Att installera Linux, ex. Mint, på ett USB-minne kan vara lite vanskligt om man inte ser upp vid installationen. Det finns risk att USB-minnet bara fungerar på den dator som användes eller så måste USB-minnet sitta i för att datorn ska kunna starta upp normalt från disken.
Porteus är en Linux-distribution som är tänkt att kunna köras från ett USB-minne. http://www.porteus.org
Det finns flera sätt att installera det på USB. Minst meck är det nog om man har tillgång till två USB-minnen, som jag hade när jag testade. Fortsättningsvis heter de båda minnena U1 och U2.
1. Ladda hem Porteus. Jag valde Porteus version 5 med Cinnamon. Den var på hela 359 MB.
2. Förbered U2 (eller gör detta i senare steg nedan) genom att tömma det och formatera det som Ext4.
(Det kan vara formaterat som FAT men då blir det lite extra meck för att ändringar i den färdiga installationen ska sparas.)
3. Skriv den nerladdade ISO-filen till U1 "som vanligt". Ex. med Mints USB-avbildsskrivare, Diskar, BalenaEtcher m.fl.
4. Låt minnet sitta kvar och starta om datorn, om det är samma dator som används. Jag använde en testdator. Här behöver det vara inställt att boot ska ske fån USB eller att det hanteras på annat sätt, typ F12, välja boot osv.
5. När datorn startar upp med Porteus, leta reda på Porteus Installer i menyn och kör den. root-lösenordet är toor.
6. Dialogen som dyker upp identifierar vilka enheter som hittas. I mitt fall hittades U1 och datorns hårddisk. Det kan vara bra att anteckna vad de heter (sda, sdb osv)
7. Sätt i U2 och klicka på Refresh list. Notera vad U2 heter där (typ sde)
8. Om U2 förbereddes i tidigare steg kan det här steget, och nästa steg, hoppas över. I annat fall - starta Partition manager (är väl eg. GParted), välj U2, avmontera, ta bort partitioner, skapa ny som Ext4. Kom ihåg att verkställa allt. Stäng Partition Manager.
9. Tillbaks i dialogen, en ny Refresh List. Här ska då U2 ramla bort eftersom den inte monterades tillbaks i föregående steg. Välj Mount a partition och välj in U2 och gå vidare.
(min U2 visade fel storlek i detta läge varför jag blev tveksam men när jag valde den visades rätt storlek i nästa steg)
10. Kryssa i de båda rutorna och fortsätt.
11. Nu startar kopieringen och det tar lite tid eftersom det är från och till USB. Bra om åtminstone U2 har en liten lysdiod som visar aktivitet. När kopieringen är klar visas ett terminalfönster där man uppmanas att skriva ok och trycka enter.
12. Klart. Stäng datorn, ta ur U1 och starta upp med U2. Den färdiga installationen upptar lite drygt 488 MB
Någon webbläsare finns inte förinstallerad utan det finns ett verktyg där man kan välja webbläsare att installera och här blev jag glad att min favorit Vivaldi fanns att välja in.
En fil hämtas då hem och läggs i /tmp/ och man uppmanas att flytta den till sin "modules folder" vilket visade sig vara /Porteus/modules
Man behöver vara root för att skriva till den. Det här kan ju tyckas märkligt, varför den inte installeras men det handlar väl om att det är en portabel installation och man behöver bestämma sig en extra gång för sådant som ska vara kvar vid nästa omstart, för att inte fylla upp USB,t i onödan.