.
Jag kan gissa, (då jag inte vet helt hundra ännu) att det har att göra med att ändringen för att kunna dela ut en NTFS partition, så var man tvungen att låta systemet automontera disken.. då detta är gjort och utdelat resurs finns så går inte disken att avmontera.. där av saknas någon skrivning till disk.
När jag stängde av Linux för att bota upp med win7 som låg i viloläge, så såg jag hur massor mappar och filer saknades.. jag stängde av windows (istället för att sätta det i viloläge) och loggade in på Linux igen.. Då fanns alla filer där igen.. Jag anade misstanke och säkerhetskopierade mina mappar (men jag glömde en mapp) och sedan stängde jag av Linux och bootade upp i windows... Nu fick jag ett felmeddelande att data-disken behövde konsekvenskontrolleras och scanningen påbörjades... fel i filsystemet hittades och åtgärdades... Mapparna som saknats tidigare kom fram, men de var tomma.
En nu mapp hade skapats med found.0001 och där i låg fem filer..
När jag stängde av windows och loggade in i Linux igen så var alla mappar tomma här oxå... alla filer var borta.........

Så alla mappar och filer jag lagt till på NTFS disken från Linux var drabbade, men inte de jag skapat och lagt till i windows... så här finns uppenbarligen ett problem med Linux skrivning till NTFS partition.

Just nu kör jag recoveryprogram och ber en bön till högre makter att det fungerar... Men min lärdom är att inte ha Linux som arbetsdator längre, utan det får bli ett surf-komplement 2020 när EOL inträffar på win7

Jag hoppas jag har bidragit med lite här på forumet och jag återkommer framöver... 2020 är inte så långt bort.
Edit: Jag kommer titta in på forumet lite då och då för att hålla mig uppdaterad på Mints utveckling, då det kommer bli OS'et för surf 2020. :)
Men jag kommer inte försöka göra guiden bättre, så jag hoppas den kommer till nytta. :mrgreen:

.

Hejsan på er. :)
Jag citerar mig själv och erkänner mig Linux korkad :oops: (här skulle en smily behövas som slår sig själv i pannan)

Mikael.. du hade så rätt, så rätt, så rätt så... :oops:
Guiden med NTFS fungerar felfritt... Felet var i min dator... eller rättare sagt hur jag använder datorer.
När jag har fel så erkänner jag det... det är ju felen o misstagen vi alla lär oss utav.

Problemet i min användning är att jag av ren lathet/bekvämlighet använder mig av Viloläge väääääldigt ofta, då jag vill slippa stänga ner allt öppet jag arbetar med för att behöva öppna upp allt igen när jag startar datorn nästa gång..
Detta resulterade i när jag gjorde NTFS guiden så råkade jag ha båda operativsystemen Windows7 och Linux Mint i Viloläge samtidigt när jag skrev till den gemensamma NTFS partitionen medans jag växlade mellan båda operativen under mina test... Detta var det som var orsaken till att mina Filer försvann.

Så en hård-lärd läxa är att aldrig, aldrig, aldrig... skriva data till en gemensam partition om ett av OS'ena är i Viloläge.

Jag har tagit bort varningen jag skrev i guiden... och jag vill i detta inlägget förklara varför varningen tagits bort... och att felet var min bekväma lathet.*hahaha* :oops: :lol:

Det tog mig till alldeles nyligen innan felet uppstod igen och då hade inte min NTFS disk någon utdelning eller automontering då jag tog bort det i Januari.. Så jag felsökte och insåg ganska snart vart problemet verkligen låg... (pekar med ett finger på mig själv) :roll:
//Marie
Marie SWE

Föregående

Återgå till Guider