Wine-skolan

Här kan ni lägga upp guider av olika slag som Linux Mint eller Linux överlag.

Wine-skolan

Inläggav Mikael » tor jan 02, 2014 12:24 pm

..skull jag önska att det fanns en.
Många, inklusive mig själv, håller väl sig fast vid Windows eftersom det finns något program som "måste" köras under Windows.
En skola som verkligen är bra på att lära ut hur Wine fungerar och inte fungerar kanske skulle hjälpa till att släppa taget?
Visserligen är PlayOnLinux ett bra hjälpmedel men det är ju bra om man kan grunderna.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Wine-skolan

Inläggav Jan-Olof » tor jan 02, 2014 8:44 pm

Bra idé! Ett lämpligt sätt att börja är väl att försöka förklara vad Wine är och vad det gör.

Namnet Wine är en så kallad rekursiv akronym (https://sv.wikipedia.org/wiki/Rekursiv_akronym): Wine Is Not an Emulator (Wine Är Inte en Emulator).

Syftet med Wine är att program som är gjorda för att köras i Microsoft Windows skall gå att köra i t.ex. Linux. När programmen försöker använda funktioner i Windows så fångar Wine upp dessa anrop och skickar dem vidare till motsvarande funktioner i Linux. I teorin kan detta fungera alldeles utmärkt så länge programmen körs i en dator med samma typ av processor - det finns visserligen folk som har kopplat ihop Wine med en emulator och på så sätt kunnat köra Windows-program i datorer med helt andra processorer, men då är det fråga om rena experiment.

En mer teknisk förklaring finns på https://sv.wikipedia.org/wiki/Wine och Wine User Guidehttps://wiki.winehq.org/Wine_User%27s_Guide
Bilagor
Wine, så fungerar det.png
Wine, så fungerar det.png (23.93 KiB) Visad 29179 gånger
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Wine-skolan

Inläggav Mikael » tor jan 02, 2014 11:25 pm

Bra!
Den tekniska förklaringen och användarmanualen är bra, i sig, men jag ser helst en "egen" guide, som man så att säga kan "lita" på och som man kan ställa frågor om.

Det som behöver förklaras är (bland annat) detta med "bottle", att man kan ha .. olika operativsystem, eller hur man kan förklara det.
När jag testade CrossOver tyckte jag att det var en skillnad i definition av "bottle".

Vidare bör man förklara Wine vs. CrossOver vs. PlayOnLinux vs. övriga?

My Phone Explorer var ju ett bra exempel på ett lite "krångligare" program att få till. (Vi har ju en tråd om det)
Jag antar att man ganska enkelt kan få program som Microsofts Calc.exe, eller Notepad.exe, att fungera rakt av.(?)

Jag har som sagt tagit hjälp av PlayOnLinux för att få till Firefox för Windows för att i den kunna installera Widevine men kanske skulle den kunna fungera som skolexempel?

Jag vet inte riktigt om det ska vara en skola med några exempel eller om det ska vara mera en klistrad tråd med "skarpa" frågor av typen
Hej, jag gillar MS-Röj och vill spela just den, och inget alternativ, i Linux, går det?
och där problemen/programmen betas av allt eftersom?
Och att ta hjälp av ex. PlayOnLinux är väl inte helt fel om det underlättar för alla parter, bara man vet varför man gör som man gör?
Senast redigerad av Mikael lör jan 04, 2014 1:12 pm, redigerad totalt 1 gång.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Wine-skolan

Inläggav Mikael » lör jan 04, 2014 1:11 pm

Mer som behöver förklaras är varför, åtminstone en del, .dll-filer inte hamnar där de bör, eller får önskad funktionalitet, samt varför man manuellt måste registrera vissa komponenter.
Om jag minns rätt hade jag problem med ett visst program, får man från programmet felmeddelanden om saknade filer så kan man kanske klura ut hur man fixar det och, om jag också minns rätt, kunde man använda programmet Dependency Walker för att se vad som fattas.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Wine-skolan

Inläggav Mikael » fre jan 10, 2014 7:25 pm

Jag tjatar på här i tråden :geek:

Vad tycker ni:
1. Ska vi googla runt efter fler länkar om hur Wine fungerar eller finns kompetensen redan här på forumet att skriva en "skola" fast att den inte tittat in än?
2. Oavsett ovanstående - ska vi, eller jag då, skapa en ny tråd i ämnet men där fokus ligger på uppkomna problem med att få program att köras under Wine? (och låta den här tråden städas lite) Så får erfarenheterna/lösningarna i sig utgöra tips på vad man kan göra.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Wine-skolan

Inläggav Jan-Olof » fre jan 10, 2014 9:37 pm

Hittade lite information om "bottles" på
https://ziemecki.net/content/wine-using-bottles
https://www.ubuntugeek.com/wibom-manage ... ttles.html

När man startar Wine för första gången så skapar programmet en dold mapp med namnet .wine i Hem-mappen. Den innehåller i sin tur mapparna dosdevices och drive_c. Den första innehåller länkar till olika enheter och den andra är den som Windows-programmen uppfattar som C: på "sin hårddisk". Förutom de här mapparna så innehåller .wine-mappen också några filer som motsvarar de registerfiler som finns i Windows.

Normalt har varje användare alltså bara en sådan .wine-mapp. Det går dock att ha flera och man kallar då dessa separata körmiljöer för "bottles". Man kan behöva använda sådana om man har program som kräver väldigt olika förutsättningar för att fungera normalt eller om man vill testa ett "besvärligt" program utan att sabba några inställningar för övriga Windows-program. När man har testat färdigt så raderar man helt enkelt den tillfälliga .wine-mapp som skapats.

Det enklaste sättet att prova detta är att öppna ett terminalfönster och skriva (jag fick några felmeddelanden men det verkade fungera ändå):
export WINEPREFIX=$HOME/.wine-prov
winecfg

Den nya körmiljön är aktiv så länge man har fönstret öppet - om man öppnar ett nytt fönster så får man skriva det första kommandot igen. Det finns också speciella program för att underlätta hanteringen.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Wine-skolan

Inläggav Mikael » fre jan 10, 2014 9:50 pm

Okej, mycket bra info om filstrukturen.
Jag ska läsa på lite mer på alla länkarna. Se om jag kan plocka ut fler bra-att-ha-delar.
När jag testade CrossOver så tyckte jag det var "mer default" att man skapade en ny "bottle" men samtidigt lite oklart vad som var vad, alltså vad som blev en bottle och vad som blev programmet man ville köra. Men onödigt fördjupa sig i CrossOver nu.

Jag ska göra några seriösa tester i virtuell miljö och anteckna hur jag går till väga. Tidigare har det mer varit att man testat & meckat tills det fungerar utan att riktigt veta exakt vad som behövdes och ej.
Jag ska då också i första hand använda mig av PlayOnLinux, se vad den hanterar och inte hanterar om det är program som inte finns listade där.
Ja, givetvis även testa med listade program, något jag gjort men inte lagt på minnet vilka steg jag gjorde.

Vi fortsätter väl i denna tråden tills det om möjligt mynnar ut i något som platsar in på annan plats?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Wine-skolan

Inläggav Jan-Olof » fre jan 10, 2014 10:58 pm

Jag testade, på ren chans, att köra en i Windowspartitionen installerad .exe (MinSläkt) och programmet startade direkt! (dock en olicensierad kopia, infon om det ligger väl i registret).
Detta var ju en glädjande nyhet men så slog det mig - varför? Varför fungerade det utan någon åtgärd? För att det faktiskt gör det med just det programmet eller för att jag "meckat" med Wine i samband med andra Windowsprogram?

En kommentar i efterhand (2019-04-09): Försök aldrig köra någonting från en windowspartition, särskilt inte om den hör till Windows 10. I värsta fall kan du skada filsystemet så att Windows måste installeras om. Alla program skall installeras i Wine så att de hamnar på rätt plats.

Provade just att installera MinSläkt (https://www.dannbergsdata.se) version 3.1.0 i mappen .wine-prov. När jag försökte installera från ett terminalfönster så ville Wine först inte kännas vid installationsprogrammet, med filtypen .msi, men genom att använda kommandot
wine uninstaller
och sedan välja Installera så fungerade det.

Vad jag kan se så fungerar programmet helt normalt. Ikonen på skrivbordet blir visserligen inte programmets egen utan wine-ikonen, men det brukar vara lätt att ordna med programmet IconsExtract (https://www.nirsoft.net/utils/iconsext.html). Om jag högerklickar och väljer Egenskaper så anges körmiljön, helt korrekt, som .wine-prov.

Ytterligare kommentar i efterhand: Med nyare versioner får man rätt ikon utan extra åtgärder.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Wine-skolan

Inläggav Mikael » sön jan 12, 2014 12:16 am

Detta var ju toppen av flera anledningar!
Dels kan jag installera detta i Linuxmiljön (i stället för att bara exekvera den .exe som ligger på en annan disk) och slippa Windows "lite mer".
Dels är det ju ett bra exempel på hur det fungerar/kan fungera med Wine.
Dels kan ju dannbergsdata.se vara intresserade av att det fungerar även i Linux. Utan virtuell miljö (såsom ex. VMware m.fl.)
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Wine-skolan

Inläggav Jan-Olof » sön jan 12, 2014 6:30 pm

När man skannar programfilen med IconsExtract så visar det sig att det finns 73 inbäddade bilder. Jag antar att det är denna, https://www.dropbox.com/s/0d7pzjf5eyhts ... 3%A4kt.png, som skall användas (högerklicka, öppna i ny flik och välj Download).
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Wine-skolan

Inläggav Mikael » tis jan 14, 2014 8:52 pm

Japp, det är rätt ikon.

Okej, testar att köra allt från PlayOnLinux 4.2.2
Klickar på knappen +Installera.
Väljer tillbehör och där 7-zip bara för att det finns med i listan.
Stegar vidare i guiden.
Fungerar bra.

Med PlayOnLinux verkar det skapas en ny "disk", eller motsvarande "bottle", under .PlayOnLinux/wineprefix/ för varje installerat program om man går vägen via +Installera.
Programfilen 7z.exe ligger i .PlayOnLinux/wineprefix/7zip/drive_c/Program Files/7-Zip medans ett tidigare installerat program, Firefox, återfinns i .PlayOnLinux/wineprefix/MozillaFirefox/drive_c/Program Files/MozillaFirefox

Nåväl programmet 7zip startar och jag väljer att ta bort det genom att klicka på knappen Configure, markerar 7Zip och klickar på Ta bort.

Tänkte börja med programmet MinSläkt som finns att ladda ner som en .msi.
Laddar hem filen "manuellt" och klickar sedan i PlayOnLinux på +Install.
Här väljer jag nu att klicka på texten längst ner: Install a non-listed prgram.
Klickar på Nästa i efterföljande dialog.
Väljer att "Install a program in a new virtual drive", klickar på Nästa.
Skriver namnet "MinSlakt" (ja, jag undviker fortfarande ÅÄÖ), klickar på Nästa.
I efterföljande dialog klickar på Nästa eftersom jag gör som det står och inte väljer nåt om jag inte vet vad jag ska välja.
Sedan uppmanas jag att välja installationsfil vilket jag gör och väljer min nerladdade mis310.msi, klickar på Nästa.
Installationsguiden för Min Släkt startar och jag följer installationsanvisningarna där.
När detta är klart väljer jag att använda MinSläkt.exe som genväg, klickar på Nästa.
Låter namnet vara MinSläkt, klickar på Nästa.
Tillbaks i dialogen, markerar att jag inte vill skapa ytterligare genväg, klickar på Nästa.
Testar att från porgramfönstret PlayOnLinux starta Min Släkt vilket startar som det ska.
På skrivbordet har det skapats två "genvägar" och jag raderar den som heter MinSläkt V3.lnk.

PlayOnLinux hanterar således både .msi och ikonen.

Fortsättning följer (i mån av tid)
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Wine-skolan

Inläggav Mikael » tis jan 14, 2014 9:27 pm

Fortsätter med ett litet program för larmsändare, som dessutom inte går att köra i Windows 7, och som jag tidigare installerat "manuellt" via Wine och då, vid uppstart av programmet, fick meddelande om att filen BWCC.DLL saknas. Den filen hade jag i min Windowsinstallation/partition varför jag testade med att kopiera därifrån och till samma mapp som .exe finns. Detta hjälpte.

Med PlayOnLinux och lika förfarande som med Min Släkt så fungerar programmet utan "meck" med den BWCC.DLL.
Exakt varför är dock oklart.
Dock så skapades inte rätt ikon denna gång, varken "inuti" PlayOnLinux eller på skrivbordet.
Ska kolla det med att extrahera ikoner.

Edit:
Via Pakethanteraren Synaptic installerade jag programmet gExtractWinIcons och då var det en baggis att plocka ut ikonen från den installerade .exe då rätt ikon inte fanns med i installationsfilen.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Wine-skolan

Inläggav Mikael » ons jan 15, 2014 11:00 pm

Nästa test blev med programmet My Phone Explorer.
Jag började förutsättningslöst utan att kolla vad vi gjort tidigare i viewtopic.php?f=16&t=303&p=1262&hilit=explorer#p1262
Via PlayOnLinux alltså och installerar "Non-listed".
Väljer alltså att inte "Install some libraries" även om jag tror att detta kommer att behövas.
Följer programmets installationsanvisningar och kommer till en dialogruta där man uppmanas godkänna någon form av reklam. Denna dialog kunde man tidigare bara stänga men nu finns inget "kryss" för det och knappen Decline är utgråad.
Jag har i Panelen lagt till "Tvinga avslut" och jag använder denna funktion för att få bort det oönskade fönstret varvid installationen fortskrider.
Fixar genvägar som också verkar sakna rätt ikon.

När jag startar MPE får jag besked om att det kraschat och jag väljer då att ta bort allt och börja om efter att i den andra tråden kollat att vbrun6 krävs väljer jag denna gång att markera att "Install some libraries" och i efterföljande dialog väljer jag enbart "POL_Install_vbrun6", enbart.
Och nu startar programmet som det ska. Dock uppstår nu, som ett sidospår problem med att byta ikon men när jag laddade ner några bilder från nätet så löste sig den biten också.
Att byta ikon för genvägarna inuti PlayOnLinux verkar bara fungera ibland..
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Wine-skolan

Inläggav Mikael » ons jan 15, 2014 11:01 pm

Mina dessa inlägg tillför väl inte så mycket till just Wine men i detta läge känns det inte fel med lite hjälp på traven. Syftet var ju att om möjligt öka förståelsen för att man kanske KAN överge Windows, trots allt...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Wine-skolan

Inläggav Jan-Olof » tor jan 16, 2014 10:42 pm

Mikael skrev:Vidare bör man förklara Wine vs. CrossOver vs. PlayOnLinux vs. övriga?

CrossOver är en "polerad" version av Wine med en del extra funktioner för att underlätta installationen av vissa program. CrossOver säljs av företaget CodeWeavers (https://www.codeweavers.com).

PlayOnLinux och Winetricks används som tillbehör till Wine. De har ungefär samma syfte som CrossOver. Av dessa är PlayOnLinux det mest avancerade.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Nästa

Återgå till Guider

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron