Ventoy

Här kan ni lägga upp guider av olika slag som Linux Mint eller Linux överlag.

Re: Ventoy

Inläggav Osprey » lör apr 05, 2025 10:32 pm

Mikael skrev:Guiden då?
Ja då tänker jag så här:

¤ Man behöver inte bry sig om detta med att kopiera in katalog för tema och plugin.

¤ Om man ska starta upp en ISO som innehåller Windows 10/11 och gör det på en dator som saknar UEFI behöver man välja alternativet WIMBOOT. Det kommer då att ta lång tid eftersom hela ISO,n ska läsas in till minnet. Det gäller då att det faktiskt finns tillräckligt med minne för att kunna göra det.

¤ Om man ska starta upp en ISO där innehållet i ISO,n saknar stöd för UEFI och gör det på en dator som har UEFI behöver man också välja alternativet WIMBOOT.

Naeee, som jag fattat det så är WIMBOOT bara ett skal som gör att du kan starta upp gamla legacy-ISO, som om de hade UEFI...
(kan inte detta, utan försöker bara finna en lösning...)
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » sön apr 06, 2025 12:41 am

Nu har jag läst denna tråden som icke inloggad sedan den starta.

Jag använder Ventoy på Legacy datorer och nyare. Det är inga problem att bota ISO filer och jag har 50talet ISO filer på min Ventoy disk.
Vissa HP datorer vägrar boota från Ventoy.. Men då kommer inte ens menyn upp utan det står ventoy i övre vänstra hörnet med några ..... efter och sedan händer inget.

Detta att bota en wim fil inifrån en komprimerad ISO förstår jag inte varför man skulle göra över huvud taget.
Testa att extrahera ISO filen till en mapp och sedan från uppackat tillstånd boota wim filen.
Men jag är fortfarande frågande till varför bota en windows wim fil..

På deras sida står det
Attention:
1. Use WIMBOOT mode only when you run into problem with the default mode.
2. WIMBOOT can only be used to boot official Windows ISO files and some WinPE ISO files.
Så att det inte fungerar med Hirens är nog inte konstigt

ISO Legacy BIOS vs UEFI boot... Det beror ju på om ISO filen är kompatibel för ena eller andra eller både och.
Ventoy verkar oxå ha en bugg om datorn är UEFI med kompatibel CSM boot, så verkar Ventoy vilja boota in i UEFI mode, så har man en Legacy ISO man vill installera datorn i BIOS mode så kan det hänga sig... om ISO har både Legacy/Uefi så kommer den installera sig i Uefi om man inte saboterar EFI filerna i ISO filen.

Som vanligt när det kommer till utvecklare så fokuserar de på moderna system.. Legacy installs är snart helt omöjligt. När Rufus tar bort BIOS mode så kommer sista spiken i kistan sitta..
Så det kan vara smart för de som samlar på äldre datorer att redan nu börja spara på gamla Ventoy/Rufus versioner och ISO filer
Marie SWE
Ninja

Inläggav Mikael » sön apr 06, 2025 10:17 am

Osprey skrev:Naeee, som jag fattat det så är WIMBOOT bara ett skal som gör att du kan starta upp gamla legacy-ISO, som om de hade UEFI...

Är inte det samma sak som:

Mikael skrev:¤ Om man ska starta upp en ISO där innehållet i ISO,n saknar stöd för UEFI och gör det på en dator som har UEFI behöver man också välja alternativet WIMBOOT.

Eller är det inte ett måste? Fungerar det men med en varning?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Mikael » sön apr 06, 2025 10:20 am

Marie SWE skrev:Detta att bota en wim fil inifrån en komprimerad ISO förstår jag inte varför man skulle göra över huvud taget.
Testa att extrahera ISO filen till en mapp och sedan från uppackat tillstånd boota wim filen.

Men du har ju skrivit svaret själv?

Marie SWE skrev:På deras sida står det
Attention:
2. WIMBOOT can only be used to boot official Windows ISO files and some WinPE ISO files.
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Osprey » sön apr 06, 2025 3:29 pm

Mikael skrev:
Osprey skrev:Naeee, som jag fattat det så är WIMBOOT bara ett skal som gör att du kan starta upp gamla legacy-ISO, som om de hade UEFI...

Är inte det samma sak som:

Mikael skrev:¤ Om man ska starta upp en ISO där innehållet i ISO,n saknar stöd för UEFI och gör det på en dator som har UEFI behöver man också välja alternativet WIMBOOT.

Eller är det inte ett måste? Fungerar det men med en varning?

Vet inte och kan inte riktigt prova... i BIOS på den här datorn så står det att "Boot mode = UEFI", men jag har inget operativsystem som inte är UEFI, så jag kan inte prova vad som händer...

I Virtualbox är det inga problem att starta saker som inte är UEFI, men det är ju också en "sluten miljö" som inte direkt har med själva datorn att göra.

Exakt var i kedjan som WIMBOOT kommer in vet jag inte, men det måste vara ganska tidigt. Skulle gissa att UEFI i stort sett ersätter MBR och lite till, på den här burken har jag iaf ett helt blankt MBR nu. Exakt hur Ventoy gör vet jag inte, men någon form av koppling till BIOS finns det tydligen...

Kommer inte riktigt ihåg hur det gick till när jag bytte från legacy (MBR) till UEFI och inte heller om det var Mint eller Ubuntu jag körde då. Däremot vet jag ju att det inte på något sätt var sammankopplat med att jag bytte dator. Det var liksom bara operativsystemet som vad det var, innehöll UEFI (eller om det bara var EFI på den tiden). Samma dator som tidigare bootat upp via MBR bootade då upp via UEFI/EFI utan någon märkbar skillnad. Så egentligen misstänker jag att att det kanske borde stått "Boot mode = UEFI (when available)" i BIOS, men vet inte...

Exakt hur denna biten, som ligger före Grub i boot-kedjan funkar vet jag inte och inte heller hur Ventoy hanterar det. Att den stödjer Windows img/iso och "vissa andra", beror tydligen på att WIMBOOT innehåller vissa icke öppna drivrutiner från Windows. Filsystemet på partitionen "Ventoy" är ju också "exfat"...
Osprey
Ninja

Inläggav Mikael » sön apr 06, 2025 4:40 pm

Osprey skrev:Provade igår och Hiren's BootCD går inte längre att starta upp på vanligt sätt med Ventoy...

Någon svart skärm får jag inte men istället skriver den ut något med att stöd för UEFI saknas.

Går den att starta m.h.a. WIMBOOT? Eller finns inte det valet?
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Marie SWE » mån apr 07, 2025 12:29 am

Mikael skrev:
Marie SWE skrev:Detta att bota en wim fil inifrån en komprimerad ISO förstår jag inte varför man skulle göra över huvud taget.

Men du har ju skrivit svaret själv?

Marie SWE skrev:På deras sida står det
Attention:

Nu fick jag möjlighet att kika in.. Jag såg ditt svar förut idag, men då jag var utloggad tack vare problemen med forumsmotorn, så strunta jag i att logga in och gick vidare till de andra forumen.

Så du försöker använda winboot för att du inte kan bota windows ISO i normalläge
Har du senaste versionen av Ventoy?
Microsoft ändrar då och då i sin kod så att Ventoy utvecklarna måste kompensera sin kod för att senaste windows ISO'n ska boota.

Som sagt jag har aldrig behövt använda winboot då alla windows ISO filer botar i normalläge. Så jag vet inte varför Ventoy utvecklarna har lagt in funktionen.. Kanske att man ska kunna boota skadade ISO filer eller moddade ISO filer om de inte har vanliga boot filerna intakta.
Marie SWE
Ninja

Inläggav Mikael » mån apr 07, 2025 8:05 pm

Jag använder senaste versionen av Ventoy för att starta upp Hiren's BootCD PE på en Fujitsu Lifebook E8410.
https://archive.hirensbootcd.org/pe-ver ... 4_v101.iso
Att använda alternativet Normal boot fungerar inte då det endast blir en svart skärm.
Det enda andra alternativet är Wimboot. Med det alternativet startar Hiren's BootCD PE upp som den ska och fungerar. Uppstarten tar dock ca 10 minuter och jag accepterar den tiden eftersom jag nu vet att det är "as built".
Vill jag ha snabbare uppstart får jag använda ett USB-minne skapat m.h.a. Rufus.

Min förhoppning var att det skulle finnas plugin eller inställning via en konfigurationsfil som skulle korta ner uppstartstiden om man använder Ventoy.
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Marie SWE » mån apr 07, 2025 9:18 pm

Mikael skrev:Jag använder senaste versionen av Ventoy för att starta upp Hiren's BootCD PE på en Fujitsu Lifebook E8410.
Att använda alternativet Normal boot fungerar inte då det endast blir en svart skärm.
Det enda andra alternativet är Wimboot. Med det alternativet startar Hiren's BootCD PE upp som den ska och fungerar. Uppstarten tar dock ca 10 minuter och jag accepterar den tiden eftersom jag nu vet att det är "as built".
Vill jag ha snabbare uppstart får jag använda ett USB-minne skapat m.h.a. Rufus.

Min förhoppning var att det skulle finnas plugin eller inställning via en konfigurationsfil som skulle korta ner uppstartstiden om man använder Ventoy.

jag har inte en aning om vad det där där som du länka till.
Hirens har inte gjort en version 101.. Den nyaste baserad på win11 version 1.0.8 och är på 3GB... Den nyaste äldre är version 15.2.. och om det menas version 10.1 så är den på 204.3MB och har hash MD5 summa: 1E4C9CF1B18DFB79D8BC31F8D090863F

Hirens official äldre versioner https://www.hirensbootcd.org/old-versions/
hirens senaste baserad på win11 https://www.hirensbootcd.org/download/

Testa de officiella hirens istället för någon shady på internet archive
Marie SWE
Ninja

Inläggav Mikael » tis apr 08, 2025 5:27 am

---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav bittin » tor apr 10, 2025 11:53 am

Marie SWE skrev:
Mikael skrev:Jag använder senaste versionen av Ventoy för att starta upp Hiren's BootCD PE på en Fujitsu Lifebook E8410.

jag har inte en aning om vad det där där som du länka till.
Hirens har inte gjort en version 101.. Den nyaste baserad på win11 version 1.0.8 och är på 3GB... Den nyaste äldre är version 15.2.. och om det menas version 10.1 så är den på 204.3MB och har hash MD5 summa: 1E4C9CF1B18DFB79D8BC31F8D090863F

Hirens official äldre versioner https://www.hirensbootcd.org/old-versions/
hirens senaste baserad på win11 https://www.hirensbootcd.org/download/

Testa de officiella hirens istället för någon shady på internet archive

Tack för infon har fortfarande en gammal version baserad på Windows 10 så ska uppdatera
bittin
Ninja

Föregående

Återgå till Guider