Installera Linux på ett USB-minne

Här kan ni lägga upp guider av olika slag som Linux Mint eller Linux överlag.

Installera Linux på ett USB-minne

Inläggav Mikael » lör feb 18, 2023 11:12 am

Att installera Linux, ex. Mint, på ett USB-minne kan vara lite vanskligt om man inte ser upp vid installationen. Det finns risk att USB-minnet bara fungerar på den dator som användes eller så måste USB-minnet sitta i för att datorn ska kunna starta upp normalt från disken.

Porteus är en Linux-distribution som är tänkt att kunna köras från ett USB-minne. http://www.porteus.org
Det finns flera sätt att installera det på USB. Minst meck är det nog om man har tillgång till två USB-minnen, som jag hade när jag testade. Fortsättningsvis heter de båda minnena U1 och U2.

1. Ladda hem Porteus. Jag valde Porteus version 5 med Cinnamon. Den var på hela 359 MB.

2. Förbered U2 (eller gör detta i senare steg nedan) genom att tömma det och formatera det som Ext4.
(Det kan vara formaterat som FAT men då blir det lite extra meck för att ändringar i den färdiga installationen ska sparas.)

3. Skriv den nerladdade ISO-filen till U1 "som vanligt". Ex. med Mints USB-avbildsskrivare, Diskar, BalenaEtcher m.fl.

4. Låt minnet sitta kvar och starta om datorn, om det är samma dator som används. Jag använde en testdator. Här behöver det vara inställt att boot ska ske fån USB eller att det hanteras på annat sätt, typ F12, välja boot osv.

5. När datorn startar upp med Porteus, leta reda på Porteus Installer i menyn och kör den. root-lösenordet är toor.

6. Dialogen som dyker upp identifierar vilka enheter som hittas. I mitt fall hittades U1 och datorns hårddisk. Det kan vara bra att anteckna vad de heter (sda, sdb osv)

7. Sätt i U2 och klicka på Refresh list. Notera vad U2 heter där (typ sde)

8. Om U2 förbereddes i tidigare steg kan det här steget, och nästa steg, hoppas över. I annat fall - starta Partition manager (är väl eg. GParted), välj U2, avmontera, ta bort partitioner, skapa ny som Ext4. Kom ihåg att verkställa allt. Stäng Partition Manager.

9. Tillbaks i dialogen, en ny Refresh List. Här ska då U2 ramla bort eftersom den inte monterades tillbaks i föregående steg. Välj Mount a partition och välj in U2 och gå vidare.
(min U2 visade fel storlek i detta läge varför jag blev tveksam men när jag valde den visades rätt storlek i nästa steg)

10. Kryssa i de båda rutorna och fortsätt.

11. Nu startar kopieringen och det tar lite tid eftersom det är från och till USB. Bra om åtminstone U2 har en liten lysdiod som visar aktivitet. När kopieringen är klar visas ett terminalfönster där man uppmanas att skriva ok och trycka enter.

12. Klart. Stäng datorn, ta ur U1 och starta upp med U2. Den färdiga installationen upptar lite drygt 488 MB

Någon webbläsare finns inte förinstallerad utan det finns ett verktyg där man kan välja webbläsare att installera och här blev jag glad att min favorit Vivaldi fanns att välja in.
En fil hämtas då hem och läggs i /tmp/ och man uppmanas att flytta den till sin "modules folder" vilket visade sig vara /Porteus/modules
Man behöver vara root för att skriva till den. Det här kan ju tyckas märkligt, varför den inte installeras men det handlar väl om att det är en portabel installation och man behöver bestämma sig en extra gång för sådant som ska vara kvar vid nästa omstart, för att inte fylla upp USB,t i onödan.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Installera Linux på ett USB-minne

Inläggav bosse » lör feb 18, 2023 12:58 pm

Tack Mikael för detta! :D
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1039
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Installera Linux på ett USB-minne

Inläggav Mikael » lör feb 18, 2023 7:30 pm

Att ha i åtanke: Porteus är inte Mint. Man kan därför inte förvänta sig att allt fungerar lika smidigt som i Mint.
Egentligen är enda fördelen med att ha en sticka med Porteus att man kan ha Svensk tangentbordslayout redan från start. Annars är det ju lika enkelt att bara starta en LiveUSB med Mint eller liknande bra distros.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Installera Linux på ett USB-minne

Inläggav bittin » sön feb 19, 2023 7:02 pm

Mikael skrev:Att ha i åtanke: Porteus är inte Mint. Man kan därför inte förvänta sig att allt fungerar lika smidigt som i Mint.
Egentligen är enda fördelen med att ha en sticka med Porteus att man kan ha Svensk tangentbordslayout redan från start. Annars är det ju lika enkelt att bara starta en LiveUSB med Mint eller liknande bra distros.



"Porteus är ett bärbart operativsystem baserat på Slackware." - Svenska Wikipedia
bittin
Ninja
 
Inlägg: 421
Blev medlem: sön jan 03, 2010 4:21 pm

Re: Installera Linux på ett USB-minne

Inläggav Osprey » mån jun 19, 2023 3:07 pm

Visserligen en gammal tråd, men jag har aldrig haft några problem med att installera Mint på en pinne, tror att jag gjorde det första gången för ungefär 10 år sedan...

  • Det första som är viktigt att tänka på när man har startat upp en installations-CD eller installations-USB med Mint, är att kolla upp och tänk efter ordentligt vad som verkligen är den USB-pinne som du vill installera Mint på. Man kan titta efter med "fdisk -l", eller "parted -l", eller också kan man installera "gparted" och kika med den.
    .
  • Det andra är att inte glömma att kryssa i att "grub" ska installeras på det media man gör installationen på.
Gör man bara detta så ska det inte vara några problem...

Sedan kör jag också lite annat via Ventoy, som funkar alldeles utmärkt, men då har jag skapat en ISO av Linux, som jag sedan kör via Ventoy. Detta kör jag mest för en ordentligt modifierad variant av GParted, som ju bygger på Debian som kör fluxbox. Blir jättebra och den startar rakt in i "bash", men jag kan starta grafiken med "startx" om jag vill... :D
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Installera Linux på ett USB-minne

Inläggav bittin » ons jun 28, 2023 12:43 pm

Osprey skrev:Visserligen en gammal tråd, men jag har aldrig haft några problem med att installera Mint på en pinne, tror att jag gjorde det första gången för ungefär 10 år sedan...

  • Det första som är viktigt att tänka på när man har startat upp en installations-CD eller installations-USB med Mint, är att kolla upp och tänk efter ordentligt vad som verkligen är den USB-pinne som du vill installera Mint på. Man kan titta efter med "fdisk -l", eller "parted -l", eller också kan man installera "gparted" och kika med den.
    .
  • Det andra är att inte glömma att kryssa i att "grub" ska installeras på det media man gör installationen på.
Gör man bara detta så ska det inte vara några problem...

Sedan kör jag också lite annat via Ventoy, som funkar alldeles utmärkt, men då har jag skapat en ISO av Linux, som jag sedan kör via Ventoy. Detta kör jag mest för en ordentligt modifierad variant av GParted, som ju bygger på Debian som kör fluxbox. Blir jättebra och den startar rakt in i "bash", men jag kan starta grafiken med "startx" om jag vill... :D



Själv brukar jag använda lsblk
bittin
Ninja
 
Inlägg: 421
Blev medlem: sön jan 03, 2010 4:21 pm

Re: Installera Linux på ett USB-minne

Inläggav Osprey » ons jun 28, 2023 5:15 pm

bittin skrev:Själv brukar jag använda lsblk

Ja lsblk är också jättebra och där kan man lätt välja hur man vill att utskriften ska se ut, t.ex:

Kod: Markera allt
lsblk -o NAME,LABEL,FSTYPE,SIZE,TYPE,MOUNTPOINT
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Installera Linux på ett USB-minne

Inläggav Jan-Olof » ons jun 28, 2023 8:36 pm

Osprey skrev:...jag har aldrig haft några problem med att installera Mint på en pinne, tror att jag gjorde det första gången för ungefär 10 år sedan...

Nej, tidigare var det aldrig några problem men i version 19.2 dök det upp ett fel i installationsprogrammet (från Ubuntu). Detta kunde sabba innehållet på den ordinarie systemenheten så att datorn inte gick att starta.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1683
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Installera Linux på ett USB-minne

Inläggav Osprey » ons jun 28, 2023 10:21 pm

Jan-Olof skrev:
Osprey skrev:...jag har aldrig haft några problem med att installera Mint på en pinne, tror att jag gjorde det första gången för ungefär 10 år sedan...

Nej, tidigare var det aldrig några problem men i version 19.2 dök det upp ett fel i installationsprogrammet (från Ubuntu). Detta kunde sabba innehållet på den ordinarie systemenheten så att datorn inte gick att starta.

Jag har Ubuntu både direkt på pinne och via Ventoy, Tror inte att det kan sabba något om du inte missar att även Grub ska installeras på pinnen (Ventoy sköter ju det själv)...
(Jo jag menar ju alltså Mint på det här forumet...) :D
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Installera Linux på ett USB-minne

Inläggav Osprey » ons jun 28, 2023 10:37 pm

Jag körde tidigare och även numera ibland scriptet:

Kod: Markera allt
#! /bin/bash
#
function toupper {
   echo $@ | awk '{ print toupper($0) }'
}
#
function get_usb {
   echo

   USBP="<none>"
   USBD=$(alldisks -d -b usb)
   for USB in $USBD; do
      BSIZE=$(blockdev --getsize64 $USB)
      #8 022 654 976
      let MAXSIZE=8*1024*1024*1024
      if [[ $BSIZE -le $MAXSIZE ]]; then
         USBP=$USB
         FSIZE=$(fdisk -l $USB 2> /dev/null | grep Disk\ | grep /dev/ | awk '{ print $3" "$4 }' | sed 's/://g' | sed 's/,$//g')
         HWINFO=$(hwinfo --disk --short --only $USB | tail -1 | awk '{ $1="";print $0 }' | sed 's/^ //g')
         printf "%-8s  -  %-25s - %s\n" "$USB" "$HWINFO" "$FSIZE"
      fi
   done
   if [[ $USBP != "<none>" ]]; then
      echo
   fi
   USBDEV=""
   read -p "_USB Device - $USBP [y/N]: " IN
   if [[ -z $IN || $IN == "n" || $IN == "N" ]]; then
      echo
      exit
   elif [[ $IN == "y" || $IN == "Y" ]]; then
      if [[ $USBP != "<none>" ]]; then
         USBDEV=$USBP
      else
         echo
         exit
      fi
   else
      USBDEV=$IN
   fi
}
function check_usb {
   IN=$1
   #echo "IN=$IN" >> /dev/tty
   if [[ ! -e $IN ]]; then
      echo "-Device $IN does not exist"
      echo
      exit
   elif [[ ! -b $IN ]]; then
      echo "-Device $IN is not a valid device (block file)"
      echo
      exit
   fi
   MNT=$(mount | grep $IN | wc -l)
   if [[ $MNT != "0" ]]; then
      echo "-Device $IN is mounted, can not write to it"
      echo
      exit
   fi
   PART=$(echo $IN | grep '[0-9]')
   #echo "PART=$PART" >> /dev/tty
   if [[ ! -z $PART ]]; then
      echo "-Device $IN is a partition and not a device"
      echo
      exit
   fi
}
function check_iso {
   ISOFILE=$1
   if [[ ! -e $ISOFILE ]]; then
      echo "-Isofile $ISOFILE does not exist"
      echo
      exit
   elif [[ ! -r $ISOFILE ]]; then
      echo "-Isofile $ISOFILE is not readable"
      echo
      exit
   fi
}
#
#####################
#
function usage {
cat << EOD

   ddusb isofile usb-device

   Example:   ddusb linuxmint-19.2-mate-64bit.iso /dev/sdh

EOD
   exit
}
#
#####################################################################
#
TEMP=`getopt -oh --long help -n $(basename $0) -- "$@"`
if [[ $? -ne 0 ]]; then
   usage
fi
eval set -- "$TEMP"
DUMP=false
RESTORE=false
WAIT=false
CMDNAME=$(basename $0)
while true; do
   case $1 in
      -h|--help)
               usage
         exit
         shift
         ;;
      --)
         shift
         break
         ;;
      *)
         echo "-Got a star..."
         shift
         ;;
   esac
done
P1=$1
P2=$2
P3=$3
P4=$4
#
#####################
#
if [[ -z $P1 ]]; then
   echo
   ISOFILE=""
   while [[ -z $ISOFILE ]]; do
      read -p "_Isofile: " ISOFILE
   done
else
   ISOFILE=$P1
fi
check_iso $ISOFILE
#
if [[ -z $P2 ]]; then
   get_usb
else
   USBDEV=$P2
fi
check_usb $USBDEV
#
echo "-Writing to USB ($USBDEV)"
if [[ ! -z $USBDEV ]]; then
   MNT=$(mount | grep $USBDEV | wc -l)
   if [[ $MNT == "0" ]]; then
      read -p "_Is it correct to write to $USBDEV? [y/N]: " IN
      if [[ -z $IN || $IN == "n" || $IN == "N" ]]; then
         echo
         exit
      fi
      echo "-Writing to USB ($USBDEV)"

      pv -tpreb $ISOFILE | dd of=$USBDEV iflag=fullblock oflag=direct bs=4M conv=fsync
      sync
      echo "-Written $ISOFILE to $USBDEV"
   else
      echo "-$USBDEV is mounted, can not write to it"
   fi
fi
echo
exit


Och det har alltid funkat.... :)
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Installera Linux på ett USB-minne

Inläggav Jan-Olof » ons jun 28, 2023 11:08 pm

Grub installerades på rätt enhet.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1683
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Installera Linux på ett USB-minne

Inläggav Osprey » tor jun 29, 2023 1:59 pm

Jan-Olof skrev:Grub installerades på rätt enhet.

Intressant, men vad hände egentligen när installationsprogrammet (från Ubuntu) "sabbade innehållet på den ordinarie systemenheten"..??

Fast å andra sidan så kör jag oftast inte någon uppgradering av systemet, utan kör en nyinstallation på systemenheten, vilket garanterat sabbar (eller kanske snarare rensar bort) allt på den ordinarie systemenheten...
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Installera Linux på ett USB-minne

Inläggav Jan-Olof » tor jun 29, 2023 11:29 pm

Filer blev oläsbara eller försvann helt. Det gick naturligtvis att ordna men orsakade en del onödigt arbete.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1683
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Installera Linux på ett USB-minne

Inläggav Osprey » fre jun 30, 2023 1:04 am

Jan-Olof skrev:Filer blev oläsbara eller försvann helt. Det gick naturligtvis att ordna men orsakade en del onödigt arbete.

Konstigt, kanske synd att jag aldrig provade den varianten och "fick lära mig något". Hjälpte det inte heller med en vanlig fsck då..?
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Installera Linux på ett USB-minne

Inläggav Jan-Olof » lör jul 01, 2023 12:27 am

Om jag minns rätt - det är ju några år sedan - så fungerade det inte heller. Förhoppningsvis har man nu rättat felet. Det kan ju vara någonting att testa när Victoria publiceras.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1683
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Nästa

Återgå till Guider

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster