Nybörjarguide,lokalt hemmanätverk Mint18.3->olika MS-Windows

Här kan ni lägga upp guider av olika slag som Linux Mint eller Linux överlag.

Re: Nybörjarguide,lokalt hemmanätverk Mint18.3->olika MS-Windows

Inläggav Marie SWE » tis jan 15, 2019 4:55 pm

Nu har jag ändrat om lite i Guiden... Blev det bättre??
Marie SWE

Inläggav Marie SWE » tis jan 15, 2019 7:36 pm

Jag har sprungit på ett problem eller om det är en bugg..
Jag testade att lägga till Samba i brandväggen på labbdatorn och även att jag väljer tillåt i båda riktningarna så kommer inte Linuxdatorn åt nätverket.. Men Windowsdatorn kommer åt Linuxdatorn... *suckar*
Då jag inte har riktigt tid att börja med felsökning, så får delen brandvägg i guiden vänta..

Så förutom brandväggsdelen... ser det övriga okej ut i guiden?
Marie SWE

Inläggav Mikael » tis jan 15, 2019 9:07 pm

Marie SWE skrev:Nu har jag ändrat om lite i Guiden... Blev det bättre??

Kollat igen och följt stegen, fast inte börjat från början så att säga.
Det är nog viktigt att man följer guiden i rätt ordning.
Ex. kan det bli knas om man delar ut en mapp på en NTFS-partition och sedan när man märker att det inte fungerar, och läser på, och lägger till den där raden i smb.conf.
Alltså att om Windows hittat ett fel så ligger det så att säga i minnet (inte bokstavligt) i Windows och kvarstår således även om man gjort rätt.

Flera skönhetsdetaljer som avsaknad av stor bokstav efter punkt, någon särskrivning och att GParted inte stavas Geparted osv. men inget som påverkar guidens innehåll.

2.5 - "din dators användarnamn"? Blir knepigt med den formuleringen.. "det användarnamn du normalt använder i Linuxdatorn", eller liknande, kanske

Angående brandvägg - se mina bilder i tidigare inlägg. Men det kan skilja sig i användargränssnittet. I Cinnamon använder jag gufw.
Där finns Samba förkonfigurerad att välja in.

20190115210539.png
20190115210539.png (103.53 KiB) Visad 5074 gånger
---
Linux Mint 20.2 Uma, Cinnamon @Mintbox Mini2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Marie SWE » tis jan 15, 2019 10:47 pm

Mikael skrev:
Marie SWE skrev:Nu har jag ändrat om lite i Guiden... Blev det bättre??

Kollat igen och följt stegen, fast inte börjat från början så att säga.
Det är nog viktigt att man följer guiden i rätt ordning.
Ex. kan det bli knas om man delar ut en mapp på en NTFS-partition och sedan när man märker att det inte fungerar, och läser på, och lägger till den där raden i smb.conf.
Alltså att om Windows hittat ett fel så ligger det så att säga i minnet (inte bokstavligt) i Windows och kvarstår således även om man gjort rätt.

Flera skönhetsdetaljer som avsaknad av stor bokstav efter punkt, någon särskrivning och att GParted inte stavas Geparted osv. men inget som påverkar guidens innehåll.

2.5 - "din dators användarnamn"? Blir knepigt med den formuleringen.. "det användarnamn du normalt använder i Linuxdatorn", eller liknande, kanske

Angående brandvägg - se mina bilder i tidigare inlägg. Men det kan skilja sig i användargränssnittet. I Cinnamon använder jag gufw.
Där finns Samba förkonfigurerad att välja in.

20190115210539.png

ja det märkte jag oxå.. delar man ut en ntfs mapp och sedan ändrar automonteringen så försvinner utdelningen oc man får göra en ny utdelning av mappen igen.

Jaaa,a.. skrivfel får du tyvärr räkna med... jag lider av en mild variant av Dyslexi och firefox hjälper bara till med stavningen... inte stor och liten bokstav eller . och , sättning. så felen bjuder jag på helt gratis. :mrgreen: :lol:

Jag ska kika på 2.5

jaa samba finns att välja i min brandväggsversion oxå... men det funkar inte ut... windowsdatorn kommer åt linuxdatorns utdelade mappar utan problem... Linuxdatorn kan inte ens se datorerna i nätverket.. Jag har valt samba.. jag har även kollat så ingående och utgående är tillåten i regeln... grundläggande även i windows brandväggar vid manuell konfiguration. Slår jag av brandväggen i linux så fungerar det igen.. linux ser windowsdatorerna och kan komma åt dem.. slår jag på brandväggen när jag är i en utdelad resurs så kan jag inte öppna filerna.. stänger jag av brandväggen kan jag öppna filerna.
Så bugg i brandväggen på 18.3 är min slutsats
Marie SWE

Inläggav Marie SWE » ons jan 16, 2019 2:28 am

En mellanfråga...

Vet du hur man ansluter en nätverksenhet i linux?
i windows så högerklickar man bara på den utdelade resursen och sedan anslut nätverksenhet... då ser den ut som en hårddisk i den här datorn och program man arbetar med ser den som en hårddisk istället för "bläddra i nätverket". Detta är väldigt smidigt när man använder backupprogram som bara vill lagra backup filerna på en lokal hårddisk.. lika så med andra program som bara vill lagra till lokal hårddisk.

Nu har jag jobbat klart för inatt, så nu är det dax att varva ner och sussa om en stund.
Ha det bästis. :D
Marie SWE

Inläggav Mikael » ons jan 16, 2019 7:23 am

När det gäller att ansluta till nätverksenheter har jag funnit att programmet Gigolo hanterar detta bra och därför ser jag till att spara bokmärken i Gigolo.

I Windowsmiljön kan man ju använda "net use" i ex. en batch-fil för att mappa upp flera enheter och tilldela dem en enhetsbokstav.
I Linuxmiljön kan man köra ett skript för motsvarande ändamål.
Hittade ett skript från den tiden jag körde en enkel filserver, för filmtittande:
Kod: Markera allt
#/bin/sh
sudo mount -t cifs //192.168.1.11/Y_FILM /mnt/hemmaserver/Y_FILM -o password=,iocharset=utf8
sudo mount -t cifs //192.168.1.11/P_FILM /mnt/hemmaserver/P_FILM -o password=,iocharset=utf8
sudo mount -t cifs //192.168.1.11/W_FILM /mnt/hemmaserver/W_FILM -o password=,iocharset=utf8
sleep 10
---
Linux Mint 20.2 Uma, Cinnamon @Mintbox Mini2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Mikael » ons jan 16, 2019 11:23 am

Vad är det för skillnad på att montera automatiskt och montera vid uppstart?

Har man EN dator med en disk/partition med Ext4 och en annan disk/partition med NTFS kan man ju välja att ha det gemensamma lagringsutrymmet på NTFS disken/partitionen. Då behöver man inte gå omvägen via nätverket.
Så har jag haft i många år nu.
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Marie SWE » ons jan 16, 2019 1:37 pm

Mikael skrev:Vad är det för skillnad på att montera automatiskt och montera vid uppstart?

Har man EN dator med en disk/partition med Ext4 och en annan disk/partition med NTFS kan man ju välja att ha det gemensamma lagringsutrymmet på NTFS disken/partitionen. Då behöver man inte gå omvägen via nätverket.
Så har jag haft i många år nu.

hmm.. montera vid uppstart och automatisk uppstart är väl en definitionsfråga... det jag menar med montera automatiskt är att systemet monterar disken vid boot. Medans jag ser ordvalet montera vid uppstart att man själv klickar på diskarna så de monteras.

Nu hängde jag inte med.... (EN dator med en disk/partition med Ext4 och en annan disk/partition med NTFS kan man ju välja att ha det gemensamma lagringsutrymmet på NTFS disken/partitionen. Då behöver man inte gå omvägen via nätverket.) Menar du som i mitt fall där jag har dualboot och har en ntfs disk som jag har personlig information på för att ha åtkomst mellan de två OS'en?
Nee har man en dator så behöver man inte ens nätverk. :)
Har man två datorer så kanske man vill kunna komma åt utdelningen oavsett vilket OS dualboot datorn är inloggad med

Jag kan ha missuppfattat det hela nu. :mrgreen:
Marie SWE

Inläggav Marie SWE » ons jan 16, 2019 1:40 pm

Mikael skrev:När det gäller att ansluta till nätverksenheter har jag funnit att programmet Gigolo hanterar detta bra och därför ser jag till att spara bokmärken i Gigolo.

I Windowsmiljön kan man ju använda "net use" i ex. en batch-fil för att mappa upp flera enheter och tilldela dem en enhetsbokstav.
I Linuxmiljön kan man köra ett skript för motsvarande ändamål.
Hittade ett skript från den tiden jag körde en enkel filserver, för filmtittande:
Kod: Markera allt
#/bin/sh
sudo mount -t cifs //192.168.1.11/Y_FILM /mnt/hemmaserver/Y_FILM -o password=,iocharset=utf8
sudo mount -t cifs //192.168.1.11/P_FILM /mnt/hemmaserver/P_FILM -o password=,iocharset=utf8
sudo mount -t cifs //192.168.1.11/W_FILM /mnt/hemmaserver/W_FILM -o password=,iocharset=utf8
sleep 10

Okej... då ska jag kolla upp Gigolo... jag tackar för tipset. :D :D :D
Joo man kan använda batchfilerosv.. men jag föredrar att jobba med grafiska gränssnitt.. Hacka filer och köra kommandoprompt/terminal undviker jag in i det absolut sista... det känns så 90tal.
Marie SWE

Inläggav Mikael » ons jan 16, 2019 1:49 pm

Marie SWE skrev:Jag kan ha missuppfattat det hela nu. :mrgreen:

Närå, det var jag som bara läste första meningen och inte den andra meningen "avsnitt NTFS"
Sorry :oops:
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Mikael » ons jan 16, 2019 2:01 pm

Marie SWE skrev: men jag föredrar att jobba med grafiska gränssnitt.. Hacka filer och köra kommandoprompt/terminal undviker jag in i det absolut sista... det känns så 90tal.

Tja, i Nemo finns ju "Arkiv - Anslut till server"
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Marie SWE » ons jan 16, 2019 5:28 pm

Mikael skrev:
Marie SWE skrev:Jag kan ha missuppfattat det hela nu. :mrgreen:

Närå, det var jag som bara läste första meningen och inte den andra meningen "avsnitt NTFS"
Sorry :oops:

Okej :mrgreen: sådant händer mig oxå, eller att jag missar ett ord så hela innebörden blir något annat.*hahaha* :lol:
Marie SWE

Inläggav Marie SWE » ons jan 16, 2019 5:37 pm

Mikael skrev:
Marie SWE skrev: men jag föredrar att jobba med grafiska gränssnitt.. Hacka filer och köra kommandoprompt/terminal undviker jag in i det absolut sista... det känns så 90tal.

Tja, i Nemo finns ju "Arkiv - Anslut till server"

Okej... jag har Nemo på min dator, men jag hittar inget sådant alternativ.. jag har en ikon/text/länk eller vad jag ska kalla det på vänster sida längst ner där det står anslut till server.. Men det ger bara samma resultat som om jag bläddrar mig in på mappen... att det kommer en ny kon/text/länk under nätverk till mappen på den utdelade datorn.. så det blir inte en ny enhetsbeteckning så att säga.
Jag har dock inget backupprogram som fungerar på linux som jag kan testa med o se om den reggat den resursen som en enhet... så jag får prova lite längre fram helt enkelt när jag har ett program att prova med. :D
Marie SWE

Inläggav Marie SWE » tor jan 17, 2019 4:45 pm

Marie SWE skrev:Jag har sprungit på ett problem eller om det är en bugg..
Jag testade att lägga till Samba i brandväggen på labbdatorn och även att jag väljer tillåt i båda riktningarna så kommer inte Linuxdatorn åt nätverket.. Men Windowsdatorn kommer åt Linuxdatorn utan problem... *suckar*

Nu har jag små-forskat lite.. Det är tydligen en bugg i brandväggen.. Jag bad min vän som har Ubuntu testa hemma hos sig.. och han kom inte åt sin nätverkshårddisk när brandväggen var installerad och han la in regler för samba i brandväggen.. men med brandvägg av kom han åt resursen.. Samma fenomen som jag stötte på med min Mint18.3
Jag googlade och hittade en hel del trådar om detta fenomenet... än så länge har jag inte hittat en lösning utan hacka filer o knacka terminalkod... så när jag hittat lösningen GUI-style så gör jag klart delen om brandvägg.. tills dess skriver jag in i guiden att om brandväggen är på, så är det möjligt att lokala nätverket inte fungerar.
Senast redigerad av Marie SWE tor jan 17, 2019 11:58 pm, redigerad totalt 1 gång.
Marie SWE

Inläggav Mikael » tor jan 17, 2019 10:52 pm

Så brandväggen hindrar utåtgående trafik?
Jag testade med 18.3 MATE och den hade inga problem med detta, brandvägg på eller av kvittade. Och inga regler alls inlagda.
Då var det visserligen från Linux till Linux men..

Så tar jag och startar om 18.3 och låter W10 hoppa in, den jag testat med tidigare.
Nu kan jag inte längre, i Linux, bläddra fram en utdelad mapp på Windowsdatorn. Oavsett status på brandväggen..

Gigolo fungerar dock pålitligt som vanligt - bara klicka på bokmärket och den utdelade mappen monteras.

Testar då, i Nemo, Arkiv - Anslut till server...
Jodå det fungerar men här kan jag inte bläddra fram den utdelade mappen utan jag behöver känna till vad den heter.
(I Gigolo kan man få fram en lista med utdelningar.)
Jag kan visserligen skippa att ange utdelad mapp men då visas alla utdelningar som mappar och om jag öppnar en sådan får jag felmeddelande.

Nej, Gigolo är helt enkelt gränssnittet för detta ändamål. Jag har aldrig varit med om att Gigolo misslyckats men att det fungerat med andra vägar. Omvänt däremot har detta hänt ofta.

**

Funderar på om det spelar in i vilken ordning datorerna startas upp på nätverket??
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

FöregåendeNästa

Återgå till Guider