För att få gästen (ex. Windows) att kunna nyttja värdens (Linux) USB-portar tycks det kräva lite mer handpåläggning i Virtualbox jämfört med VMware Player.
När man i inställningarna i Virtualbox väljer att "enabla" USB kan man direkt där, i inställningarna, få ett varningsmeddelande att man behöver installera Oracle VM VirtualBox Extension Pack.
Det hittar man här:
https://www.oracle.com/technetwork/server-storage/virtualbox/downloads/index.html
Om man får felmeddelande när man installerar kan det bero på att man som i mitt fall hämtat en "för ny" version, alltså en som inte matchar den version av Virtualbox som man har installerad.
Jag valde att avinstallera min version 5 och installera den version 6 som fanns på samma plats. (Omstart efter avinstallationen)
Ja, detta räcker nu inte.
Man måste se till att man tillhör gruppen vboxusers:
"NOTE for Linux hosts
For Linux hosts, please make sure that you are a part of the "vboxusers" group and verify your membership with the "id" command, after a logout or a reboot. Otherwise you will not see any USB devices. Also remember that only the official download from VirtualBox is supported, not your distro's."
https://forums.virtualbox.org/viewtopic ... 35&t=82639
Vad som avses egentligen är att den användare man är inloggad som i Linux (värden) måste tillhöra den gruppen. Har alltså inget med gästens användartillhörighet att göra.
Tillägg 2020-04-18. Det här verkar nu ske automatiskt när man installerar Virtualbox.
I min Mint 19.1 Cinnamon har jag två menyalternativ som heter likadant: Användare och grupper.
Den ena, i mitt fall den översta, visar användare och ger mig möjlighet att lägga till en användare. Den visar även grupper och ger möjlighet att lägga till en grupp. Dock ingen möjlighet att ge grupptillhörighet till en viss användare.
Det andra menyalternativet ger möjlighet att "Hantera grupper". Där kan man leta upp gruppen vboxusers och välja egenskaper och där markera att den inloggade användaren (i mitt fall den enda användaren) ska tillhöra gruppen.
Därefter krävs omstart och nu kan man i inställningarna i Virtualbox välja in den USB-anslutna enheten och som då blir åtkomlig när man startar gästen.