Symantec Q&A i Dosbox = nostalgi

Här kan ni lägga upp guider av olika slag som Linux Mint eller Linux överlag.

Symantec Q&A i Dosbox = nostalgi

Inläggav Jan-Olof » sön jul 29, 2018 2:09 pm

Fick för en tid sedan en fråga om det kunde gå att rädda innehållet i några gamla databaser. Det handlade om Symantec Q&A vars supporttid gick ut för nästan 20 år sedan.

Den första utmaningen var att allt fanns sparat på 3,5-tums disketter. Lyckligtvis fanns en fungerande läsare och det gick faktiskt att läsa filerna efter alla år som gått.

Jag försökte först att starta programmet via Wine men det gav bara ett meddelande om att Wine inte reserverar något minnesutrymme för att kunna köra DOS-program. Wine rekommenderade mig att installera programmet Dosbox (stort tack för det tipset!).

Med hjälp av Programhanteraren gick det lätt att installera Dosbox som gör det möjligt att köra DOS-program genom att efterlikna de processorer, grafik- och ljudkort som då användes. Programmet är främst avsett för folk som gillar "antika" spel men det går naturligtvis också att köra andra program.

Startade Q&A genom att högerklicka i mappen där jag sparat programmet, öppna ett terminalfönster och skriva:
dosbox QA1.EXE

* I huvudmenyn valde jag Hjälpprogram, Exportera data, Standard-ASCII.
* På frågan om filnamn tryckte jag Enter och fick då upp en lista med de databaser som fanns i mappen QA_DATA. Här hade jag först döpt om några av dem - både .DTF och .IDX - eftersom programmet förväntade sig den teckenuppsättning som användes av MS-DOS.
* Jag valde fil med hjälp av piltangenterna och Enter.
* Fyllde i önskat filnamn med ändelsen .TXT och tryckte på Enter. Ja, det var så sant - filnamn fick bara skrivas med versaler och kunde inte vara längre än åtta tecken i MS-DOS.
* Tryckte på tangenten F10 tre gånger för att bläddra förbi övriga val.

Programmet exporterade sedan den valda databasen till textformat där fälten separerades med kommatecken.

* Startade kalkylprogrammet i LibreOffice.
* Öppnade den textfil som skapats av Q&A med teckenuppsättningen Västeuropa (DOS/OS2-865/nordisk).
* Lade till en inledande rad med de fältnamn som användes i Q&A (I huvudmenyn: Datafil, Hämta/Ändra, Välj fil, F10 för att visa första posten).
* Valde Spara som... i LibreOffice och sparade dokumentet i formatet OpenDocument-tabell (.ods) med ett mer förklarande namn för att sedan kunna arbeta vidare med det (ta bort en del tomma fält och snygga till det rent allmänt).

QA  i Linux Mint med Dosbox.png
QA i Linux Mint med Dosbox.png (24.14 KiB) Visad 4825 gånger
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Symantec Q&A i Dosbox = nostalgi

Inläggav Mikael » sön jul 29, 2018 4:17 pm

Kul projekt, särskilt när resultatet blir lyckat!
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Symantec Q&A i Dosbox = nostalgi

Inläggav mattem » sön jul 29, 2018 7:47 pm

Stiligt och väldigt bra förklarat. Hurra för DOSbox :mrgreen:
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne


Återgå till Guider

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron