Jag tänkte börja sätta ihop lite hårdvara för att labba fram en ny nätverksguide. Och jag behöver lite input, förslag och åsikter.
Denna guiden med 18.3 fungerar ju på 18.x så den kanske behöver rensas/sammanskrivas och sparas ifall någon i framtiden på grund av hårdvaru begränsningar eller av rent nostalgiska skäl vill nyttja den. Den är ju framtagen att funka ihop med alla windows versioner från 3.11 upp till win7.
Dock kanske det behövs kastas in lite hur windows datorerna ska vara konfigurerade oxå.. även att det är ett linuxforum??
Jag har problem med att jag inte kan undvara mina vanliga datorer för detta, då jag vill ha möjligheten om jag får annat emellan så kan jag lämna dem orörda tills jag kan sätta mig med det igen utan att behöva skifta hårddiskar eller skapa trippel/quad boot på dem och VM installationer är uteslutet då det kan skapa andra fenomen.
Linux kräver mindre hårdvarukrav generellt än windows.
Så till linux, tror ni att en Dell DMC Dimension 3000 Daterad 05-01-2006 med en Intel Celeron 2.66GHz och 2GB ram kan driva Linux mint 19.x och LMDE4 för detta labbande?
Den ska ju inte direkt användas så att säga.

Till windows tänkte jag min vanliga labbdator för den uppfyller lite mer än minimikraven på win10.
Lokalt nätverk får bli ett eget isolerat med en äldre 100/100 netgear router så inte mitt övriga nätverk kan störa labbet.
Wifi hoppar jag över, för det är inga unika inställningar för nätverksdelning så att säga.
Jag har förstått och önskar det även själv att det ska vara GUI-style med minimalt filhack/terminal användning.
På vilket annorlunda sätt än hur jag skrev denna med 18.3 ska jag lägga upp det?
Många printscreens och punkter. 1,2,3 osv
Hur mycket från windows sidan ska vara med?
Hur många olika windows versioner ska jag ta med?
Hur många Linux versioner ska jag ta med?
Har jag missat att fråga något?

Edit:
Ska den även skrivas i en engelsk version när den är klar sedan?
Edit2:
Jag kommer göra dual/trippel/quad boot på linux datorn med linux versionerna och det samma på windatorn med windows versionerna som önskas, för att kunna kors-köra de olika linux-till-win OS'ena.
Ytterligare en fråga. Finns det eller behövs det en guide för linux till linux dator oxå?