Köra och installera virtuellt via Qemu

Här kan ni lägga upp guider av olika slag som Linux Mint eller Linux överlag.

Köra och installera virtuellt via Qemu

Inläggav Mikael » sön aug 01, 2021 9:55 am

Att testa och installera operativsystem virtuellt kan man sedan länge göra via VirtualBox och VMware Workstation Player.
Programvaror som enligt egen erfarenhet kan stöka till systemet.

Att använda QEMU är då ett annat alternativ.

Det som tar längst tid är att hämta den ISO-fil man vill använda varför man kan börja med det.
Jag valde linuxmint-19.3-cinnamon-32bit.iso

Qemu behöver installeras och det gör man via terminalen med
Kod: Markera allt
sudo apt install qemu qemu-kvm

Det kan vara bra om man skapar en mapp som heter typ virtualdisk eller liknande "igenkänningsbart" och sedan arbetar med den mappen som utgångspunkt, har sina filer där.
Det är då enklare att städa bort alltsammans när man lekt färdigt ;)

Nu behöver man förbereda en virtuell disk stor nog att rymma Linux Mint 19.3. Jag valde 20 GB.

Starta terminalen och navigera till mappen virtualdisk eller använd filhanteraren för att navigera till den mappen, högerklicka på en tom yta och välj Öppna i terminal.

qemu-img create -f qcow2 lm19-3-image.img 20G

Nu ska det ha skapats en liten fil med namnet lm19-3-image.img
(låt terminalen vara igång)

När ISO-filen har laddats ner flyttats den till den skapade mappen virtualdisk och kör därefter kommandot:
qemu-system-x86_64 -m 1024 -boot d -enable-kvm -smp 3 -net nic -net user -hda lm19-3-image.img -cdrom linuxmint-19.3-cinnamon-32bit.iso

Linux Mint ska då starta och man kan, om man vill, installera som vanligt via ikonen på skrivbordet.
Välj alternativet Radera hela disken. Disken i detta fall är egentligen bara den fil som skapades tidigare, inte den fysiska disken i datorn.
Efter installationen har nu filen vuxit till 8.1 GB

För att starta den installerade versionen skriver man nästan samma kommando som tidigare men man utelämnar -cdrom och ISO-filen:
qemu-system-x86_64 -m 1024 -boot d -enable-kvm -smp 3 -net nic -net user -hda lm19-3-image.img

Källa:
https://fosspost.org/use-qemu-test-operating-systems-distributions/
---
Linux Mint 20.2 Uma, Cinnamon @Mintbox Mini2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Re: Köra och installera virtuellt via Qemu

Inläggav Jan-Olof » mån aug 02, 2021 12:10 am

Intressant. Det måste jag prova...
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Mikael » mån aug 02, 2021 9:55 am

När jag var färdig att starta upp efter installation så hamnade jag i läget "stuck at black screen with blinking cursor".
Testade olika sätt att starta men hamnade där ändå. Så startade jag upp med -cdrom isofilen.iso på nytt men efter att ha gjort det växlade jag till webbläsaren för att söka på problemet.
När jag växlade tillbaks till Qemu runtime så var Mint igång och då i något slags hybridläge. Det var svensk text men ikonen att installera Mint var synlig. Här kunde jag passa på att köra alla uppdateringar via Uppdateringshanteraren.
Efter avstängning fungerade start utan -cdrom isofilen.iso
Om det var åtgärden i sig med uppdateringar som löste problemet eller om det helt enkelt var så att första starten tog ovanligt lång tid på sig vet jag inte.
Jag körde allt detta på mitt microSD-kort och jag märker att det går långsammare än när jag "labbade" på min M.2 SSD.

Mint Live får en upplösning som medför att skrivbordet är lite större/högre än själva Qemu-fönstret oavsett om man ändrar storleken på fönstret. Panelen längst ner uppför sig som om valet "dölj automatiskt" är satt, att man behöver dra ner muspekaren för att man ska komma åt den.
---
Linux Mint 20.2 Uma, Cinnamon @Mintbox Mini2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Mikael » sön aug 22, 2021 11:14 am

I Virtualbox måste man bl.a. installera Guest Addon för att man ex. ska kunna dela mappar mellan värd och gäst. Något liknande gäller för VMware.

Sökte snabbt på nätet för att se hur man gjorde motsvarande i QEMU.
Hittade då en tråd som beskriver att man installerar Samba på värden och "CIFS" på gästen. Sedan skulle man lägga till
,smb=<shared_folder_path>
i raden där man startar upp systemet.

Jag testade detta där jag har 20.2 som värd och LMDE -32 som gäst.
Samba hade jag redan installerat.
La till ,/home/mint/Publikt i kommandoraden och startade upp.
Innan jag gav mig på detta med cifs så installerade jag Gigolo och därifrån gjorde jag en anslutning, Windowsutdelning, till värdens lokala IP.
Där återfanns Publikt_mint och det gick att komma åt innehållet där.
Tyckte det var konstigt men antog att QEMU satte ihop mappnamnen så.
Kollade då Utdelningsalternativ för mappen Publikt och där hade jag, vid ett långt tidigare tillfälle, delat ut den som just Publikt_mint.
Provade att starta upp LMDE utan det där ,smb=... i kommandoraden och jag kommer då ändå åt den mappen.

Det som behövs är då "bara" att i värden dela ut en mapp via samba.
(Högerklick i filhanteraren, Utdelningsalternativ osv.. inget pill i någon konfigurationsfil)
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Mikael » ons aug 25, 2021 8:19 pm

Om man upptäcker att man skapat en för liten disk men har installerat OS,et på den kan man snabbt och enkelt ändra dess storlek.
qemu-img resize testing-image.img +10G

lägger till 10 GB.
Då blir disken större men inte partitionen.

Man ska kunna ändra detta inifrån det system man kör som gäst men jag tycker det verkar vanskligt att mecka med en partition som man kör systemet från.
Testade ändå detta och, jo, det fungerade!
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Mikael » tor aug 26, 2021 4:38 pm

Om man skulle vilja att gästens ljud hörs i värdens högtalare är det enkelt fixat.

Först kollar man vilka ljudkort som finns tillgängliga:
qemu-system-x86_64 -soundhw help

Jag fick detta resultat:
Valid sound card names (comma separated):
sb16        Creative Sound Blaster 16
es1370      ENSONIQ AudioPCI ES1370
ac97        Intel 82801AA AC97 Audio
adlib       Yamaha YM3812 (OPL2)
gus         Gravis Ultrasound GF1
cs4231a     CS4231A
hda         Intel HD Audio
pcspk       PC speaker

Jag vet inte riktigt vilket ljudkort jag har och vet inte vilket av ovanstående som skulle vara lämpligast men jag testade med ac97 Intel 82801AA AC97 Audio.

Min sträng för att starta upp blir då
qemu-system-x86_64 -soundhw ac97 -m 1024 -boot d -enable-kvm -smp 3 -net nic -net user -hda testing-image.img

Skillnaden mot tidigare är då -soundhw ac97

Detta fungerade bra!
Tillägg: Fungerade inte när Windows10 körs som gäst.
Med valet hda (Intel) fungerade ljudet i Windows.

källa:
https://techpiezo.com/linux/enable-audio-in-qemu-virtual-machine/
Senast redigerad av Mikael lör aug 28, 2021 10:00 pm, redigerad totalt 2 gånger.
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Mikael » lör aug 28, 2021 12:07 pm

Om man sedan tidigare har en virtuell disk från Virtualbox behöver man konvertera den innan man kan starta upp den via Qemu.
Jag hade en med Windows 10 och då körde jag detta:
qemu-img convert -f vdi -O raw Windows10.vdi W10.img

Tog en ohygglig lång tid att konvertera men det handlade om 50 GB.
Sedan startade jag med:
qemu-system-x86_64 -m 1024 -boot d -enable-kvm -smp 3 -net nic -net user W10.img

Prövade detta med en virtuell disk med XP men då fick jag I/O-error vid konverteringen. Det var/är en gammal historia som konverterats och flyttats flera gånger.
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Mikael » lör aug 28, 2021 7:49 pm

Om man från gästen vill komma åt ett USB-minne som sitter i värden behöver man först ta reda på "buss & adress".
Enklast är kanske om man ser till att USB-minnet INTE är anslutet och sedan skriver
lsusb

i terminalen.
Sedan, med terminalfönstret öppet, ansluter man USB-minnet och kör
lsusb

igen.
Här kan man då jämföra de två resultaten för att se vad som är nytt.

I mitt fall blev det
Bus 001 Device 008: ID 1516:8628 CompUSA Pen Drive

Bus 001 och device 008 ska då anges som
hostbus=1,hostaddr=8

Hela kommandot angående USB blir
-usb -device usb-ehci,id=ehci -device usb-host,hostbus=1,hostaddr=8

Hela raden för att starta blir då
qemu-system-x86_64 -soundhw ac97 -usb -device usb-ehci,id=ehci -device usb-host,hostbus=1,hostaddr=8 -m 1024 -boot d -enable-kvm -smp 3 -net nic -net user -hda testing-image.img

Om man då kör detta får man felmeddelande angående behörighet. Man behöver nu köra detta som admin:
sudo qemu-system-x86_64 -soundhw ac97 -usb -device usb-ehci,id=ehci -device usb-host,hostbus=1,hostaddr=8 -m 1024 -boot d -enable-kvm -smp 3 -net nic -net user -hda testing-image.img

Det här fungerade bra när jag hade Raspberry Pi OS Desktop som gäst.
Tillägg: Fungerade även med Winows10 som gäst.
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Återgå till Guider