Dela ut mappar i Linux Mint över ett lokalt nätverk 4.0

Här kan ni lägga upp guider av olika slag som Linux Mint eller Linux överlag.

Dela ut mappar i Linux Mint över ett lokalt nätverk 4.0

Inläggav Mikael » fre jul 07, 2023 8:36 pm

Ett utkast till en guide där utgångspunkten är att man inte i onödan ska behöva pilla i diverse systemfiler utan kunna använda sig av grafiska verktyg så långt det går.

Man behöver först ställa sig själv frågan om det ska finnas, eller räcker med, så kallad gäståtkomst eller ej?
Är det bara jag själv som ska kunna komma åt delade mappar på mina egna datorer kan det räcka med gäståtkomst. Alltså att det inte behöver anges något användarnamn eller lösenord.
Samma sak kan gälla om det endast är, förutom mig själv, närstående personer i hushållet som får tillträde.
Detta alternativ ger några färre moment att göra när man ska dela ut mappar.

Tycker man att det ska krävas ett lösenord finns en annan aspekt att då ta hänsyn till och det är om det är okej att den utdelade datorns normala användarnamn kan användas som inloggningsnamn eller om man vill att det ska vara ett specifikt användarnamn, kanske för olika familjemedlemmar.

***

Jag använder mig av LMDE5 - MATE på en gammal testdator. Brandväggen är i det här läget avstängd.

Man behöver se till att Samba är installerad. Det kan man se om man startar Programhanteraren och skriver samba i sökrutan.
Programmet Samba ska då ha en liten grön bock som markerar att den är installerad. Är den inte det klickar man en gång på rutan med Samba och väljer att installera.

För att kunna göra högerklicksval på en mapp att dela ut behöver man installera ett tillägg till filhanteraren.
För filhanteraren Caja heter tillägget caja-share, för Nemo heter den nemo-share och för Nautilus heter den nautilus-share.
Dessa installeras på samma sätt via Programhanteraren.

Starta om datorn.

För att som användare av datorn få behörigheten att lägga till en utdelning behöver man lägga till sig själv i gruppen som heter sambashare.
Det kan man göra via terminalen men även via Användare och grupper (som återfinns i menyn) - Hantera grupper - bläddra ner till (gruppen) sambashare.
Välj egenskaper. Finns användaren, alltså du själv, med i listan över gruppmedlemmar men boxen framför namnet är inte i-bockad behöver du bocka i den. Finns inte du med där behöver du lägga till dig själv.

Här kan det vara lika bra att starta om datorn en gång till.

***

Att dela ut en mapp ska nu gå att göra och det kan ju vara bra att testa detta med den mapp som heter Publikt.

Texten i högerklicksvalen kan skilja sig åt beroende vilken filhanterare man använder.
I Caja står det "Inställningar för utdelning".

Utdelningsnamnet kan få vara det förvalda Publikt.
Har man nu kommit fram till att gäståtkomst räcker så kryssas den rutan i och därefter på knappen Lägg till.
Får man info om att behörigheter behöver läggas till automatiskt så tillåt det.

***

Nu går det att testa med annan dator för att se om detta fungerar. Jag använder dator med Mint 21.1 Cinnamon, Brandväggen även här avstängd initialt men går att aktivera utan att några regler behöver läggas till. Filhanteraren Nemo och där Gå - Nätverk
Där bör nu finnas en mapp som heter likadant som användaren på den dator där utdelningen gjordes.

Öppna mappen och där bör nu två mappar finnas - print$ och Publikt. *)

När mappen Publikt öppnas kommer en dialog där Autentisering krävs. Valet Anonym är förvalt. Eftersom gäståtkomst är tillåten ska det gå bra att öppna mappen och spara filer där.

***

Vill man att det ska anges ett lösenord behöver ett användarnamn finnas också och enklast är använda sitt eget, alltså det användarnamn som används normalt på den utdelande datorn.
I exemplet nedan heter användaren elsie
I "Inställningar för utdelning" behöver man avmarkera att gäståtkomst tillåts.

Nu behöver man använda sig av ett terminalfönster och man behöver en metod för att komma ihåg lösenord.

Öppna ett terminalfönster och skriv:

Kod: Markera allt
sudo smbpasswd -a elsie


Först uppmanas man att ange det normala lösenordet för elsie.
Sedan ska man ange ett lösenord för de som ska ansluta till datorn och det ska inte vara samma lösenord som elsie har.
Bekräfta det valda lösenordet genom att ange det en gång till.

Här kan det nu vara bra att starta om datorn igen.

***

Nu går det att testa med annan dator för att se om detta fungerar, Gå - Nätverk
När mappen Publikt öppnas kommer en dialog där Autentisering krävs. Valet Anonym är förvalt. Välj i stället Registrerad användare och där användarnamnet elsie (enligt exemplet)
Lösenordet är det du skrev när du körde sudo smbpasswd -a elsie och det måste man själv komma ihåg vilket det är.

***

Om man av någon anledning inte vill att de användare som ska kunna komma åt den utdelade mappen ska veta att datorns användarnamn är elsie behöver man lägga till en användare i den datorn.
Det blir då en "riktig" användare med en egen Hemkatalog osv. och det kanske är lite onödigt?
Det var därför jag inledningsvis ansåg att man ska fundera över detta innan man meckar i onödan.

***

När jag testade detta hade jag en dator med Linux Mint 21.1 som klient.
Windows då? Jodå, jag kunde direkt ansluta med min jobbardator som har hyfsade säkerhetsinställningar mm.
Jag angav bara den utdelade datorns ip-adress och utdelningsnamn, som ex. \\192.168.1.231\Publikt

***
*) Här tar det stopp om man har aktiverat brandväggen på den utdelande datorn.
För att ha brandväggen aktiverad men ändå tillåta åtkomst behöver man lägga till en regel för det.
I LMDE5, Cinnamon:
Meny - Brandväggs-konfiguration
Ange ditt lösenord
I dialogen Brandvägg;
Regler
+ (för att lägga till)
Låt fliken Förkonfigurerad vara framme
Policy: Tillåt
Riktning: In
Kategori: Nätverk
Underkategori: Filöverföring
Program: SAMBA
Klicka på Lägg till och sedan Stäng.
Ingen omstart behövs.

***

Om det ändå skiter sig kan man ställa sig frågan om man måste kunna redigera filer online på en annan dator?
Vill man bara komma åt att hämta filer från en annan dator är det enkelt med fjärrstyrningsprogram som VNC, TeamViewer, nomachine, Anydesk.
Vill man skicka filer finns ju den toksnabba Warpinator och det finns varianter för Android, Windows och MacOS.
FTP är en annan ganska enkel lösning.

Kanske räcker det att man synkroniserar filer mellan två datorer? Då fungerar Resilio utmärkt. Fungerar som en molnlösning fast utan moln!
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Återgå till Guider

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron