bosse skrev:Frågan är väl egentligen vad du vill få ut av Linux.
Marie SWE skrev:Så skaffa ettpar lab-datorer som du kan sitta med, så du kan krascha systemen om o om igen utan att din vardag blir lidande.
Jan-Olof skrev:du kan kanske ändå hitta lite ytterligare information och tips i vår gamla guide (visserligen för version 18.2 men mycket gäller ändå fortfarande)
Mikael skrev:Gissar att du kanske har en nyare dator som du använder "till vardags" och som det är Windows på?
Den antika datorn med Mint är mer ett experiment?
Mikael skrev:Då tycker jag att du ska ha som mål att helt kunna ersätta Windows med Mint.
Visst din antika dator är kanske för slö för att matcha prestandan men om den vore vassare - skulle du kunna klara dig utan Windowsdatorn då?
Vad skulle krävas för att nå dit?
Lite att bita i!
Marie SWE skrev:Jag kika på specen på Dell Latitude D620 o om det är den med dualcore cpu och Sata disk, så duger den alldeles utmärkt att labba med.även att använda om man maxar ramminnet
Mikael skrev:Man kan väl säga att jag befinner mig i ungefär samma situation - just nu, men ändå inte.
Jag har ikväll startat upp en nyinköpt Raspberry Pi 4 med Raspberry Pi OS på.
Behändig dator, 63x95x28 mm och väger 94 gram. Inklusive kapsling.
Den har jag nu fått att fungera som en NAS med USB-anslutna diskar. Än så länge bara med lösa sladdar osv. på skrivbordet.
Eftersom detta fungerar så torde det inte bli så mycket mer utforskat om vad de - hårdvaran + OS - kan men möjligen kan det tänkas bli något med "smarta hem" i framtiden.
Min "rätta" dator med Linux Mint fungerar som en surf- och kontorsdator men jag har försökt peta in bra nyttoprogram i den.
För att slippa ha Windowseländet installerat men ändå få viss tillgång så har jag möjlighet att köra Windows XP och Windows 10 i virtuell miljö. Egentligen bara för skojs skull.
Det kanske kan vara något att ge sig på? bosse har väl också bra snurr på detta n
Man skulle kunna säga att nyttoprogram har blivit som en hobby i sig för mig. Eller åtminstone var det så tidigare.
Så även på smartphones. Men efter att ha installerat diverse fiffiga program/appar så inser man att man inte använt dessa skarpt på åratal.
Jag har nu nästan gått åt andra hållet och håller nere på antalet bra program - som jag inte behöver.
Kan dock finna det intressant att försöka hitta motsvarande program/inställningar, i Linux Mint, som finns i Windowsmiljö.
Gissar att du kanske har en nyare dator som du använder "till vardags" och som det är Windows på?
Den antika datorn med Mint är mer ett experiment?
Då tycker jag att du ska ha som mål att helt kunna ersätta Windows med Mint.
Visst din antika dator är kanske för slö för att matcha prestandan men om den vore vassare - skulle du kunna klara dig utan Windowsdatorn då?
Vad skulle krävas för att nå dit?
Lite att bita i!
Kjellinux skrev:Marie SWE skrev:Jag kika på specen på Dell Latitude D620 o om det är den med dualcore cpu och Sata disk, så duger den alldeles utmärkt att labba med.även att använda om man maxar ramminnet
Jag kan tyvärr inte ståta med mer än en D610 bestyckad med en Pentium M med en enda kärna och klockfrekvens 1,6 GHz. Jag har expanderat primärminnet till maximala 2 GB men behållit originaldisken, en 40 GB SATA. Den är som sagt inget prestandamonster, men den duger till att surfa och experimentera med. Det är gott och väl så för min del.
Marie SWE skrev:40GB, ja då är det nog Pata till på köpet
Kjellinux skrev:Marie SWE skrev:40GB, ja då är det nog Pata till på köpet
Lite efterforskning ger vid handen att det troligtvis är frågan om IDE.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst