AutoKey

Här kan ni lägga upp guider av olika slag som Linux Mint eller Linux överlag.

AutoKey

Inläggav Mikael » fre jul 17, 2020 9:50 pm

Kanske kunde ligga i kategorin "Program till Linux Mint" men jag tar det här i stället.

Liten bakgrund:
I Windowsmiljö har jag sedan många år använt (läs: varit helt beroende av) ett program som kan göra allt man manuellt kan göra med tangentbord och mus. Det heter Automate. Det är svindyrt, tippar på 40000 kr.
Man kan dock många gånger klara sig med ett enklare program, litet och gratis men utan GUI. Det heter Autohotkey. I Autohotkey har jag mappat om tangent F1 till att motsvara Ctrl+C, dvs kopiera till klippbord, samt Ctrl-V till tangent F4. Jag använder detta väldigt ofta i jobbet.
När jag då sitter hemma med Mint så finns liksom beteendet i fingrarna, att använda F1 och F4.
Efter lite letande hittade jag programmet Xbindkeys. Det gick inte att följa de exempel som fanns rakt av men om jag gick via egna skript (bash) fungerade det. Dock inte tillförlitligt. I vissa lägen missades detta.

Nutid: (!)
I samband med uppgradering till Ulyana pajades Xbindkeys. Dels några fonter som saknades (varför man nu behöver fonter till detta?) men det räckte inte med att åter installera dessa saknade paket. Xbindkeys fungerade helt enkelt inte. Eller om det var mina skript som inte fungerade.
Blev lite sur och avinstallerade Xbindkeys. Tänkte att det väl inte är så jäkla ofta jag använder F1/F4 ändå...
Men attan vad många gånger jag prövat klistra in med F4!
Så jag gjorde en ny koll. Sökte hos https://alternativeto.net och hittade där AutoKey.

Det programmet gör ju precis det jag vill! (ja och en massa annat så klart för de som har skills att skriva skript)
Det tog dock ett tag innan jag räknade ut att jag skulle peta in ett plustecken i min rad.

AutoKey finns i Programförrådet, jag valde -GTK men det finns även en -QT

:geek:
Senast redigerad av Mikael sön apr 23, 2023 10:33 am, redigerad totalt 3 gånger.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: AutoKey

Inläggav Mikael » lör jul 18, 2020 10:31 am

Med reservation för att jag inte "kan" programmet fullt ut:

AutoKey innehåller två sektioner, My Phrases och Sample script.

Med erfarenhet från andra sådana program tolkade jag det som att My Phrases var där man skulle ha sina fungerande skript och Sample script var (enbart) exempel på det man kunde använda så av i My Phrases.
Så var det inte!

Ytterligare förvirringsfaktor för min del var att det jag ville använda programmet till var att simulera tangenttryckningar.
Så jag tänkte att jag i My Phrases skulle ha något, med en viss syntax, som typ [Copy].
Så var det inte!

My Phrases är tänkt att användas för att förenkla ex. om man skriver en bok som utspelas på Haugesunds polisstation (Geir Tangen).
Då kan man koppla ex. tangenttryckningen hgp till att skriva ut Haugesunds polisstation.
Jag har nu kopplat rem till att skriva ut sudo apt autoremove.
I denna sektion finns ingen "syntax" utan det man skrivit in skrivs ut.

I Sample Scripts kan man ha det jag var ute efter redan från början. En funktion som vid användning av F1 kopierar till urklipp och där F4 klistrar in från urklipp.

Skriptet för F1 ser ut så här:
keyboard.send_keys("<ctrl>+c")

Skriptet för F4 ser ut så här:
keyboard.send_keys("<ctrl>+v")

20200720213333.png
20200720213333.png (57.13 KiB) Visad 3378 gånger
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Guider

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster