Nybörjarguide,lokalt hemmanätverk Mint18.3->olika MS-Windows

Här kan ni lägga upp guider av olika slag som Linux Mint eller Linux överlag.

Re: Nybörjarguide,lokalt hemmanätverk Mint18.3->olika MS-Windows

Inläggav Marie SWE » fre jan 18, 2019 3:07 pm

Mikael skrev:Så brandväggen hindrar utåtgående trafik?
Jag testade med 18.3 MATE och den hade inga problem med detta, brandvägg på eller av kvittade. Och inga regler alls inlagda.
Då var det visserligen från Linux till Linux men..

Så tar jag och startar om 18.3 och låter W10 hoppa in, den jag testat med tidigare.
Nu kan jag inte längre, i Linux, bläddra fram en utdelad mapp på Windowsdatorn. Oavsett status på brandväggen..

Gigolo fungerar dock pålitligt som vanligt - bara klicka på bokmärket och den utdelade mappen monteras.

Testar då, i Nemo, Arkiv - Anslut till server...
Jodå det fungerar men här kan jag inte bläddra fram den utdelade mappen utan jag behöver känna till vad den heter.
(I Gigolo kan man få fram en lista med utdelningar.)
Jag kan visserligen skippa att ange utdelad mapp men då visas alla utdelningar som mappar och om jag öppnar en sådan får jag felmeddelande.

Nej, Gigolo är helt enkelt gränssnittet för detta ändamål. Jag har aldrig varit med om att Gigolo misslyckats men att det fungerat med andra vägar. Omvänt däremot har detta hänt ofta.

**

Funderar på om det spelar in i vilken ordning datorerna startas upp på nätverket??

Precis.. utgående trafik blir blockerad... frågan är varför...
Jag har inte börjat göra några analyser eller efterforskningar ännu, då jag har annat jag måste ta i tu med först i verkliga livet.. så jag har inte tid att sitta vid datorn så mycket just nu.

Min första tanke utan att analysera det är kommunikationsprotokollen att de är olika mellan linux till linux kontra linux och win.

Intressant fenomen du råkade ut för..
Jag har testat på två datorer med fysisk installation så inga VM simuleringar. Den ena är en bärbar dator och den andra en stationär.. Den bärbara är en i5:a och den stationära en gammal dual-core.
Min kompis som drog in mig i linuxvärlden för ett år sedan han kör en egenbyggd ny dator som han byggde för en månad sedan.. den kör han Ubuntu på..
Alla dessa tre datorerna har samma fenomen.. Där av är det intressant att du fick ett helt annat fenomen där du blev blockerad åt båda hållen. Skillnaden jag kan se är att du kör win10.... kör du direkt installation eller en VM installation? Har du gjort andra tweaks i din dator eller är den nyinstallerad och o-petad?
Testade du att starta om datorn helt mellan att du slog på brandväggen och även när du stängde av den, med tanke på att du inte kom åt något även när brandväggen var av så att säga...

njae det ska inte spela roll i vilken ordning man startar upp dem... Men det kan vara så att det dröjer upp till tio minuter innan hela nätverket blivit identifierat.(jag tänker ur windows fenomen som har hängt med ända upp till win7)
Marie SWE

Inläggav Mikael » fre jan 18, 2019 5:30 pm

Okej..
Ta med det vi vet om brandväggen samt en reservation kanske?
Jag tänker mig att vi kanske ska kolla på "visibily" och "browseable" som har dykt upp i dessa sammanhang.

Ska vi med Jan-Olof att rensa upp inläggen efter guiden?
Inget hindrar väl att vi fortsätter men vi kan få ner antalet sidor.
---
Linux Mint 20.2 Uma, Cinnamon @Mintbox Mini2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Marie SWE » fre jan 18, 2019 5:58 pm

Mikael skrev:Okej..
Ta med det vi vet om brandväggen samt en reservation kanske?
Jag tänker mig att vi kanske ska kolla på "visibily" och "browseable" som har dykt upp i dessa sammanhang.

Ska vi med Jan-Olof att rensa upp inläggen efter guiden?
Inget hindrar väl att vi fortsätter men vi kan få ner antalet sidor.

Jag har idé på att dela tråden.. och döpa denna delen med ämnet Diskussion runt Guiden hemmanätverk.
För diskussionen i sig kan nog vara givande för nyfikna att se hur man kan stöta på olika saker och hur guiden kom fram till den slutliga produkten. :mrgreen:

Det låter som en god ide o se på visibility och browseable. :tumme upp:
Jag skrev ut iallafall hur man la till regler i brandväggen, med ett OBS på att brandväggen "kan" strula till det.
Marie SWE

Inläggav Mikael » lör jan 19, 2019 8:20 am

Det här med synlighet finns med som alternativ i system-config-samba.
20190119080231.png
20190119080231.png (34.69 KiB) Visad 5202 gånger

Men inte i Nemo.
20190119080313.png
20190119080313.png (23.35 KiB) Visad 5203 gånger

Möljigen är detta samma som "Browseable" som återfinns i smb.conf
Kod: Markera allt
[printers]
   comment = All Printers
   [b]browseable[/b] = no
   path = /var/spool/samba
   printable = yes
;   guest ok = no
;   read only = yes
   create mask = 0700

# Windows clients look for this share name as a source of downloadable
# printer drivers
[print$]
   comment = Printer Drivers
   path = /var/lib/samba/printers
;   [b]browseable[/b] = yes
;   read only = yes
;   guest ok = no

Går ju att testa ganska enkelt.

Ett annat spår, om du ursäktar? :geek:

Vi vill ju båda helst använda ett grafiskt gränssnitt.

ETT sådant är ju system-config-samba, eller bara Samba som det heter i menyn.
Samba behövs, enl. din guide, för att ställa in några grunder.
Ett ANNAT grafiskt verktyg är Nemo-share som medger snabb och enkel utdelning med högerklick.

Skulle det vara bättre att som nybörjare förhålla sig till ENBART verktyget Samba?
Att man gör sina utdelningar där, på ett och samma ställe.
Med förhoppningsvis säkrare resultat? (vilket vi får testa fram om det förhåller sig så)
---
Linux Mint 20.2 Uma, Cinnamon @Mintbox Mini2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Mikael » lör jan 19, 2019 8:57 am

1. Via Nemo blir mappen synlig.
2. Använder man Samba måste man välja Synlig, i annat fall blir inte mappen det - synlig.

Så här ser det ut med synlig:
20190119084514.png
20190119084514.png (47.26 KiB) Visad 5202 gånger

Och så här utan Synlig:
20190119084640.png
20190119084640.png (53.22 KiB) Visad 5204 gånger

Lite lustig hantering, kan tyckas..
Synlig, som är det samma som browseable, verkar vara yes som default, om inget anges.*) Står det = yes så är den raden bortkommenterad vilket ju då blir just yes. Lite omständligt..

*) Vilket stämmer med hur Nemo hanterar detta, anger man inget blir utdelningen synlig.
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Jan-Olof » lör jan 19, 2019 10:32 am

Mikael skrev:Ska vi med Jan-Olof att rensa upp inläggen efter guiden?

Marie SWE skrev:Jag har idé på att dela tråden.. och döpa denna delen med ämnet Diskussion runt Guiden hemmanätverk.

Javisst. Var skall tråden delas och vilka inlägg kan städas bort? (Eller skall vi kanske döpa om hela den här tråden - det är ju ännu inte någon färdig guide).
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Marie SWE » lör jan 19, 2019 4:13 pm

Jan-Olof skrev:
Mikael skrev:Ska vi med Jan-Olof att rensa upp inläggen efter guiden?

Marie SWE skrev:Jag har idé på att dela tråden.. och döpa denna delen med ämnet Diskussion runt Guiden hemmanätverk.

Javisst. Var skall tråden delas och vilka inlägg kan städas bort? (Eller skall vi kanske döpa om hela den här tråden - det är ju ännu inte någon färdig guide).

Jag tycker inte några inlägg ska städas bort/raderas jag tycker diskussionen är informativ och andra kanske tycker det är "kul" att läsa om hur guiden förbättrades.
Både ja och nej... Guiden fungerar när jag testkört den på två olika datorer och på tre olika ny-installationer rakt på disk(ej VM-simulerat asså) och det är med mint 18.3xfce....... färdig.. nja det är en tolkningsfråga beroende på hur mycket som ska finnas i den... ska det vara en form av snabbguide, eller ska det bli en omfattande guide med läromaterial rent utav...
Det som verkligen inte är färdigt.. det är problemet med brandväggen och varför...
Sedan kanske det är några formuleringar som behöver slipas till för att bli korrekta, om man anser att det ska vara en godkänd svenska uppsats.*hihi* :mrgreen:

Vad är din åsikt Mikael??
Marie SWE

Inläggav Marie SWE » lör jan 19, 2019 4:25 pm

Mikael skrev:Det här med synlighet finns med som alternativ i system-config-samba.
20190119080231.png

Men inte i Nemo.
20190119080313.png

Möljigen är detta samma som "Browseable" som återfinns i smb.conf
Kod: Markera allt
[printers]
   comment = All Printers
   [b]browseable[/b] = no
   path = /var/spool/samba
   printable = yes
;   guest ok = no
;   read only = yes
   create mask = 0700

# Windows clients look for this share name as a source of downloadable
# printer drivers
[print$]
   comment = Printer Drivers
   path = /var/lib/samba/printers
;   [b]browseable[/b] = yes
;   read only = yes
;   guest ok = no

Går ju att testa ganska enkelt.

Ett annat spår, om du ursäktar? :geek:

Vi vill ju båda helst använda ett grafiskt gränssnitt.

ETT sådant är ju system-config-samba, eller bara Samba som det heter i menyn.
Samba behövs, enl. din guide, för att ställa in några grunder.
Ett ANNAT grafiskt verktyg är Nemo-share som medger snabb och enkel utdelning med högerklick.

Skulle det vara bättre att som nybörjare förhålla sig till ENBART verktyget Samba?
Att man gör sina utdelningar där, på ett och samma ställe.
Med förhoppningsvis säkrare resultat? (vilket vi får testa fram om det förhåller sig så)

Sidospår är alltid skojiga. :mrgreen: När du lärt känna mig ännu mer, så kommer du märka att jag kan prata om allt som mellanspår, sidospår och inkasts-kommentarer. *hihi* :mrgreen:

jaa-joo-njaa-njeee... nu blir jag kluven i min åsikt med mig själv... ja o nej o allt mitt emellan*hahaha*
Att bara använda samba skulle vara lärorikt och smidigt med bara ett verktyg.... samtidigt kommer min *windows-bortskämdhets-lathet* (nytt ord) och naggar mig i tanken... att kunna dela ut mappar via högerklick är så mycket latare och tidseffektivare... Man sitter o jobbar med datorn.. sedan måste man kasta sig över till nästa dator o snabbt vill ha tillgång till informationen på den... istället för att starta upp ett program(samba) och börja bläddra fram till mappen man vill dela ut tillfälligt, så högerklickar man bara o delar ut på två röda...

Vad tror du om att göra en Del2 och kanske rent utav en Del3 där man fördjupar sig i varje sak.. Del två kan vara om hur man använder samba och hur man tolkar smb.conf.. Del tre kanske är en ännu mer fördjupning på nätverket och lite om hur man felsöker osv...

Vad tror du?
svara med handen på hjärtat, jag tål lite kritik/mothugg.*hihi* :mrgreen:
Marie SWE

Inläggav Mikael » lör jan 19, 2019 6:34 pm

Spontant behöver en guide här vara ganska kort. Detta för att den annars kanske blir besvärlig att underhålla i takt med att nyare versioner innebär förändringar.

Än så länge finns här inte fler guider (=trådar) än att de ryms på en sida.

Som alternativ till Del 2, del 3 kanske det går att skapa 2-3 helt fristående guider, med varsin passande rubrik.
"Grunder i att kunna dela filer mellan Windows & Linux"
"Lägga till behörigheter & säkerhet i delning...."
Osv..

OBS! Har inte tänkt igenom detta själv!
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Marie SWE » sön jan 20, 2019 12:30 am

Mikael skrev:Spontant behöver en guide här vara ganska kort. Detta för att den annars kanske blir besvärlig att underhålla i takt med att nyare versioner innebär förändringar.

Än så länge finns här inte fler guider (=trådar) än att de ryms på en sida.

Som alternativ till Del 2, del 3 kanske det går att skapa 2-3 helt fristående guider, med varsin passande rubrik.
"Grunder i att kunna dela filer mellan Windows & Linux"
"Lägga till behörigheter & säkerhet i delning...."
Osv..

OBS! Har inte tänkt igenom detta själv!

Jag känner snarlikt... lite snabbguide stil... sedan att det ska vara lättläst med inte allt för ingående detaljer om varför, hur det funkar och varför det fungerar på just det sättet.. risken är att det blir tungläst och mer.(ursäkta mitt uttryck och att jag svär i kyrkan nu) nördigt.
Utan en guide får gärna vara lite åt det "underhållande" hållet så att man vill fortsätta att läsa vidare till sista raden. :)

Nu går jag off topic..
Om jag utgår ifrån min egna intresse nivå.... (inte vad jag är tvungen att kunna) Så är jag totalt ointresserad i hur ett OS fungerar och varför det fungerar på olika sätt. Ett OS installerar man en gång, sedan glömmer man bort att det finns, då det är programmen man använder.
Liknande känner jag för nätverk.. Jag behöver nätverket för att utföra mitt jobb och slippa bära all information på en usb sticka när jag byter arbetsdator. Men egentligen är jag totalt ointresserad i hur det fungerar och varför det fungerar då det är olika program jag arbetar med.
Sedan att jag måste veta hur ett OS fungerar och hur ett nätverk fungerar och hur man felsöker och löser problemet, hur man gör riskbedömningar och säkerhet...... det är en heeeeelt annan sak.
När det gäller microsoft så måste jag kunna en hel del, men min utbildning och behörigheter börjar bli föråldrade dock...

När det gäller linux så har jag lyxen att välja vad jag "behöver" kunna.(än så länge är väl bäst att tillägga innan jag blir iväg tvingad på en utbildning) :?
Där av är jag bara intresserad av GUI-style och att hitta ett stabilt OS som jag kan installera idag och inte bry mig ett dugg om de kommande 5-6åren. :D

Sedan har jag den "obotliga genen" att jag vill hjälpa andra och tycker om att hjälpa andra att slippa behöva bli IT-proffs på kuppen bara för att använda simpla saker. :oops: :mrgreen:
Och anledning två till mitt driv är långsiktigt..... För att få ett stabilt OS och få utvecklingen att gå från ett OS som kräver kunskap till att få ett OS som är användarvänligt och sjukt lätt, så behövs fler användare..... Ju fler användare vi blir, ju mer kommer produkten utvecklas för att nå massan istället för enbart den teknikintresserade.
Linux idag är nog det ända workstation operativsystem som inte är ett mass-övervakningssystem där användarna kartläggs.(undantag Chromebook och Android som är Linux system som är massövervakning)

Sorry att jag blev lite off topic.. men jag ville bara delge varför jag har ett driv att hjälpa till, trotts att jag i grund o botten inte har data som ett intresse. :)
och sorry att jag svor lite i kyrkan. :oops: *hihi*
Marie SWE

Inläggav Marie SWE » ons jan 23, 2019 7:23 pm

Jag kommer att lägga till en varning i guiden på grund av något jag råkade ut för idag.

Linux kan uppenbarligen inte hantera NTFS partitioneringen på ett bra sätt, då Linux har en annan metod att skriva till disk än vad windows har.

Exempel är ju att om man har ett USBminne och inte avmonterar det innan man drar ur det, även om det var en timma sedan man skrev till usbminnet, så kan data går förlorad.

Jag erfara för en timma sedan hur Linux sabbade över 600 digitalfoton jag hade lagt in via Linux på min data-partition som har NTFS.
Jag kan gissa, (då jag inte vet helt hundra ännu) att det har att göra med att ändringen för att kunna dela ut en NTFS partition, så var man tvungen att låta systemet automontera disken.. då detta är gjort och utdelat resurs finns så går inte disken att avmontera.. där av saknas någon skrivning till disk.
När jag stängde av Linux för att bota upp med win7 som låg i viloläge, så såg jag hur massor mappar och filer saknades.. jag stängde av windows (istället för att sätta det i viloläge) och loggade in på Linux igen.. Då fanns alla filer där igen.. Jag anade misstanke och säkerhetskopierade mina mappar (men jag glömde en mapp) och sedan stängde jag av Linux och bootade upp i windows... Nu fick jag ett felmeddelande att data-disken behövde konsekvenskontrolleras och scanningen påbörjades... fel i filsystemet hittades och åtgärdades... Mapparna som saknats tidigare kom fram, men de var tomma.
En nu mapp hade skapats med found.0001 och där i låg fem filer..
När jag stängde av windows och loggade in i Linux igen så var alla mappar tomma här oxå... alla filer var borta.........

Så alla mappar och filer jag lagt till på NTFS disken från Linux var drabbade, men inte de jag skapat och lagt till i windows... så här finns uppenbarligen ett problem med Linux skrivning till NTFS partition.

Just nu kör jag recoveryprogram och ber en bön till högre makter att det fungerar... Men min lärdom är att inte ha Linux som arbetsdator längre, utan det får bli ett surf-komplement 2020 när EOL inträffar på win7

Jag hoppas jag har bidragit med lite här på forumet och jag återkommer framöver... 2020 är inte så långt bort.
Edit: Jag kommer titta in på forumet lite då och då för att hålla mig uppdaterad på Mints utveckling, då det kommer bli OS'et för surf 2020. :)
Men jag kommer inte försöka göra guiden bättre, så jag hoppas den kommer till nytta. :mrgreen:
Marie SWE

Inläggav Mikael » ons jan 23, 2019 9:45 pm

Att inte avmontera en usb-disk eller usb-minne innan man kopplar bort det är lika riskabelt i Windows som i Linux samt i macOS.
(Annars skulle inte möjligheten till säker borttagning av enhet behöva finnas)

Tilläggas:
Jag har kört med Linux Mint "på heltid" sedan 2012 (skulle jag tro, blev medlem här då) och har nog alltid haft minst en disk med NTFS inkopplad.
Min stationära med dual-boot (XP) lever fortfarande även om det nu är XP som autostartar i den.
Tidigare en stationär som fungerade som filserver. Linux på en disk, NTFS på två interna, NTFS på tre externa diskar.
En bärbar med dual-boot Win 10 samt min nya MintBox Mini2 Pro som i princip alltid har en USB-disk med NTFS ansluten.
Samt ett oräkneligt antal USB-minnen som satts i och plockats bort.
Alltid avmonterat innan bortkoppling (ja, de interna avmonterar jag ju inte) och inte heller råkat ut för någon dataförlust.
Likadant på jobbardatorn med tidigare W7 och nu W10 - alltid säker bortkoppling innan fysisk bortkoppling.
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Marie SWE » ons jan 23, 2019 10:12 pm

Mikael skrev:Att inte avmontera en usb-disk eller usb-minne innan man kopplar bort det är lika riskabelt i Windows som i Linux samt i macOS.

Jo det vet jag, jag tog det som ett exempel för att påvisa att det är lika viktigt med interna hårddiskar och partitioner i Linux.. det fenomenet finns inte i windows
Marie SWE

Inläggav Marie SWE » ons jan 23, 2019 10:17 pm

Mikael skrev:Att inte avmontera en usb-disk eller usb-minne innan man kopplar bort det är lika riskabelt i Windows som i Linux samt i macOS.

Tilläggas:
Jag har kört med Linux Mint "på heltid" sedan 2012 (skulle jag tro, blev medlem här då) och har nog alltid haft minst en disk med NTFS inkopplad.
Min stationära med dual-boot (XP) lever fortfarande även om det nu är XP som autostartar i den.
Tidigare en stationär som fungerade som filserver. Linux på en disk, NTFS på två interna, NTFS på tre externa diskar.
En bärbar med dual-boot Win 10 samt min nya MintBox Mini2 Pro som i princip alltid har en USB-disk med NTFS ansluten.
Samt ett oräkneligt antal USB-minnen som satts i och plockats bort.
Alltid avmonterat innan bortkoppling (ja, de interna avmonterar jag ju inte) och inte heller råkat ut för någon dataförlust.
Likadant på jobbardatorn med tidigare W7 och nu W10 - alltid säker bortkoppling innan fysisk bortkoppling.

Svarar på tillägget.

Hade du då att systemet automonterade NTFS partitionerna så att de inte gick att avmontera?
eller menar du att detta var ett lokalt fenomen/bugg som uppstått.
om det var bugg så är det ännu värre, än om det bara berodde på att partitionen automonteras såsom via miniguiden och att den påtvingade åtgärden inte skulle vara problemet.
Dataförlust via bugg skulle vara katastrofalt, då det kan innebära opålitligt OS :?
så jag hoppas verkligen att det var det påtvingade beteendet som är orsaken
Marie SWE

Inläggav Mikael » ons jan 23, 2019 10:36 pm

Möjligen har jag på den med XP manuellt sett till att NTFS-disken automonteras. (fstab)
På den som fungerade som filserver hände det att någon av de USB-anslutna diskarna inte hann monteras vid uppstart varför jag hade ett skript som monterade dem "i autostart".
På Mintboxen monteras USB-disken automatiskt utan att jag skrivit att så ska ske (det var när jag hade gjort det, och disken inte var ansluten, som det haltade i uppstart.
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

FöregåendeNästa

Återgå till Guider