.
Detta är en förenklad guide för att kunna dela filer mellan datorer i ett Linux/Windows nätverk.
I denna Guiden använder jag mig av gäståtkomst för att förenkla allt maximalt för att inte behöva gå in på användarkonton och behörigheter som följer med det. Det är något som går att komplettera efter hand i guiden
Linux Mint 19.x
Förutsättningar:
Se till att ha filhanteraren "Nemo" installerad och tillägget "nemo-share". Denna är default i Mint Cinnamon. För Mint Mate och Mint Xfce behöver den installeras från Programhanteraren.
Aktivera fildelning.
1. Öppna filhanteraren Nemo och navigera till den mappen du vill dela ut.
Högerklicka på den mapp som du vill dela ut. Klicka på Utdelningsalternativ.
En ruta vid namn "Mapputdelning" poppar upp och längst ner i rutan är det en blå rektangel med texten: "Samba behöver installeras...... osv, osv." Längst till höger står det "Installera" Klicka på denna.
Du får nu upp en Autentisera ruta, skriv in ditt lösenord och klicka på "Autentisera"
Nu kommer datorn vilja installera samba, Klicka på "Install"
Ytterligare en ruta dyker upp med meddelande: "Ytterligare ändringar behövs" Klicka på "Fortsätt"
När installationen är klar så ändrar sig texten i det blåa fältet till: "Please reboot to finalize changes"
Stäng ner allt du har öppet och starta om datorn.
2. När datorn har startat om öppna filhanteraren nemo igen och navigera åter till den mappen du vill dela ut.
Högerklicka på den mapp som du vill dela ut. Klicka på Utdelningsalternativ. Nu får du fram en lite annorlunda ruta med namn "Mappdelning" Klicka på den lilla knappen: "Dela ut den här mappen"
Utdelningsnamn = det mappen heter, men du kan välja att döpa om den till något annat.
Kommentar = Här kan du välja att beskriva mappen, då det syns i nätverket vid detaljerad listning.
Två i-bockningsrutor kommer under detta.
[ ] Tillåt andra att skapa och ta bort filer i den här mappen. ((Kryssa i denna för att få mer än bara läs-rättigheter))
[ ] Gäståtkomst (För personer utan användarkonto) ((Kryssa i denna för att underlätta för åtkomst))
Klicka sedan på "Skapa utdelning"
Nu poppar det upp en ruta: "Nemo behöver lägga till några rättigheter till din mapp "(mappnamnet)" för att kunna dela ut den"
Klicka på: "Lägg till rättigheterna automatiskt"
Nu är mappen utdelad och du kan se en liten grå ikon på mappen som indikerar att den är utdelad.
Återupprepa steg 2. på de mapparna du vill dela ut i ditt nätverk. Detta gäller dina linuxpartitioner som systemet anser att du är ägare till.
Vill du dela ut en mapp på en partition som du inte står som "ägare till" eller en NTFS partition så behövs ett filhack i filen smb.conf
Här nedan kommer LMDE infogas när jag löst den delen GUI-style, just nu har jag bara en lösning att via filhack smb.conf dela ut resurser.