Köra och installera virtuellt via Qemu

Här kan ni lägga upp guider av olika slag som Linux Mint eller Linux överlag.

Köra och installera virtuellt via Qemu

Inläggav Mikael » sön aug 01, 2021 9:55 am

INSTALLERA

Att testa och installera operativsystem virtuellt kan man sedan länge göra via VirtualBox och VMware Workstation Player.
Programvaror som enligt egen erfarenhet kan stöka till systemet.

Att använda QEMU är då ett annat alternativ.

Det som tar längst tid är att hämta den ISO-fil man vill använda varför man kan börja med det.

Qemu behöver installeras och det gör man via terminalen med
Kod: Markera allt
sudo apt install qemu qemu-kvm


Det kan vara bra om man skapar en mapp som heter typ virtualdisk eller liknande "igenkänningsbart" och sedan arbetar med den mappen som utgångspunkt, har sina filer där.
Det är då enklare att städa bort alltsammans när man lekt färdigt ;)

Nu behöver man förbereda en virtuell disk stor nog att rymma det OS man hämtat. Jag valde 20 GB för Linux Mint 19.3

Starta terminalen och navigera till mappen virtualdisk eller använd filhanteraren för att navigera till den mappen, högerklicka på en tom yta och välj Öppna i terminal.

Kod: Markera allt
qemu-img create -f raw image.img 20G


Nu ska det ha skapats en liten fil med namnet image.img
(låt terminalen vara igång)

När ISO-filen har laddats ner flyttats den till den skapade mappen virtualdisk och kör därefter kommandot:
Kod: Markera allt
qemu-system-x86_64 -m 2048 -boot d -enable-kvm -smp 3 -net nic -net user -drive file=image.img,format=raw -cdrom linuxmint-19.3-cinnamon-32bit.iso

Det sista beror ju på vad den hämtade iso-filen heter.

Linux Mint, i detta fall, ska då starta och man kan, om man vill, installera som vanligt via ikonen på skrivbordet.
Välj alternativet Radera hela disken. Disken i detta fall är egentligen bara den fil som skapades tidigare, inte den fysiska disken i datorn.


För att starta den installerade versionen skriver man nästan samma kommando som tidigare men man utelämnar -cdrom och ISO-filen:
Kod: Markera allt
qemu-system-x86_64 -m 2048 -boot d -enable-kvm -smp 3 -net nic -net user -drive file=image.img,format=raw



Källa:
https://fosspost.org/use-qemu-test-operating-systems-distributions/
+ andra ställen (redigerat inlägget)
Senast redigerad av Mikael mån mar 04, 2024 5:36 pm, redigerad totalt 8 gånger.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Köra och installera virtuellt via Qemu

Inläggav Jan-Olof » mån aug 02, 2021 12:10 am

Intressant. Det måste jag prova...
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Köra och installera virtuellt via Qemu

Inläggav Mikael » mån aug 02, 2021 9:55 am

När jag var färdig att starta upp efter installation så hamnade jag i läget "stuck at black screen with blinking cursor".
Testade olika sätt att starta men hamnade där ändå. Så startade jag upp med -cdrom isofilen.iso på nytt men efter att ha gjort det växlade jag till webbläsaren för att söka på problemet.
När jag växlade tillbaks till Qemu runtime så var Mint igång och då i något slags hybridläge. Det var svensk text men ikonen att installera Mint var synlig. Här kunde jag passa på att köra alla uppdateringar via Uppdateringshanteraren.
Efter avstängning fungerade start utan -cdrom isofilen.iso
Om det var åtgärden i sig med uppdateringar som löste problemet eller om det helt enkelt var så att första starten tog ovanligt lång tid på sig vet jag inte.
Jag körde allt detta på mitt microSD-kort och jag märker att det går långsammare än när jag "labbade" på min M.2 SSD.

Mint Live får en upplösning som medför att skrivbordet är lite större/högre än själva Qemu-fönstret oavsett om man ändrar storleken på fönstret. Panelen längst ner uppför sig som om valet "dölj automatiskt" är satt, att man behöver dra ner muspekaren för att man ska komma åt den.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Köra och installera virtuellt via Qemu

Inläggav Mikael » sön aug 22, 2021 11:14 am

DELADE MAPPAR

I Virtualbox måste man bl.a. installera Guest Addon för att man ex. ska kunna dela mappar mellan värd och gäst. Något liknande gäller för VMware.

Sökte snabbt på nätet för att se hur man gjorde motsvarande i QEMU.
Hittade då en tråd som beskriver att man installerar Samba på värden och "CIFS" på gästen. Sedan skulle man lägga till
,smb=<shared_folder_path>
i raden där man startar upp systemet. *)

Jag testade detta där jag har 20.2 som värd och LMDE -32 som gäst.
Samba hade jag redan installerat.
La till ,smb=/home/mint/Publikt i kommandoraden och startade upp.
Innan jag gav mig på detta med cifs så installerade jag Gigolo och därifrån gjorde jag en anslutning, Windowsutdelning, till värdens lokala IP.
Där återfanns Publikt_mint och det gick att komma åt innehållet där.
Tyckte det var konstigt men antog att QEMU satte ihop mappnamnen så.
Kollade då Utdelningsalternativ för mappen Publikt och där hade jag, vid ett långt tidigare tillfälle, delat ut den som just Publikt_mint.
Provade att starta upp LMDE utan det där ,smb=... i kommandoraden och jag kommer då ändå åt den mappen.

Det som behövs är då "bara" att i värden dela ut en mapp via samba.
(Högerklick i filhanteraren, Utdelningsalternativ osv.. inget pill i någon konfigurationsfil)

2022-02-03 *) På egen begäran, var f-n då? Jo direkt efter - net user
alltså -net user,smb=/home/mint/Publikt (som mappen numera heter)


Uppdatering:
(2023-04-30)

fr.o.m. LM 21.1 eller kanske redan 21 verkar det vara lite knöligare att få utdelade mappar att fungera rakt av och det kan även visas felmeddelande som i princip är "fake-news".
Något som fungerar stabilare är om man klarar sig med FTP.

Det är dessutom så att det kan vara enklare att använda en Androidtelefon och där installera WiFi FTP Server
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.medhaapps.wififtpserver och mellanlanda där. Alltså att låta den vara server och datorer i nätverket vara klienter.

Jag har en virtuell maskin med Windows 10. Där installerade jag Filezilla-klient och kunde snabbt ansluta till mobilen. Så testade jag att installera Filezilla-server i LM21.1 och skapade en användare där men det fungerade då inte så bra att ansluta från den virtuella datorn, troligen beroende på att jag inte riktigt greppade inställningarna. När jag aktiverade så att systemanvändaren fick access kunde jag använda inloggningsuppgifterna från LM21.1 och ansluta.

Resilio fungerar också bra.

Uppdatering:
(2023-07-13)

Med denna
Kod: Markera allt
-virtfs local,path=/home/mint/Publikt,mount_tag=host0,security_model=passthrough,id=host0

kommer jag åt värden om jag går via "Anslut till server.
Här testad med Peppermint som gäst:
ksnip_20230713-011002.png
ksnip_20230713-011002.png (36.18 KiB) Visad 2887 gånger
Senast redigerad av Mikael tor jul 13, 2023 12:11 am, redigerad totalt 7 gånger.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Köra och installera virtuellt via Qemu

Inläggav Mikael » ons aug 25, 2021 8:19 pm

DISKSTORLEK

Om man upptäcker att man skapat en för liten disk men har installerat OS,et på den kan man snabbt och enkelt ändra dess storlek.
Kod: Markera allt
qemu-img resize image.img +10G

lägger till 10 GB.
Då blir disken större men inte partitionen.

Man kan då ändra detta inifrån det system man kör som gäst.

Tillägg 2024-02-24: Går inte att storleksändra en .vdi (VirtualBox) på detta sätt "drivrutiner saknas"(?). Man behöver då konvertera till .img - se annat inlägg.
Senast redigerad av Mikael mån mar 04, 2024 5:21 pm, redigerad totalt 6 gånger.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Köra och installera virtuellt via Qemu

Inläggav Mikael » tor aug 26, 2021 4:38 pm

AUDIO

Om man skulle vilja att gästens ljud hörs i värdens högtalare är det enkelt fixat.

Först kollar man vilka ljudkort som finns tillgängliga:
Kod: Markera allt
qemu-system-x86_64 -soundhw help


Jag fick detta resultat:
Kod: Markera allt
Valid sound card names (comma separated):
sb16        Creative Sound Blaster 16
es1370      ENSONIQ AudioPCI ES1370
ac97        Intel 82801AA AC97 Audio
adlib       Yamaha YM3812 (OPL2)
gus         Gravis Ultrasound GF1
cs4231a     CS4231A
hda         Intel HD Audio
pcspk       PC speaker


Jag vet inte riktigt vilket ljudkort jag har och vet inte vilket av ovanstående som skulle vara lämpligast men jag testade med ac97 Intel 82801AA AC97 Audio.

Min sträng för att starta upp blir då
Kod: Markera allt
qemu-system-x86_64 -soundhw ac97 -m 2048 -boot d -enable-kvm -smp 3 -net nic -net user -drive file=image.img,format=raw


Skillnaden mot tidigare är då -soundhw ac97

Detta fungerade bra!
Tillägg: Fungerade inte när Windows10 körs som gäst.
Med valet hda (Intel) fungerade ljudet i Windows.

källa:
https://techpiezo.com/linux/enable-audio-in-qemu-virtual-machine/
Senast redigerad av Mikael mån mar 04, 2024 5:23 pm, redigerad totalt 5 gånger.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Köra och installera virtuellt via Qemu

Inläggav Mikael » lör aug 28, 2021 12:07 pm

KONVERTERA

Om man sedan tidigare har en virtuell disk från Virtualbox behöver man konvertera den innan man kan starta upp den via Qemu.
Jag hade en med Windows 10 och då körde jag detta:
Kod: Markera allt
qemu-img convert -f vdi -O raw Windows10.vdi W10.img

Tog en ohygglig lång tid att konvertera men det handlade om 50 GB.

Tillägg 2024-02-22. När jag nu testar med en .vdi med Windows 10 Pro startar gästen upp utan problem, inga felmeddelanden fast jag kör "basic" enligt första inlägget.


Tillägg:
Om man laddat hem en färdig virtuell maskin från Microsoft
https://developer.microsoft.com/en-us/microsoft-edge/tools/vms/
så får man den som en zip-fil som man då behöver packa upp.
Den filen innehåller en "appliance" som en .ova och den behöver man också packa upp men det klarar inte Arkivhanteraren av utan man behöver ange
Kod: Markera allt
tar -xvf appliance.ova

Då får man en .vmdk och den går visserligen att starta med QEMU men den kraschar direkt. Eller efter ett bra tag med enbart Windowsflaggan synlig.
Därför kan man behöva konvertera denna .vmdk till en .img

Kod: Markera allt
qemu-img convert -f vmdk -O raw Win7.vmdk W7.img
Senast redigerad av Mikael mån mar 04, 2024 5:24 pm, redigerad totalt 8 gånger.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Köra och installera virtuellt via Qemu

Inläggav Mikael » lör aug 28, 2021 7:49 pm

USB-MINNE & USB-kortläsare

Om man från gästen vill komma åt ett USB-minne som sitter i värden behöver man först ta reda på "buss & adress".
Enklast är kanske om man ser till att USB-minnet INTE är anslutet och sedan skriver
Kod: Markera allt
lsusb

i terminalen.
Sedan, med terminalfönstret öppet, ansluter man USB-minnet och kör
Kod: Markera allt
lsusb

igen.
Här kan man då jämföra de två resultaten för att se vad som är nytt.

I mitt fall blev det
Bus 001 Device 008: ID 1516:8628 CompUSA Pen Drive


Bus 001 och device 008 ska då anges som
hostbus=1,hostaddr=8

Hela kommandot angående USB blir
Kod: Markera allt
-usb -device usb-ehci,id=ehci -device usb-host,hostbus=1,hostaddr=8


Hela raden för att starta blir då
Kod: Markera allt
qemu-system-x86_64 -soundhw ac97 -usb -device usb-ehci,id=ehci -device usb-host,hostbus=1,hostaddr=8 -m 2048 -boot d -enable-kvm -smp 3 -net nic -net user -drive file=image.img,format=raw


Om man då kör detta får man felmeddelande angående behörighet. Man behöver nu köra detta som admin:
Kod: Markera allt
sudo qemu-system-x86_64 -soundhw ac97 -usb -device usb-ehci,id=ehci -device usb-host,hostbus=1,hostaddr=8 -m 2048 -boot d -enable-kvm -smp 3 -net nic -net user -drive file=image.img,format=raw


Det här fungerade bra när jag hade Raspberry Pi OS Desktop som gäst och även med Windows10 som gäst.

För en kortläsare behöver man modifiera lite:
ehci måste bytas till ccid
Kod: Markera allt
-usb -device usb-ccid,id=ccid -device usb-host,hostbus=1,hostaddr=10

Tänk på att inte ta loss kortläsaren när den virtuella maskinen väl körs då den kommer att få en ny "addr" av Linux nästa gång den ansluts.
Då är det bättre om man anger exakt vilken enhet det är man ska använda.
För Handelsbankens kortläsare är det då detta som ska anges:
Kod: Markera allt
-usb -device usb-ccid,id=ccid -device usb-host,vendorid=0xb0c,productid=0x3f
Senast redigerad av Mikael mån mar 04, 2024 5:27 pm, redigerad totalt 8 gånger.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Köra och installera virtuellt via Qemu

Inläggav Mikael » sön okt 24, 2021 2:04 pm

INSTALLERA XP
OBS! Här är kommandoraden inte riktigt lika inledningen av tråden - det ser ut som det gör för det var så det såg ut när jag sökte på nätet.

Jag hade vid ett tidigare tillfälle försökt att installera XP med hjälp av mina egna inlägg i den här tråden men det ville sig inte. Jag hade sedan lång tid tillbaka en ISO-fil med XP Pro. Tillägg långt senare: det finns flera "icke suspekta" sidor på nätet som tillhandahåller färdiga ISO,s, det är bara att söka. Det finns också flera sidor som öppet tillhandahåller produktnycklar. Lagligt eller ej men det behövs alltså inga besök på "piratsajter" för att hitta det som behövs

När jag fick lite "ledig tid" sökte jag på nätet och den första träff jag fick var denna:
https://computernewb.com/wiki/How_to_install_Windows_XP_in_QEMU
Jag följde instruktionerna där, med lite modifiering.
Förberedelsen dvs. detta
Kod: Markera allt
qemu-img create -f raw winxp.img 10G

fungerade så klart bra.

Sedan finns två alternativ för att starta upp och installera där det andra valet ska användas "if running without root or virtualization".
Jag testade det första valet och fick ett felmeddelande men läste inte så noga vad som var fel och testade då med det andra valet, fick felmeddelande igen och läste då att det var en ogiltig växel, "-localtime". Uteslöt den ur kommandot och då gick det bra. Troligen skulle det första valet ha fungerat då också. Tillägg långt senare: Ja det första alternativet fungerar också.
Klistrar in alternativen här om "källan" skulle försvinna:

Kod: Markera allt
qemu-system-i386 -hda winxp.img -cdrom winxp_iso_name.iso -boot d -enable-kvm -cpu host -m 512 -vga cirrus -net nic,model=rtl8139 -net user

resp.
Kod: Markera allt
qemu-system-i386 -hda winxp.img -cdrom winxp_iso_name.iso -boot d -cpu qemu64 -m 512 -vga cirrus -net nic,model=rtl8139 -net user



Installationen rullar vidare och hade kanske gått snabbare med det första alternativet. Efter installationen finns också två alternativ att köra
Kod: Markera allt
qemu-system-i386 -hda winxp.img -boot c -enable-kvm -cpu host -m 512 -vga cirrus -net nic,model=rtl8139 -net user

(med virtualisering)
resp.
Kod: Markera allt
qemu-system-i386 -hda winxp.img -boot c -cpu qemu64 -m 512 -vga cirrus -net nic,model=rtl8139 -net user

(utan virtualisering)
Senast redigerad av Mikael mån mar 04, 2024 5:32 pm, redigerad totalt 8 gånger.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Köra och installera virtuellt via Qemu

Inläggav Mikael » sön okt 24, 2021 7:03 pm

Fortsättning från föregående inlägg.
COM-PORT
OBS! Här är kommandoraden inte riktigt lika inledningen av tråden - det ser ut som det gör för det var så det såg ut när jag sökte på nätet.

Här vill jag, när jag kör XP, kommunicera via datorns comport. Den har en "äkta" comport, 9-pol D-sub och alltså ingen USB-adapter.

Kommandot för att lyckas med det är
Kod: Markera allt
sudo qemu-system-i386 -hda winxp.img -boot c -enable-kvm -cpu host -m 512 -vga cirrus -net nic,model=rtl8139 -net user -serial /dev/ttyS0


Jag har alltså plockat bort både -localtime och -usbdevice tablet som det stod på sajten jag länkade till i förra inlägget.
På slutet finns i stället kopplingen till comporten (det finns bara 1 st) -serial /dev/ttyS0
COM1 i Windowsmiljö heter ttyS0 (inte ttySO) i Linuxmiljön
sudo i början krävs för att man ska få access till comporten.
Senast redigerad av Mikael mån mar 04, 2024 5:32 pm, redigerad totalt 2 gånger.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Köra och installera virtuellt via Qemu

Inläggav Mikael » lör feb 05, 2022 9:18 pm

bortredigerat
Senast redigerad av Mikael mån mar 04, 2024 5:29 pm, redigerad totalt 1 gång.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Köra och installera virtuellt via Qemu

Inläggav Mikael » lör feb 12, 2022 4:05 pm

VARNINGAR

När man startar upp en virtuell maskin kan man se några varningar som ex.

Kod: Markera allt
qemu-system-x86_64: warning: host doesn't support requested feature: CPUID.80000001H:ECX.svm [bit 2]


Jag hittade på nätet att man kunde lägga till -cpu host och det tycks inte spela någon roll var man anger detta (liksom andra "växlar") och jag la detta sist.
Kod: Markera allt
qemu-system-x86_64 -m 2048 -boot d -enable-kvm -smp 3 -net nic -net user -drive file=image.img,format=raw -cpu host
Senast redigerad av Mikael mån mar 04, 2024 5:30 pm, redigerad totalt 5 gånger.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Köra och installera virtuellt via Qemu

Inläggav Mikael » lör feb 12, 2022 11:48 pm

Utan hårdvaruacceleration?
OBS! Här är kommandoraden inte riktigt lika inledningen av tråden - det ser ut som det gör för det var så det såg ut när jag sökte på nätet.

När jag testade med LMDE 4 fick jag meddelande om att miljön kördes utan hårdvaruacceleration.
Sökte på nätet och hittade en tråd där detta kommando angavs
Kod: Markera allt
qemu-system-x86_64 --enable-kvm -machine type=pc,accel=kvm -vga virtio -display gtk,gl=on -smp 12 -m 4096  debian-testing-vm.qcow2

Jag anpassade det till att passa min "disk" så att det
blev
Kod: Markera allt
qemu-system-x86_64 --enable-kvm -machine type=pc,accel=kvm -vga virtio -display gtk,gl=on -smp 12 -m 2048  image.img

Får en massa varningar vid start men maskinen startar upp och det bråkas inte längre.

Om jag slår ihop detta till att vara..
Kod: Markera allt
qemu-system-x86_64 --enable-kvm -machine type=pc,accel=kvm -vga virtio -display gtk,gl=on -smp 12 -m 2048  image.img -cpu host

.. får jag inga error när jag startar

https://www.reddit.com/r/VFIO/comments/ad23jf/how_to_enable_virgl_3d_acceleration_in_qemukvm/
Senast redigerad av Mikael mån mar 04, 2024 5:35 pm, redigerad totalt 3 gånger.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Köra och installera virtuellt via Qemu

Inläggav Mikael » ons mar 23, 2022 8:03 pm

Fler diskar?
OBS! Här är kommandoraden inte riktigt lika inledningen av tråden - det ser ut som det gör för det var så det såg ut när jag sökte på nätet.

Ville köra Clonezilla i viruell miljö.
Skapade två diskar enligt första inlägget.
Kommando för att köra blir då
Kod: Markera allt
qemu-system-x86_64 -m 2048 -enable-kvm -smp 3 -hda source.img -hdb target.img -cdrom clonezilla-live-20220103-impish-amd64.iso

och där är det alltså -hdb som hanterar den extra disken.

Om jag har med -enable-kvm i kommandot får jag felmeddelande men allt startar som det ska och om jag tar bort -enable-kvm så startar gränssnittet (eller ja det är väl en grub-meny) som det ska men i nästa steg, efter att man valt vilken skärmupplösning Clonezilla ska köras i så haltar det med en svart skärm.
Normalt tar detta steg ca en minut.
Senast redigerad av Mikael mån mar 04, 2024 5:36 pm, redigerad totalt 2 gånger.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Köra och installera virtuellt via Qemu

Inläggav Mikael » lör apr 29, 2023 4:53 pm

No such file or directory

Körde en uppdatering via Uppdateringshanteraren.
Såg att Qemu uppdaterades. (dock fortfarande v.1.6.2)

När jag testade att starta upp de virtuella maskinerna med Windows fick jag:
No such file or directory

Givetvis tänkte jag först på uppdateringen men fick ett infall och kopierade en sådan maskin från en extern disk till den "rätta" disken och där fungerade allt lika tidigare.
Avmonterade den externa disken, monterade på nytt och då fungerar allt igen. Oklart varför det inte gick tidigare men som ett kom-i-håg då att testa att göra den manövern om No such file or directory skulle dyka upp igen.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Guider

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron