Ventoy

Här kan ni lägga upp guider av olika slag som Linux Mint eller Linux överlag.

Ventoy

Inläggav Mikael » sön mar 30, 2025 4:56 pm

Saknar en bra guide hur man lämpligast använder Ventoy.
Kan vi hjälpas åt med det?
Jag kan ta på mig att "renskriva" och sammanställa olika input om det skulle finnas behov.

Så som jag hittills har använt mig av Ventoy har jag laddat hem mjukvaran, kört den och installerat på en enhet. Sedan har jag bara kopierat in ISO-filer till den mer synliga partitionen.

När jag testar med ISO som behöver startas via WIMBOOT ser jag att det tar ca 10 minuter för en sådan start. Kollar lite på hemsidan, ser att det finns en Wimboot Plugin som ska ligga på en särskild plats. Ser också att det måste finnas en ventoy.json som också ska ligga på en särskild plats. Hittar en katalog bland installationsfilerna lägger över den. Ser att man inte manuellt ska pilla i ventoy.json utan man ska använda ett GUI för det osv..

Mer specifikt vill jag kunna nyttja denna Wimboot Plugin och vill veta hur men en allmän svensk guide, som tar med det väsentligaste och utelämnar de avancerade alternativen, vore bra, tycker jag.

Tillägg: Ah! Wimboot Plugin verkar vara till gagn om man har en .wim men jag har en .iso (Hiren's BootCD PE x64)
Senast redigerad av Mikael lör apr 05, 2025 10:03 am, redigerad totalt 1 gång.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Re: Ventoy

Inläggav Osprey » ons apr 02, 2025 5:04 pm

Mikael skrev:När jag testar med ISO som behöver startas via WIMBOOT ser jag att det tar ca 10 minuter för en sådan start. Kollar lite på hemsidan, ser att det finns en Wimboot Plugin som ska ligga på en särskild plats. Ser också att det måste finnas en ventoy.json som också ska ligga på en särskild plats. Hittar en katalog bland installationsfilerna lägger över den. Ser att man inte manuellt ska pilla i ventoy.json utan man ska använda ett GUI för det osv..

Jag kör bara ISO med min Ventoy och det går "blixtsnabbt". Har inte någon WIMBOOT installerad någonstans, om den nu inte installeras automatiskt på något sätt.

Det enda jag gör är att köra "Ventoy2Disk.sh" för att installera Ventoy på en USB-pinne. Sedan kopierar jag bara de ISO:n jag vill ha med till partitionen "Ventoy" på pinnen och det funkar alldeles utmärkt. Just nu har jag 23 ISO:n på pinnen, plus en mapp med lite Windows-program. Detta funkar alldeles utmärkt eftersom den partitionen är "exfat".

ISO:na är förresten både Linux- och Windows-baserade...

Versionen av Ventoy som jag just nu kör, är 1.0.99...
Osprey
Ninja

Inläggav Mikael » ons apr 02, 2025 8:31 pm

Ja den texten skulle det lika gärna varit jag som skrivit, ordagrant.

Med Windows 10 och Hiren's BootCD PE x64 får jag dock, om jag väljer normal boot, endast den klassiska svarta skärmen med blinkande markör i övre högra hörnet.
Väljer jag wimboot, ett alternativ som funnits redan innan jag började titta på detta med plugin, laddas hela ISO,n till minnet och det är det som tar tid.
Vid det alternativet får jag välja vilken wimboot som ska användas och där anges som enda alternativ (ur minnet) \sources\winboot.. hm . wim kanske?
Den katalogen/filen är inget som är synlig på partitionen där ISO ligger.
Senast redigerad av Mikael lör apr 05, 2025 10:04 am, redigerad totalt 1 gång.
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Osprey » fre apr 04, 2025 3:22 pm

Provade igår och Hiren's BootCD går inte längre att starta upp på vanligt sätt med Ventoy...

Någon svart skärm får jag inte men istället skriver den ut något med att stöd för UEFI saknas.
Vid sökning på nätet såg jag att det Hiren's BootCD numera finns med stöd för det, ska ladda hem den versionen och prova...
https://www.hirensbootcd.org/
Osprey
Ninja

Inläggav Mikael » fre apr 04, 2025 3:23 pm

Lite (dåliga) bilder.
Här de val som finns.
photo_2025-04-04_16-17-07.jpg
photo_2025-04-04_16-17-07.jpg (58.04 KiB) Visad 1196 gånger

Här den enda källan som går att välja
photo_2025-04-04_16-17-18.jpg
photo_2025-04-04_16-17-18.jpg (48.69 KiB) Visad 1196 gånger

Här tuggar det på
photo_2025-04-04_16-17-24.jpg
photo_2025-04-04_16-17-24.jpg (64.5 KiB) Visad 1193 gånger

Jag har Ventoy/ISO på en SSD med USB 3-gränssnitt men USB-porten i den gamla datorn jag testar med/mot har bara USB 2 och den har "bara" legacy BIOS

Den "fancy" röda texten blev sedan jag kopierade in plugin-katalogen från installationspaketet.
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Osprey » fre apr 04, 2025 3:55 pm

Mikael skrev:Jag har Ventoy/ISO på en SSD med USB 3-gränssnitt men USB-porten i den gamla datorn jag testar med/mot har bara USB 2 och den har "bara" legacy BIOS

USB 2 eller USB 3 borde inte spela någon roll, mer än just för hastigheten (och det rent rent elektroniska).

Däremot skulle det med bara legacy BIOS kunna ha betydelse, jag läste just om att Ventoy/WIMBOOT stödjer både det och UEFI. Däremot kommer ju ett legacy BIOS aldrig fråga efter UEFI, som min burk gjorde. På min burk finns både USB 2 och 3, men däremot så är det ju UEFI som används numera.

Jag ska se om jag hinner testa lite ikväll...
Osprey
Ninja

Inläggav Mikael » fre apr 04, 2025 5:46 pm

Osprey skrev:
Däremot skulle det med bara legacy BIOS kunna ha betydelse, jag läste just om att Ventoy/WIMBOOT stödjer både det och UEFI. Däremot kommer ju ett legacy BIOS aldrig fråga efter UEFI, som min burk gjorde. På min burk finns både USB 2 och 3, men däremot så är det ju UEFI som används numera.

Jag ska se om jag hinner testa lite ikväll...

AH! Jag testade samma disk men nu via USB 3 och till min "rätta" dator (Mintbox) och då startade Hiren's upp väldigt snabbt!

Just det problemet, att det tar tid, finns det då en förklaring till!

Då kvarstår, kanske än mer, behovet av en guide, hur man gör om man endast har Legacy boot (förutom att vänta ut tiden då).
Senast redigerad av Mikael lör apr 05, 2025 10:04 am, redigerad totalt 1 gång.
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Osprey » fre apr 04, 2025 6:06 pm

Mikael skrev:Då kvarstår, kanske än mer, behovet av en guide, hur man gör om man endast har Legacy boot (förutom att vänta ut tiden då).

Jag har tittat igenom lite av vad som finns i WIMBOOT och det verkar "bara" vara ett skal för att lägga till UEFI utanpå en gammal "img/iso" som inte har det...
Så på en gammal burk med legacy BIOS, så verkar det som om WIMBOOT bara lägger till ett hinder. För en nyare burk som kör UEFI, så fattar jag det som att WIMBOOT krävs för att lägga till UEFI, så att äldre img/iso går att starta...

Kan jag starta upp min gamla Hiren's (som är legacy) på det sättet så visar det ju att det är så...

Men visst, USB 2 är en bit långsammare än USB 3, fast på den tiden när bara USB 2 fanns så gick det inte så långsamt ändå. Min burk har USB 3 på framsidan och USB 2 på baksidan, så jag kan testa... om jag bara hinner med....
Osprey
Ninja

Inläggav Mikael » fre apr 04, 2025 7:43 pm

"Alla andra" ISO, en drös med Linuxdistar som inte ens behöver finnas kvar då jag testat klart, körs ju också via USB 2 och där är inte tiden en påtaglig faktor. Tänker att USB-hastigheten spelar större roll när det är frågan om att 2 GB ska läsas in i minnet..
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Mikael » fre apr 04, 2025 8:28 pm

Ah! den /sources/boot.wim som listas är den som finns i själva ISO,n.
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Osprey » fre apr 04, 2025 10:37 pm

Jag provade nu och det funkade...

Min burk kör alltså UEFI numera och:
  • Med gamla Hiren's BootCD, så klagar den bara på att det inte finns något stöd för UEFI...
  • Med samma Hiren's BootCD (ISO) så funkar det klockrent på sådär 30-60 sekunder, om jag kör via WIMBOOT...
Nu körde jag förresten USB 3 på framsidan, men skulle inte tro att det gjorde någon större skillnad...

Så på din gamla burk, ska du nog se till att ha en Hiren's BootCD som inte är med UEFI och sedan starta upp den utan WIMBOOT...
(Tack för tipset om WIMBOOT... :) )

Vet inte exakt alla detaljer i Ventoy, men på något sätt är den tydligen kopplad till BIOS och utifrån det avgör den om det är legacy eller UEFI som ska användas.

Lite av det kan du se med:
Kod: Markera allt
sudo dmidecode -t bios
men där står egentligen vad jag kan se, bara om UEFI stöds eller inte. Ingenting om ifall det krävs. Fast kör du img eller iso, utan UEFI och utan WIMBOOT, så bör det funka på den gamla burken. Om däremot bara legacy stöds och du försöker starta upp något med UEFI, så kan det kanske hänga och bara ge en svart skärm med blinkande markör...
Osprey
Ninja

Inläggav Mikael » lör apr 05, 2025 10:02 am

Anledningen till att jag skulle vilja få en normal start av Hiren's BootCD PE x64 är för att jag då kan använda Windowsmjukvaran för mitt minimacro-tangentbord (annan tråd)
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Osprey » lör apr 05, 2025 4:07 pm

Mikael skrev:Anledningen till att jag skulle vilja få en normal start av Hiren's BootCD PE x64 är för att jag då kan använda Windowsmjukvaran för mitt minimacro-tangentbord (annan tråd)

Ahhh, nu börjar bitarna falla på plats...

Jag antar att du med "normal start" menar "legacy", alltså att starta en UEFI ISO som legacy (dvs. utan UEFI).

Nu har jag inte grottat ned mig så mycket i WIMBOOT, men den ser iallafall ut att klara av den motsatta funktionen, dvs. att starta en legacy-ISO som UEFI. Det motsatta är svårare att se om den ska klara, även om det borde vara fullt möjligt...

Jag går över till den andra tråden, eftersom det verkar vara grundproblemet...
Osprey
Ninja

Inläggav Mikael » lör apr 05, 2025 5:18 pm

Ja, eller normal som i normal uppstarttid.

Jag hade med Rufus skapat ett startbart USB-minne med just Hiren's men tyckte att det också tog lång tid att starta upp. Dock när jag idag testar det igen så tar det åtminstone inte 10 minuter utan en mer acceptabel tid.
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Mikael » lör apr 05, 2025 7:18 pm

Guiden då?
Ja då tänker jag så här:

¤ Man behöver inte bry sig om detta med att kopiera in katalog för tema och plugin.

¤ Om man ska starta upp en ISO som innehåller Windows 10/11 och gör det på en dator som saknar UEFI behöver man välja alternativet WIMBOOT. Det kommer då att ta lång tid eftersom hela ISO,n ska läsas in till minnet. Det gäller då att det faktiskt finns tillräckligt med minne för att kunna göra det.

¤ Om man ska starta upp en ISO där innehållet i ISO,n saknar stöd för UEFI och gör det på en dator som har UEFI behöver man också välja alternativet WIMBOOT.
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Nästa

Återgå till Guider