Nybörjarguide,lokalt hemmanätverk Mint18.3->olika MS-Windows

Här kan ni lägga upp guider av olika slag som Linux Mint eller Linux överlag.

Re: Nybörjarguide,lokalt hemmanätverk Mint18.3->olika MS-Windows

Inläggav Marie SWE » tis jan 15, 2019 12:00 am

Mikael skrev:1. Brandväggen är nog ett måste att är med. Det är nog inte alla som börjar så som du gjort när du skapade guiden, att nyinstallera Mint och direkt kastar sig över fildelning. Det kan ju gå flera år innan detta tillkommer och då kan brandväggen ha slagits på...

2. KDE kan vi skippa. Cinnamon + MATE har jag i min installation och kan kolla. Jag tror att guiden kommer att följas oavsett skrivbordsmiljö.

3. Du tänker på dig själv nu! :geek:
Linuxanvändaren kan tvingas dra igång någon Windowsmaskin, kanske temporärt. Linuxanvändaren kan vara erfaren på Linux men kass på Windows. Den Windowsdator som finns i hushållet kanske hanteras av en icke-van Windowsanvändare.
Osv..
..men att peta in varje moment i guiden här blir ohållbart, det håller jag med om.

4. Något i stil med: (väldigt fritt & spontant)
"Guiden är skriven med skrivbordsmiljön Xfce som utgångspunkt. Filhanteraren i XFce, Thunar) saknar stöd för högerklick-dela ut (vad vi vet??) och därför kan man använda någon av de andra utgåvornas filhanterare som har stöd för dela ut via högerklick.
I denna guide har Nemo valts..."

Ger per automatik förklaring till varför inte Thunar använts, varför Nemo använts (en av dem bara), hint om att det finns fler)

Medan mint installeras, så svarar jag lite här. :mrgreen:

1. japp jag håller med ur båda dina synpunkter på brandväggen... dels man ska ha den på om man inte har annat skydd... samt om det är en gammal installation och den har varit på i åratal som du säger. :gör tumme upp:

2. okej?? varför skippa Kde?
om du har de två utgåvorna på din installation, så testa gärna... då sparar jag lite jobb. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

3. njaja, joo.. mmm.. ja du kanske har en liten poäng där. :oops:
Jag kan kika på den biten när linuxdelen är klar... så det blir en sak i taget... för till windows så handlar det om att hitta gemensamma nämnare för de olika win-versionerna så det kan bli en universell win-guide för att slippa skriva fyra utkast... När det gäller win8 och 10 så måste jag skaffa kopior på dem först för att testa... på win7 har jag löst det genom att inaktivera hemgrupp.. då den funktionen inte vill sig ihop med retro OS.. lika så det med att inaktivera lösenordsskyddad delning..
så det med hemgrupp ihop med linux har jag inte testat ännu på mina 6månader med linux..

4. ja det skrev jag under -Guide..... I det här exemplet sätter jag upp Linux Mint 18.3 Xfce .......
är det typ där du tänker jag ska klämma in det? ... eller ska jag ta det ihop med punkten på installationen av Nemo-share? Vilket tycker du är bäst?

Mint installerat igen... ska testa Nautilus-share igen och sedan utan editen av smb.conf men med auto montering av ntfs disken
Marie SWE

Inläggav Marie SWE » tis jan 15, 2019 12:03 am

Mikael skrev:Håller på att testa skarpt går inget bra, Windows ser inte ens Mint-datorn...

okej... här funkar det varje gång med allt fram till och med steg3... hitta ett fel på steg 4 som jag utvärderar i skrivande stund
Mitt windows ser linuxdatorn redan efter första omstarten, innan jag ens delat ut en mapp ens
Marie SWE

Inläggav Marie SWE » tis jan 15, 2019 12:08 am

Kör du VM installationer, eller installerar du direkt på disk?
Marie SWE

Inläggav Mikael » tis jan 15, 2019 12:10 am

KDE har lämnat Mint-familjen.
**
Test med Linux Mint 19.1 Cinnamon.
1.1 OK, Samba installeras också.
2.1 Kan även hända i 19.1
2.5 Ja, starta om datorn!
3.1 Vad som står beror ju valt språk.

Funkar ju fint ju!
Den egentliga skillnaden från mina försök är detta med "nobody".
---
Linux Mint 20.2 Uma, Cinnamon @Mintbox Mini2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Marie SWE » tis jan 15, 2019 12:13 am

Mikael skrev:Lägger in två bilder från brandväggen.
Enda aktiva val jag gjort är inringat med rött.

20190114232449.png

Ger resultatet:

20190114232504.png

Skulle ju även kunna ligga som en miniguide:
"Så här ställer du in brandväggen för att kunna köra Samba"

Ja, du hade väl skrivit en liten mini-guide i din guide på hur du öppnade brandväggen för samba?
Den var kort o koncis vill jag minnas :)
Marie SWE

Inläggav Marie SWE » tis jan 15, 2019 12:16 am

Mikael skrev:KDE har lämnat Mint-familjen.
**
Test med Linux Mint 19.1 Cinnamon.
1.1 OK, Samba installeras också.
2.1 Kan även hända i 19.1
2.5 Ja, starta om datorn!
3.1 Vad som står beror ju valt språk.

Funkar ju fint ju!
Den egentliga skillnaden från mina försök är detta med "nobody".

ahaa... jag använder ju inte 19, sedan den höll på att elda upp min bärbara dator.*hahaha* :lol:

hmm... okej... kan det vara skillnad mellan 19.1 och 18.3 på gästkonto biten kanske... så de ändrat något mellan utgåvorna.*funderar*
Marie SWE

Inläggav Marie SWE » tis jan 15, 2019 12:21 am

Marie SWE skrev:Kastar in en notering som jag precis konstatera när jag skulle testa Nautilus-share

Det gick inte dela ut NTFS.... hmmmm... varför..*kliade mig i huvudet en stund....
Installerade om mint, in med nemo-share... samma problem.... nu började mitt berömda datatålamod att slå in... men för **piiip**

ahaaa.. en tanke slog mig... jag ändrar alltid min automontering av diskarna.... *pillar* Japp nu går det dela ut NTFS...

Nu måste jag testa om usershare owner only = false går att undvika om man automonterar disken innan....
återkommer när jag testat...

citerar mig själv..

Japp bekräftat.... usershare owner only = false är tvunget att vara med för att dela ut NTFS mappar...
och bekräftat.... Det måste först ändras så NTFS partitionen automonterar vid uppstart... så min lilla mini-guide blir till ett måste om att redigera Monteringsinställningarna. :? attans....
Även konstaterat att automonteringen måste ske vid uppstart på ext4 partitioner oxå.. annars får man ingen åtkomst till utdelningen.

slutdragning med fildelning i linux... alla mappar som ska delas ut, får bara ligga på volymer som automatiskt monteras av systemet vid uppstart.

Nautilus-share var det bara att man kryssar i utdelning av mapp istället för att ändra switschen till "PÅ" för utdelning... Mindre bagatell skillnad... Ska blåsa om datorn o testa med Caja-share
Senast redigerad av Marie SWE tis jan 15, 2019 2:06 am, redigerad totalt 1 gång.
Marie SWE

Inläggav Marie SWE » tis jan 15, 2019 1:03 am

När man installerar Caja-share, så följer inte filhanteraren med och utdelning med högerklick fungerar inte.... Så man måste separat installera Caja filhanterare och Caja-share.. så två installationer istället för en enda installation med nemo och Nautilus

Caja är likt Nemo i färgsättning vilket då är smidigt för att det påminner om Thunar som följer med Xfce :)

minus med Caja... det listas inte på mint 18.3 Xfce menyn efter installationen .. inte ens när man söker efter program Caja.. men står som installerat i programhanteraren och går att starta den vägen..... Skumt... :roll:
Marie SWE

Inläggav Marie SWE » tis jan 15, 2019 2:00 am

Mikael skrev:
Intressant synvinkel :) ... Men om Samba följer med automatiskt, behövs det nämnas verkligen...*funderar så det knakar*

Ja, om guiden riktar sig till nybörjare kan det vara bra att känna till att Samba är det som möjliggör delning med Windows/macOS och att System-config-samba bara är ett grafiskt verktyg. Du kan troligen avinstallera Samba utan att verktygen avinstalleras.
Filhanterare i de olika utgåvorna.
Nautilus verkar vara Gnome som då blir bör bli MATE.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nautilus_(filhanterare)
Men Caja är den som används i MATE
https://en.wikipedia.org/wiki/Caja
Thunar = Xfce
https://en.wikipedia.org/wiki/Thunar
Nemo (en fork från Nautilus) = Cinnamon
https://en.wikipedia.org/wiki/Cinnamon_(software)

okej.. så i Mate utgåvan ska man använda Caja-share så kommer högerklicksutdelningen i default filhanterare.. Kalas..
Men jag hängde inte med på om Cinnamon hade Nemo eller Nautilus?
Då Xfce använder Thunar så är valet mellan Nemo och Nautilus en smaksak helt enkelt.. Nemo påminner dock med om Thunar i utseendet.

Jag fortsätter imorgon.. nu är det dax att varva ner lite så jag lyckas somna innan det är dax att gå upp. :D
Marie SWE

Inläggav Mikael » tis jan 15, 2019 10:02 am

Japp bekräftat.... usershare owner only = false är tvunget att vara med för att dela ut NTFS mappar...

Japp, den raden hade jag med i min smb.conf, med kommentaren "Hittat på nätet" 190110.

Nu skulle jag bara vilja börja om med fräscha konfigurationsfiler...

Och det hittade jag här:
https://askubuntu.com/questions/21553/h ... d-defaults
Senast redigerad av Mikael tis jan 15, 2019 10:36 am, redigerad totalt 1 gång.
---
Linux Mint 20.2 Uma, Cinnamon @Mintbox Mini2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Jan-Olof » tis jan 15, 2019 10:15 am

Marie SWE skrev:...jag hängde inte med på om Cinnamon hade Nemo eller Nautilus?

Cinnamon använder Nemo.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Mikael » tis jan 15, 2019 11:00 am

Meeen!
Efter att ha börjat om så fungerar det inte längre att komma åt en mapp på NTFS-disken :evil:

Tillägg, det är Win10-datorn som bråkar,, efter omstart av den kommer jag nu, utan att ange användaruppgifter, åt en mapp som jag INTE har tillåtit gästkonto för...
Äh, man ska nog f-n använda TeamViewer för detta...
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Marie SWE » tis jan 15, 2019 2:48 pm

Mikael skrev:Nu skulle jag bara vilja börja om med fräscha konfigurationsfiler...

Och det hittade jag här:
https://askubuntu.com/questions/21553/h ... d-defaults

Jag förstår dig :D När jag väl hade rett ut mitt nätverk första gången i våras efter hundrafemtioelva tweaks och hack så installerade jag om datorn.. för jag hade nog varit o petat i allt som existera typ. :lol: Sedan vågade jag inte ens pilla på någon inställning över sommaren då jag var beroende av att det var tvunget att funka varje dag. :) Grundlagen du vet... pilla inte på det som fungerar. :lol:
Marie SWE

Inläggav Marie SWE » tis jan 15, 2019 2:52 pm

Jan-Olof skrev:
Marie SWE skrev:...jag hängde inte med på om Cinnamon hade Nemo eller Nautilus?

Cinnamon använder Nemo.

Kalas.. då går det att lägga till en liten notering. Om installationen är en Mate utgåva använd Caja-share.. om installationen är Cinnamon använd Nemo-share.. Vid Xfce Nemo eller Nautilus är fritt val då det bara är en smaksak.. :)
Marie SWE

Inläggav Marie SWE » tis jan 15, 2019 2:59 pm

Mikael skrev:Meeen!
Efter att ha börjat om så fungerar det inte längre att komma åt en mapp på NTFS-disken :evil:

Tillägg, det är Win10-datorn som bråkar,, efter omstart av den kommer jag nu, utan att ange användaruppgifter, åt en mapp som jag INTE har tillåtit gästkonto för...
Äh, man ska nog f-n använda TeamViewer för detta...

ajdå... hmm.. jag kan inte låta bli att skoja lite här... win10 är ju som det är. :lol: :lol: :lol:
Av det jag har hört av win10 användare så är winupdate boven i dramat till 90% av gångerna... då det har en förmåga att återställa vissa inställningar i operativsystemet.. Varför de valt att göra så är okänt.. spekulationen är för att om folk stänger av vissa övervakningsfunktioner så ska de återställas till på läge igen vid nästa uppdatering.. för att användaren inte ska kunna välja att få skydda sin personliga integritet.. Men som sagt.. anledningen är rena spekulationer från de med foliehatt.
Men att inställningar kan återställas av winupdate, det har jag hört via sevenforums som jag är medlem i.
Kolla för skoj skull när den gjorde senaste uppdateringen o se om det tajmar in med när det sluta att fungera.
Marie SWE

FöregåendeNästa

Återgå till Guider