Resilio

Här kan ni lägga upp guider av olika slag som Linux Mint eller Linux överlag.

Resilio

Inläggav Mikael » fre jul 03, 2020 8:14 pm

Tänkte här tipsa om Resilo som på sätt & vis fungerar som en molnlösning, fast utan moln och utan annan storleksbegränsning av det egna tillgängliga lagringsutrymmet.

Bakgrund:

I jobbet kan jag ibland, med mobilen, behöva ta ett antal foton som jag senare, vid datorn, använder som underlag när jag jobbar.
Jag har provat flera olika lösningar för att automatiskt synkronisera dessa bilder med datorn, helst direkt så att de redan finns i datorn när jag är åter på kontoret.
Gemensamt för dessa olika system jag prövat är att det har fungerat väldigt opålitligt.
För att slippa göra manuell överföring (som i princip även behövdes med de opålitliga lösningarna) kollade jag på Resilio.

Allmän information:

En mjukvara i datorn (Windows 10/Linux Mint) och en app i mobilen är vad som behövs.
Gratis för privat användning.
Jag använder dessutom en speciell kamera-app, i mobilen, för bilder som är jobbrelaterade. I den appen kan jag styra till vilken mapp dessa bilder ska hamna.

Värt att nämna inledningsvis är att man behöver hålla isär på namn och namn fortsättningsvis.

I varje enhet man installerar Resilio behöver man uppge ett användarnamn. Detta är egentligen inget viktigt utan det är bara för att hålla koll på vilka som skickar – synkroniserar – filer OM det skulle finnas flera personer som man delar med. Alltså om man vill kolla i någon loggfil. Användarnamnet saknar helt betydelse för själva synkroniseringen.

I (Linux)Mint behöver man dessutom ha ett användarnamn, samma eller annat, plus ett lösenord, vilket man får ange första gången. Detta har inget med ovanstående användarnamn att göra utan är enbart till för att logga in till webbsidan där man administrerar Resilio. Ungefär som man behöver göra för att logga in till routerns webb-gränssnitt.
I Windows används en (annan) mjukvara (än en webbläsare) för att administrera och där behövs inget användarnamn.

Namnet på de mappar man vill synka kan vara olika mellan olika enheter.
Man kan även byta namn på mappar i användargränssnittet.

Lite mer information:

Man börjar på EN enhet att skapa en mapp som man vill synka. Med fördel börjar man med/från en dator. Tänk på att allt i den mappen kommer att synkas.

På de övriga enheterna ska man sedan INTE välja/skapa en mapp för synkning utan här börjar man med att ange en kod och därefter pekar man på en lokal mapp. Den koden genereras från den ”första” enheten, den som man började med att skapa en mapp i.
Man kan generera en kod för enbart läsrättigheter och en annan kod för läs- och skrivrättigheter och det är väl det senare man är intresserad av.
Koden kan man visa på tre olika sätt:
1. Som en kod man kopierar och klistrar in i ex. ett SMS till sig själv eller helt enkelt skriver ut.
2. Som en QR-kod och det är ju enkelt att visa en QR-kod på datorskärmen och sedan lösa av den med mobilen. Därav fördelen att börja med datorn.
3. Som e-post

Notering:
"Lösa" filer som som synkas mellan två enheter går bra att radera men innehåller den synkade katalogen även underkataloger går inte dessa att ta bort utan förhöjda privilegier.

Installation i Windows 10:

Installeras som vilket annat program som helst.

Installation i Linux Mint:

Man kan hämta en DEB från hemsidan och installera via Paketinstalleraren men jag har kört via terminalen:

Kod: Markera allt
echo "deb http://linux-packages.resilio.com/resilio-sync/deb resilio-sync non-free" | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/resilio-sync.list


Kod: Markera allt
curl -LO http://linux-packages.resilio.com/resilio-sync/key.asc && sudo apt-key add ./key.asc


sedan
Kod: Markera allt
sudo apt-get update

Kod: Markera allt
sudo apt-get install resilio-sync


sedan
Kod: Markera allt
sudo systemctl enable resilio-sync


Man behöver lägga till sig själv i gruppen rslsync för att man ska får rättighet att modifiera filer som editerats med annan enhet. Detta går smidigt via "Användare och grupper" som återfinns i menyn.
Tillägg: Här verkar det behövas en omstart, eller åtminstone en ut- och inloggning för att rättigheterna ska slå igenom.

Dessutom:
Avser man att synka en mapp som ligger i hemkatalogen kommer felmeddelande om att behörighet saknas och då anger man:
Kod: Markera allt
sudo setfacl -R -m "u:rslsync:rwx" /home/your-username


Tänk på att man kan behöva upprepa detta om man skapat nya kataloger sedan man senast angav kommandot.


Avser man att dela något på en extern enhet, en USB-disk behöver man ange:
Kod: Markera allt
sudo setfacl -R -m "u:rslsync:rwx" /media/your-username/namnet-på-disken


Detta kan ta lång tid varför det kan vara lämpligt att ange exaktare sökväg.
Om man skapar en sådan synkning på en USB-disk kan det uppstå stora problem om disken inte längre är ansluten.
När jag testade med ett SD-kort i stället för USB-disk fungerade inte ovanstående kod som anger namnet på disken utan jag var tvungen att välja den "överliggande" katalogen:
Kod: Markera allt
sudo setfacl -R -m "u:rslsync:rwx" /media/your-username


Installation i Raspberry Pi OS:

Lika som i Linux Mint men man kan behöva komplettera med att acl för att vissa kommandon som står längre ner ska fungera:
Kod: Markera allt
sudo apt install acl


Man behöver även installera "Cross-platform configuration utilities" (och starta om) för att man ska få "Användare och grupper" i menyn.

Webbgränssnittet:
Ange http://localhost:8888/gui/ i en webbläsare.
(Även http://127.0.0.1:8888/gui/ fungerar)

Klicka vidare Avancerat, förstår risker osv.
Första gången får man upp en "inställningsruta" och det är här man sätter ett användarnamn och ett lösenord. När man gjort det får man upp en till ruta med användarnamn och lösen och det är här du loggar in med det du angav ovan.
Resilio finns här:

https://www.resilio.com/individuals/

Bra-att-ha-länkar:
https://kenfavors.com/code/how-to-insta ... g-vagrant/

https://help.resilio.com/hc/en-us/artic ... e-to-Linux
Senast redigerad av Mikael mån maj 01, 2023 1:26 pm, redigerad totalt 4 gånger.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Resilio

Inläggav Mikael » sön jun 27, 2021 1:09 pm

Om man vill avinstallera Resilio så hittade jag detta på hjälpsidorna:
Linux Package
Before uninstalling Sync package, you'd better stop the application process.
- If your OS uses systemd, use the following commands to control Sync:
sudo systemctl stop resilio-sync

- If your OS uses sysvinit, upstart, control Sync with the following commands:
sudo service resilio-sync stop

Uninstalling on Debian-based OS. To delete resilio-sync package completely, perform these commands:
sudo apt-get remove resilio-sync
sudo apt-get purge resilio-sync


Jag avinstallerade eftersom jag väljer att använda Warpinator mellan mobil & Mint i stället men behåller Resilio mellan mobilen & Windows 10.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Guider

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mikael och 3 gäster