Vidgade och fördjupade kunskaper

Här kan ni lägga upp guider av olika slag som Linux Mint eller Linux överlag.

Vidgade och fördjupade kunskaper

Inläggav Kjellinux » fre sep 04, 2020 5:00 pm

Jag har installerat Linux Mint 19.3 Cinnamon 32bit på en Dell Latitude D610. Syftet är dels att testa om det går att göra en näst intill antik dator användbar igen med hjälp av Linux, dels att lära mig mer om Linux. Jag har läst Installation Guide och User Guide som finns på Linux Mints hemsida. Nu undrar jag vad som är lämpligt som nästa steg för att vidga och fördjupa mina kunskaper om Linux i allmänhet och Linux Mint i synnerhet?
Linux Mint 19.3 Cinnamon 32bit @ Dell Latitude D610, Intel Pentium M 1.60 GHz, 2GB RAM, 40GB HDD
Kjellinux
Samuraj
 
Inlägg: 52
Blev medlem: fre aug 14, 2020 10:09 pm

Re: Vidgade och fördjupade kunskaper

Inläggav bosse » fre sep 04, 2020 5:18 pm

Hej, min situation har varit / är liknande din. Har provat ett antal olika datorer, olika i alla avseende och jag har alltid med ett fantastiskt stöd o hjälp här på forumet fått det att fungera med olika utgåvor av LinuxMint. Frågan är väl egentligen vad du vill få ut av Linux. På forumet verkar det inte finnas brist på intresse eller kunskap i olika frågor. :)
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Vidgade och fördjupade kunskaper

Inläggav Kjellinux » fre sep 04, 2020 5:44 pm

bosse skrev:Frågan är väl egentligen vad du vill få ut av Linux.


Exakt vad jag hoppas få ut av Linux återstår att fastställa. Än så länge drivs jag av vetgirighet. I ett första steg är jag ute efter förslag på lämpliga vägar för att vidga och fördjupa mina kunskaper, till exempel lämplig läsning, företrädesvis någon form av strukturerad sammanhängande läsning. Jag inser att det finns en mängd information i detta och andra forum, men den informationen är mer fragmenterad och mer av karaktären svar på en specifik fråga eller lösning på ett specifikt problem.
Linux Mint 19.3 Cinnamon 32bit @ Dell Latitude D610, Intel Pentium M 1.60 GHz, 2GB RAM, 40GB HDD
Kjellinux
Samuraj
 
Inlägg: 52
Blev medlem: fre aug 14, 2020 10:09 pm

Re: Vidgade och fördjupade kunskaper

Inläggav Marie SWE » fre sep 04, 2020 7:37 pm

Om man vill lära sig linux, så är en bråkande dator det bästa som finns, för då måste man gotta ner sig på detaljnivå.. ;)
Jag har en tråd här inne (tror det är här inne) där jag inte fick SiS chipset att fungera som det skulle.. jag vet teoretiskt hur jag löser det, men jag har inte testat i praktiken.
När det gäller läsning rakt av från A till Ö så finns det nog inte mycket att komma över om man inte kan komma över kurslitteratur..
Att hantera Terminalen o alla kommandon som finns är ju linux grundsten så att säga... även om det går att lösa saker gui-style ofta idag, så finns det många saker som kräver terminalen och filhack.

Jag anser mig fortfarande som nybörjare på linux, då jag bara har hållt på med det i 2½år av dessa bara aktivt i 1år. Det jag konstaterat är att ju mer jag lär mig, ju mindre är det jag kan. :oops: Isberget är enormt och grenar sig likt ett rotsystem på ett träd.. Det bästa är att först få en överblick, sedan sikta in sig på den delen man först vill gotta ner sig i.. och likt ett rotsystem på ett träd, så kommer rötterna korsa varandra hundra gånger och ännu mer visar sig.. Väldigt skojig utmaning. :)

Så skaffa ettpar lab-datorer som du kan sitta med, så du kan krascha systemen om o om igen utan att din vardag blir lidande. :)
Om du vill får du gärna gotta ner dig i nätverk. ;) hint, hint ;) Så får du mer än gärna hjälpa till med att få till en bra nätverksguide.
Testa även mints LMDE den fungerar lite annorlunda mot mint 19 och 20 så får du lite mer nytt så att säga. :D
Marie SWE
 

Re: Vidgade och fördjupade kunskaper

Inläggav Jan-Olof » fre sep 04, 2020 8:27 pm

Installationen har du ju redan klarat av, men du kan kanske ändå hitta lite ytterligare information och tips i vår gamla guide (visserligen för version 18.2 men mycket gäller ändå fortfarande),
https://linuxmint.se/wp-content/uploads ... nnamon.pdf
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Vidgade och fördjupade kunskaper

Inläggav Kjellinux » fre sep 04, 2020 9:35 pm

Marie SWE skrev:Så skaffa ettpar lab-datorer som du kan sitta med, så du kan krascha systemen om o om igen utan att din vardag blir lidande.


Av olika skäl är det inte aktuellt med fler datorer för närvarande, men den jag har är väl uppbackad och jag är inte särskilt rädd om den, så den kommer sannolikt att utsättas för ett och annat framöver.

Jan-Olof skrev:du kan kanske ändå hitta lite ytterligare information och tips i vår gamla guide (visserligen för version 18.2 men mycket gäller ändå fortfarande)


Det var den jag avsåg med User Guide. Den var informativ och bra. Gärna tips på mer i den vägen.
Linux Mint 19.3 Cinnamon 32bit @ Dell Latitude D610, Intel Pentium M 1.60 GHz, 2GB RAM, 40GB HDD
Kjellinux
Samuraj
 
Inlägg: 52
Blev medlem: fre aug 14, 2020 10:09 pm

Re: Vidgade och fördjupade kunskaper

Inläggav Mikael » fre sep 04, 2020 10:32 pm

Man kan väl säga att jag befinner mig i ungefär samma situation - just nu, men ändå inte.
Jag har ikväll startat upp en nyinköpt Raspberry Pi 4 med Raspberry Pi OS på.
Behändig dator, 63x95x28 mm och väger 94 gram. Inklusive kapsling.
Den har jag nu fått att fungera som en NAS med USB-anslutna diskar. Än så länge bara med lösa sladdar osv. på skrivbordet.

Eftersom detta fungerar så torde det inte bli så mycket mer utforskat om vad de - hårdvaran + OS - kan men möjligen kan det tänkas bli något med "smarta hem" i framtiden.

Min "rätta" dator med Linux Mint fungerar som en surf- och kontorsdator men jag har försökt peta in bra nyttoprogram i den.
För att slippa ha Windowseländet installerat men ändå få viss tillgång så har jag möjlighet att köra Windows XP och Windows 10 i virtuell miljö. Egentligen bara för skojs skull.
Det kanske kan vara något att ge sig på? bosse har väl också bra snurr på detta nu (?)

Man skulle kunna säga att nyttoprogram har blivit som en hobby i sig för mig. Eller åtminstone var det så tidigare.
Så även på smartphones. Men efter att ha installerat diverse fiffiga program/appar så inser man att man inte använt dessa skarpt på åratal.
Jag har nu nästan gått åt andra hållet och håller nere på antalet bra program - som jag inte behöver.
Kan dock finna det intressant att försöka hitta motsvarande program/inställningar, i Linux Mint, som finns i Windowsmiljö.

Gissar att du kanske har en nyare dator som du använder "till vardags" och som det är Windows på?
Den antika datorn med Mint är mer ett experiment?

Då tycker jag att du ska ha som mål att helt kunna ersätta Windows med Mint.
Visst din antika dator är kanske för slö för att matcha prestandan men om den vore vassare - skulle du kunna klara dig utan Windowsdatorn då?
Vad skulle krävas för att nå dit?
Lite att bita i!
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Vidgade och fördjupade kunskaper

Inläggav Marie SWE » fre sep 04, 2020 11:06 pm

Jag kika på specen på Dell Latitude D620 o om det är den med dualcore cpu och Sata disk, så duger den alldeles utmärkt att labba med. 8-) även att använda om man maxar ramminnet
Marie SWE
 

Re: Vidgade och fördjupade kunskaper

Inläggav Kjellinux » fre sep 04, 2020 11:36 pm

Mikael skrev:Gissar att du kanske har en nyare dator som du använder "till vardags" och som det är Windows på?
Den antika datorn med Mint är mer ett experiment?


Det stämmer bra.

Mikael skrev:Då tycker jag att du ska ha som mål att helt kunna ersätta Windows med Mint.
Visst din antika dator är kanske för slö för att matcha prestandan men om den vore vassare - skulle du kunna klara dig utan Windowsdatorn då?
Vad skulle krävas för att nå dit?
Lite att bita i!


Än så länge är det mest nyfikenheten som är min drivkraft. Vart det leder får framtiden utvisa. Så här långt har jag i alla fall kunnat konstatera att en gammal antikvitet blivit användbar, om än inte något prestandamonster.

Marie SWE skrev:Jag kika på specen på Dell Latitude D620 o om det är den med dualcore cpu och Sata disk, så duger den alldeles utmärkt att labba med. 8-) även att använda om man maxar ramminnet


Jag kan tyvärr inte ståta med mer än en D610 bestyckad med en Pentium M med en enda kärna och klockfrekvens 1,6 GHz. Jag har expanderat primärminnet till maximala 2 GB men behållit originaldisken, en 40 GB SATA. Den är som sagt inget prestandamonster, men den duger till att surfa och experimentera med. Det är gott och väl så för min del.
Linux Mint 19.3 Cinnamon 32bit @ Dell Latitude D610, Intel Pentium M 1.60 GHz, 2GB RAM, 40GB HDD
Kjellinux
Samuraj
 
Inlägg: 52
Blev medlem: fre aug 14, 2020 10:09 pm

Re: Vidgade och fördjupade kunskaper

Inläggav bosse » lör sep 05, 2020 10:33 am

Mikael skrev:Man kan väl säga att jag befinner mig i ungefär samma situation - just nu, men ändå inte.
Jag har ikväll startat upp en nyinköpt Raspberry Pi 4 med Raspberry Pi OS på.
Behändig dator, 63x95x28 mm och väger 94 gram. Inklusive kapsling.
Den har jag nu fått att fungera som en NAS med USB-anslutna diskar. Än så länge bara med lösa sladdar osv. på skrivbordet.

Eftersom detta fungerar så torde det inte bli så mycket mer utforskat om vad de - hårdvaran + OS - kan men möjligen kan det tänkas bli något med "smarta hem" i framtiden.

Min "rätta" dator med Linux Mint fungerar som en surf- och kontorsdator men jag har försökt peta in bra nyttoprogram i den.
För att slippa ha Windowseländet installerat men ändå få viss tillgång så har jag möjlighet att köra Windows XP och Windows 10 i virtuell miljö. Egentligen bara för skojs skull.
Det kanske kan vara något att ge sig på? bosse har väl också bra snurr på detta n
Man skulle kunna säga att nyttoprogram har blivit som en hobby i sig för mig. Eller åtminstone var det så tidigare.
Så även på smartphones. Men efter att ha installerat diverse fiffiga program/appar så inser man att man inte använt dessa skarpt på åratal.
Jag har nu nästan gått åt andra hållet och håller nere på antalet bra program - som jag inte behöver.
Kan dock finna det intressant att försöka hitta motsvarande program/inställningar, i Linux Mint, som finns i Windowsmiljö.

Gissar att du kanske har en nyare dator som du använder "till vardags" och som det är Windows på?
Den antika datorn med Mint är mer ett experiment?

Då tycker jag att du ska ha som mål att helt kunna ersätta Windows med Mint.
Visst din antika dator är kanske för slö för att matcha prestandan men om den vore vassare - skulle du kunna klara dig utan Windowsdatorn då?
Vad skulle krävas för att nå dit?
Lite att bita i!



---------------
: bra snurr, ja ibland blir det riktigt snurrigt :D men visst jag har lärt mig en hel del och det kommer ofta ahaupplevelser när jag använder VirtualBox. Jag är helnöjd och tacksam för all hjälp på forumet.
--------------------------
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Vidgade och fördjupade kunskaper

Inläggav Marie SWE » lör sep 05, 2020 2:56 pm

Kjellinux skrev:
Marie SWE skrev:Jag kika på specen på Dell Latitude D620 o om det är den med dualcore cpu och Sata disk, så duger den alldeles utmärkt att labba med. 8-) även att använda om man maxar ramminnet


Jag kan tyvärr inte ståta med mer än en D610 bestyckad med en Pentium M med en enda kärna och klockfrekvens 1,6 GHz. Jag har expanderat primärminnet till maximala 2 GB men behållit originaldisken, en 40 GB SATA. Den är som sagt inget prestandamonster, men den duger till att surfa och experimentera med. Det är gott och väl så för min del.


ahaa, jag läste fel. :oops: 40GB, ja då är det nog Pata till på köpet o det har jag provat... mitt tålamod klara inte ens av installationsprocessen på en enkelkärnig 3GHz med Pata hårddisk och 2GB ram. :oops:
Så eloge till dig att du fixade det. :mrgreen:
Marie SWE
 

Re: Vidgade och fördjupade kunskaper

Inläggav Kjellinux » lör sep 05, 2020 3:16 pm

Marie SWE skrev:40GB, ja då är det nog Pata till på köpet


Lite efterforskning ger vid handen att det troligtvis är frågan om IDE.
Linux Mint 19.3 Cinnamon 32bit @ Dell Latitude D610, Intel Pentium M 1.60 GHz, 2GB RAM, 40GB HDD
Kjellinux
Samuraj
 
Inlägg: 52
Blev medlem: fre aug 14, 2020 10:09 pm

Re: Vidgade och fördjupade kunskaper

Inläggav Marie SWE » lör sep 05, 2020 6:55 pm

Kjellinux skrev:
Marie SWE skrev:40GB, ja då är det nog Pata till på köpet


Lite efterforskning ger vid handen att det troligtvis är frågan om IDE.


mmm... de är inte för snabba. :D
Men det Mikael sa om att ha som mål att köra linux till vardags, det låter som en bra idé.. det var det som fick mig att börja med linux 2018, då win7 hade EOL jan 2020 och jag vägrade med stort V att gå över till win10spyware OS.. så jag kämpade och jag lyckades.. så jag kör linux till 99% och sedan har jag en win8.1 dator för att bank-id på kort inte fungerar till linux ännu.. så jag köpte mig 3år till 2023 med win8 och hoppas att bank-id ska hinnas lösas tills dess. :D
Dualboot på din moderna maskin är en bra lösning, så har du ju både linux o win utan att det ena påverkar det andra. :D
Marie SWE
 


Återgå till Guider

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster