När datorn är för klen för Mint?

Här kan ni lägga upp guider av olika slag som Linux Mint eller Linux överlag.

När datorn är för klen för Mint?

Inläggav Mikael » tis aug 24, 2021 8:42 pm

Blev inspirerad av Kjellinux angående andra distar än Mint när/om man har en för klen dator.
https://linuxmint.se/forum/viewtopic.php?f=17&t=1283&start=0

Har via QEMU snabbtestat några distar som filtreras fram om man väljer Old Computers hos https://distrowatch.com/

Dessa är:
antiX
Emmabuntüs
Puppy
LXLE
Tiny Core Linux

Ingen av dessa distar är något jag kan rekommendera. Då har jag ändå försökt att ge dem en ärlig chans och försökt sätta mig in i hur man som nybörjare upplever installationen och konfigurering.

Jag kom fram till att LMDE tycks vara det enda vettiga alternativet om man har en dator som bara hanterar 32-bitar men i övrigt är tillräckligt rask.
Har man en väldigt gammal dator så får jag nog rekommendera att man skippar den och skaffar en Raspberry Pi.
Jag tycker att både Raspberry Pi OS och Ubuntu Mate fungerar mycket bra till den. Ingen av dessa dyker upp vid ovanstående filtrering (Old Computer) men Raspberry Pi OS är ju i princip Debian. Jag får nog ta och kolla en vända på dessa med.

Tanken är alltså att hitta alternativ när man helst vill installera Mint men har för klen dator.
Senast redigerad av Mikael sön jan 02, 2022 1:35 pm, redigerad totalt 2 gånger.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: När datorn är för klen för Mint?

Inläggav Mikael » ons aug 25, 2021 7:33 pm

Mikael skrev:men Raspberry Pi OS är ju i princip Debian. Jag får nog ta och kolla en vända på dessa med.


Ja, nu har jag installerat Raspberry Pi OS Desktop virtuellt via QEMU.
Förutom att tiden att installera tog ohyggligt lång tid så fungerar (som det verkar) Desktop-varianten likadant som den som är anpassad för just Raspberry.

Eftersom den bygger på Debian så kommer ju paket som .deb att fungera.
Där finns inte någon Programhanterare så som vi är vana vid hos Mint.
Det närmaste, utseendemässigt, är "Recommended Software".
Där finns kategorier, ex. Internet, och under varje kategori finns några få val varav de flesta redan finns installerade.
recsoft.png
recsoft.png (44.39 KiB) Visad 5133 gånger


Ett annat menyval är Add / Remove Software.
Uppbyggd på lika sätt med kategorier men under varje kategori finns nu alla möjliga paket, så som det ser ut i Synaptic.
gig.png
gig.png (100.8 KiB) Visad 5133 gånger


Jag hittar ingen info om vilket systemkrav det är på denna. Hittar bara
If you have an old computer that is no longer powerful enough to run a modern commercial operating system, try Debian with Raspberry Pi Desktop: it can often make the computer usable once more.

https://www.raspberrypi.org/software/raspberry-pi-desktop/

Tillägg:
En artikel från 2017:
Those who want to try Raspbian but don’t have a Raspberry Pi can now install the OS on a typical PC, any computer with an x86 processor. Even if you’ve limited interest in the Pi, Raspbian could breathe life into an ancient laptop, with the system working well on computers with just 512MB of RAM and Intel’s ageing, budget CPU, the Intel Celeron-M.

https://www.techrepublic.com/article/how-to-run-raspberry-pis-raspbian-os-on-a-pc/

Den här dist.en kan jag rekommendera med gott samvete. Jag behärskar Debian någorlunda bra för att kunna ge "support" och jag har kört den med gott resultat på min Pi.

En annan fördel med att installera denna dist. på en gammal PC är att man då har närmare till steget att skaffa en Raspberry Pi!
Senast redigerad av Mikael sön feb 13, 2022 3:52 pm, redigerad totalt 2 gånger.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: När datorn är för klen för Mint?

Inläggav Mikael » tor sep 09, 2021 8:19 pm

Mikael skrev:... om man har en dator som bara hanterar 32-bitar ...//... Vilken dist som så att säga är näst bäst?


Efter en snabbtitt på Zorin OS Lite 32-bitars påstår jag att det är den dist man ska välja om man inte kan köra med Mint.

Zorin kommer likt Mint från Irland

https://blog.zorin.com/2021/12/08/zorin ... e-is-here/
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: När datorn är för klen för Mint?

Inläggav Mikael » lör jan 08, 2022 1:12 pm

Mikael skrev:Efter en snabbtitt på Zorin OS Lite 32-bitars påstår jag att det är den dist man ska välja om man inte kan köra med Mint.


Jag testade version 16 av Zorin OS Lite men blev inte direkt imponerad.
Det verkar som att "stödet" för äldre datorer minskar rent allmänt. Eller att distributionerna blir mer och mer resurskrävande.

Ubuntu MATE anser jag vara en värdig motståndare till Mint men även den tar resurser.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Guider

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster