Modifiera filer på ett startbart USB-minne

Här kan ni lägga upp guider av olika slag som Linux Mint eller Linux överlag.

Modifiera filer på ett startbart USB-minne

Inläggav Mikael » sön aug 09, 2020 10:42 am

Detta är endast en sammanfattning över vad som framkommit i andra trådar.

Avsikten är att kunna modifiera filer på ett USB-minne som innehåller en avbild av Linux Mint, alltså den fil man hämtar för att kunna installera Linux Mint. Det som är avgörande är att det är frågan om det som kallas ISOHYBRID.
Metoderna som presenteras torde vara tillämpliga även för andra sådana filer.

Alla program, med undantag för ett (1) än så länge, såväl i Linux- som Windowsmiljö, skriver en sådan avbild till USB-minnet exakt som den ursprungligen såg ut.
Man kan tänka sig att filen är en exakt avbild av en DVD. En DVD är ju "per automatik" skrivskyddad och om man skapar en exakt avbild av den och sedan lägger in den avbilden på motsvarande sätt till ett USB-minne så blir även USB-minnet skrivskyddat. Ja, eller egentligen är det ju filsystemet som blir skrivskyddat. Detta i sig innebär inget hinder för att använda USB-minnet, eller för den delen en DVD, så som tänkt - att starta upp datorn med det/den och sedan installera Linux Mint. Eller vad man nu har hämtat.

I ren Linuxmiljö har vi inte (ännu?) hittat en metod för att modifiera filer som finns på USB-minnet utan vi får modifiera den hämtade ISO-filen innan den läggs över till minnet.

En metod beskrivs här https://linuxmint.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=1143&start=15#p7408
(det ska vara inlägg med denna info: av Jan-Olof » mån jul 13, 2020 5:45 pm)

Där beskrivs hur allt sköts från terminalen, ISO-filen monteras och kopieras och ändras (det får här ses som ett exempel på ändring, man kan ju vilja ändra annat, lägga till dokument osv) och det avgörande är kommandot på näst sista raden isohybrid isofilen.iso
Därefter kan man använda program som ex. balenaEtcher för att "flasha" USB-minnet.

En annan metod går ut på att man installerar programmet PowerISO som är ett välkänt program bland Windowsanvändare men som även finns för Linux.
I programmet kan man öppna en kopia av ISO-filen och göra ändringarna och därefter spara/skriva över filen.
Efter det måste man använda terminalen och köra kommandot isohybrid isofilen.iso
Därefter kan man använda program som ex. balenaEtcher för att "flasha" USB-minnet.

En tredje metod är att använda sig av Wine och installera Windowsprogrammet WinISO men det måste vara gratisversionen http://www.winiso.com/products/winiso-free.html.
Den nyare betalversionen, med giltig licens, tycks inte kunna hantera detta.
Här behöver man inte komplettera med kommandot isohybrid men det är viktigt att man inte "Sparar som..." utan sparar/skriver över den fil man öppnat och därför bör man se till att göra detta på en kopia.

**

I Windowsmiljö så fungerar givetvis samma sak med WinISO, som ovan i Wine, för att modifiera ISO-filen.
Även betalversionen av MagicISO fungerar på samma sätt. Gratisversionen har en begränsning i filstorleken.
Inga andra kända program fungerar.

Programmet Rufus utgör undantaget som står i inledningen av inlägget. (cred. Marie SWE)
Rufus känner av att det är frågan om en sådan isohybrid och ger användaren två val för att överföra filen till USB-minnet.
Det ena är "DD" och är den metod som alla andra program använder, den andra är "ISO" och den metoden medger att man i efterhand modifierar filerna på USB-minnet.

Rufus fungerar endast i ren Windowsmiljö (även virtuellt).
Det fungerar alltså inte att köra Rufus via Wine; programmet startar men USB-enheter finns inte att välja in.

Inlägget kompletteras/redigeras om ny fakta i fallet inkommer :roll:
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Modifiera filer på ett startbart USB-minne

Inläggav Marie SWE » sön aug 23, 2020 9:46 pm

Det såg så överkomplicerade alternativ för att skriva om den befintliga iso filen, så jag fick bara för mig att testa det absolut första som slog mig,

Jag öppnade isofilen med linux inbyggda arkivhanterare.. bara att högerklicka på filen och öppna med arkivhanterare.
Där provade jag att bara högerklicka på en av mapparna Mitt test mappen: EFI
Där valde jag byt namn och jag skrev in EFI-old och sedan OK.
Filhanteraren började jobba och jag lät den jobba tills den var klar.
Mappen fick nytt namn och iso filen var intakt och behövde inte komprimeras om.
Jag testade att klickade på + tecknet(läggtill) och valde att lägga till ettpar filer. Sedan jobbade den ett tag igen och den fick jobba klart.
Nu har jag ingen labbdator igång så jag kan inte testa att bränna isofilen till minne och testa om den bootar som den ska.

Kan det vara så här enkelt kanske. :?:
Marie SWE
 

Re: Modifiera filer på ett startbart USB-minne

Inläggav Marie SWE » fre jul 21, 2023 3:32 pm

Marie SWE skrev:Det såg så överkomplicerade alternativ för att skriva om den befintliga iso filen, så jag fick bara för mig att testa det absolut första som slog mig,

Jag öppnade isofilen med linux inbyggda arkivhanterare.. bara att högerklicka på filen och öppna med arkivhanterare.
Där provade jag att bara högerklicka på en av mapparna Mitt test mappen: EFI
Där valde jag byt namn och jag skrev in EFI-old och sedan OK.
Filhanteraren började jobba och jag lät den jobba tills den var klar.
Mappen fick nytt namn och iso filen var intakt och behövde inte komprimeras om.
Jag testade att klickade på + tecknet(läggtill) och valde att lägga till ettpar filer. Sedan jobbade den ett tag igen och den fick jobba klart.
Nu har jag ingen labbdator igång så jag kan inte testa att bränna isofilen till minne och testa om den bootar som den ska.

Kan det vara så här enkelt kanske. :?:


Uppdatering tre år senare. :lol:

Jag återkom aldrig med fortsättning följer.. Editera med Arkivhanteraren fungerar INTE, då det skadar filens boot förmåga,

ISO-Master är det jag använder i Linux, men även PowerISO finns som nämnts i första inlägget fungerar, men jag har aldrig använt det i Linux.

Viss hårdvara och vissa distros kan vara lite elak där USB-minnet försöker bota i UEFI även om man försöker göra en Legacy install.. Då kan man tvinga USB-minnet att bota i Legacy mode genom att sabotera EFI delen på minnet.

Om USB minnet är bränt i ISO mode istället för DD, så kan du editera filerna på minnet efter ISO "bränningen".. Om du inte har ett USB "brännarprogram" som gör att du har skrivrättigheter efter du har "bränt" minnet, eller om du planerar att bränna ut en DVD skiva så kan du installera en ISO editor och ändra filerna i ISO filen och spara om den innan "bränning". D

Öppna USB minnet eller ISO filen beroende på vilken väg du går
Du ser en mapp med namnet EFI i rot-katalogen, ändra namnet på den till EFI.old eller radera den.
Sedan öppna mappen /boot/grub/
Mappen med namnet x86_64-efi ändra namnet på den till x86_64-efi.old eller radera den.
Filen med namnet efi.img i mappen /boot/grub/ ändra namnet på den till efi.img.old eller radera filen
Nu är EFI-boot utslaget så det enbart är en Legacy boot.
.
ISO-mod-non-efi-booteble.jpg
ISO-mod-non-efi-booteble.jpg (27.55 KiB) Visad 2958 gånger


.

Ett litet informativt tillägg.
Debian11 har lagt in en checksum kontroll eller en index kontroll i ISO filen, så om man moddar den så fungerar den inte efter bränning. Det är ett litet skydd mot att hackers byter ut ISO filerna i Debians speglar... Detta kan komma att gälla andras distributioner i framtiden.
Jag testade att modifiera ISO filen med ISO-master och gjorde en provinstallation i en Virtuell Maskin (offline installation utan nätverk). Installationen fungerade så Mint 21.2 verkar inte ha checksum skyddet som Debian använder sig av.
I min VM så finns inte Mint Boot-loggan med efter installationen så det är svart skärm när den botar.. Men det fungerar.

Detta checksum skydd går att komma runt, antingen genom att generera en ny summa och ersätta den som är inbakat i distron.. eller rent teoretiskt för att behålla checksumman så kan man döpa om dem spegelvänt.. EFI till IFE och efi.img till gmi.ife osv. Rent teoretiskt borde checksumman bestå då det är samma bokstäver och samma fil-längd. (Jag har aldrig testat där av jag säger rent teoretiskt)
MEN.... De kan ha gjort en index.fil för kontroll istället för checksum, och då fungerar det inte.. Men då kanske man kan leta upp vart de har gömt den och editera indexfilen för att inte kika efter dessa mappar o filer.
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 199
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Modifiera filer på ett startbart USB-minne

Inläggav Mikael » lör jul 22, 2023 9:09 am

Nerkortat
Marie SWE skrev:Jag återkom aldrig med fortsättning följer.. Editera med Arkivhanteraren fungerar INTE, då det skadar filens boot förmåga,

ISO-Master är det jag använder i Linux, men även PowerISO finns som nämnts i första inlägget fungerar, men jag har aldrig använt det i Linux.

Öppna USB minnet eller ISO filen beroende på vilken väg du går
Du ser en mapp med namnet EFI i rot-katalogen, ändra namnet på den till EFI.old eller radera den.
Sedan öppna mappen /boot/grub/
Mappen med namnet x86_64-efi ändra namnet på den till x86_64-efi.old eller radera den.
Filen med namnet efi.img i mappen /boot/grub/ ändra namnet på den till efi.img.old eller radera filen
Nu är EFI-boot utslaget så det enbart är en Legacy boot.


Tackar för detta!

När jag testar med PowerISO tycker den att avbildsfilen fortfarande är "bootable"

ksnip_20230722-094638.png
ksnip_20230722-094638.png (63.38 KiB) Visad 2911 gånger


men när jag testar med balenaEtcher tycker den annat.

ksnip_20230722-100013.png
ksnip_20230722-100013.png (19.94 KiB) Visad 2927 gånger


Just balenaEtcher är bra på detta med att förvarna så att man slipper vänta tills minnet är klart bara för att sedan inte fungera...

kommandot med isohybrid, enligt första inlägget, ger nu
Kod: Markera allt
isohybrid: arbetskopia2.iso: boot loader does not have an isolinux.bin hybrid signature. Note that isolinux-debug.bin does not support hybrid booting


PowerISO:

ksnip_20230722-101738.png
ksnip_20230722-101738.png (9.43 KiB) Visad 2911 gånger
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Modifiera filer på ett startbart USB-minne

Inläggav Marie SWE » lör jul 22, 2023 3:47 pm

Helt okej att korta ner o modifiera efter tycke. ;) Linux open source i ett nötskal. *hahaha* :lol:

Jag kände en liten skyldighet att bidra med uppföljnings-informationen då jag lämna sista posten med "Otestad" och sedan att jag hade postat det på systerforumet.. Så jag kände en liten skyldighet att uppdatera med en testad lösning. :D

Jag har enbart använt ISO-Master, så jag kan inte svara för de övriga ISO editorerna som existerar. Men med ISO Master så fungerar detta 10 av 10 gånger.. Jag har använt det på Mint,(Xfce,mate,cinnamon) Debian10, Clonzilla-live, Windows 7,8.1,10 och 11 på min testlaptop som vägrar ladda från Ventoy (då Ventoy inte går att manipulera så enkelt) så jag måste använda USB minnen till den som inte har EFI kompabilitet, för då hänger sig boot om den har EFI.

Sorry att jag inte bidrar så mycket längre. :oops:
Men jag har lessnat på datorer i allmänhet och jag är ruskigt frustrerad över Linux som desktop OS så jag överväger win10.. det skräp spyware-OS'et som drev mig hit 2018. :roll:
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 199
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Modifiera filer på ett startbart USB-minne

Inläggav Osprey » lör jul 22, 2023 6:02 pm

Jag har ett antal virtuella system som i grunden bygger på GParted (Fluxbox) och dem kan jag modifiera hur som helst och uppdatera via "chroot -> apt-get update, apt-get upgrade och apt-get dist-upgrade". Sedan lägger jag helt enkelt ut dem via Ventoy och det funkar kanonbra...

Och ja jag har modifierat dem, så det är inte GParted som startar (även om det finns kvar). Det som startar är "bash" och sedan kan man skriva "startx" om man nu vill ha en grafisk miljö... 8-)
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 142
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Modifiera filer på ett startbart USB-minne

Inläggav Mikael » lör jul 22, 2023 8:53 pm

Mitt inlägg angående att det inte fungerar med PowerISO ska inte ses som kritik mot att det inte fungerar eller som ett problem jag vill ha löst.
Det var endast i informativt syfte.

För övrigt fungerar det inte heller med ISO-Master och det gör inget heller. Jag behöver inte krångla till saker och ting i onödan då det finns en enkel fix.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Modifiera filer på ett startbart USB-minne

Inläggav Marie SWE » lör jul 22, 2023 9:09 pm

Mikael skrev:Mitt inlägg angående att det inte fungerar med PowerISO ska inte ses som kritik mot att det inte fungerar eller som ett problem jag vill ha löst.
Det var endast i informativt syfte.

För övrigt fungerar det inte heller med ISO-Master och det gör inget heller. Jag behöver inte krångla till saker och ting i onödan då det finns en enkel fix.


Ingen fara ;)
jasså funka det inte med ISO Master heller.. blev den obootbar eller bara att det inte fungera så att säga? (allmänt nyfiken bara) :)
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 199
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Modifiera filer på ett startbart USB-minne

Inläggav Mikael » lör jul 22, 2023 9:23 pm

Precis, bootar inte vilket även balenaEtcher varnar för.

Det är denna fil jag utgår från:
https://ftp.acc.umu.se/mirror/linuxmint.com/iso/stable/21.2/linuxmint-21.2-cinnamon-64bit.iso
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Modifiera filer på ett startbart USB-minne

Inläggav Marie SWE » lör jul 22, 2023 9:27 pm

Mikael skrev:Precis, bootar inte vilket även balenaEtcher varnar för.

Det är denna fil jag utgår från:
https://ftp.acc.umu.se/mirror/linuxmint.com/iso/stable/21.2/linuxmint-21.2-cinnamon-64bit.iso


testar att laddar ner, sedan moddar jag med ISO-master, men istället för att starta med VM som kanske fuskar, testar jag med Ventoy på min laptop som råkar vara avstängd istället för klassiskt viloläge.
Dock kan jag inte köra ut det på en sticka, för jag har ingen hel som jag kan avvara just nu. :?
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 199
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Modifiera filer på ett startbart USB-minne

Inläggav Marie SWE » lör jul 22, 2023 9:37 pm

Japp den botar upp moddad med ISO-master på Ventoy disk iallafall.
Jag kan inte testa att installera dock, då jag inte vill sabba min Debian11 på den datorn ;)

Så frågan är om problemet är i brännarprogrammet
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 199
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm


Återgå till Guider

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst