Mikael skrev:Osprey skrev:Naeee, som jag fattat det så är WIMBOOT bara ett skal som gör att du kan starta upp gamla legacy-ISO, som om de hade UEFI...
(kan inte detta, utan försöker bara finna en lösning...)
Är inte det samma sak som:
Mikael skrev:¤ Om man ska starta upp en ISO där innehållet i ISO,n saknar stöd för UEFI och gör det på en dator som har UEFI behöver man också välja alternativet WIMBOOT.
Eller är det inte ett måste? Fungerar det men med en varning?
Vet inte och kan inte riktigt prova... i BIOS på den här datorn så står det att "
Boot mode = UEFI", men jag har inget operativsystem som
inte är UEFI, så jag kan inte prova vad som händer...
I Virtualbox är det inga problem att starta saker som inte är UEFI, men det är ju också en "sluten miljö" som inte direkt har med själva datorn att göra.
Exakt var i kedjan som WIMBOOT kommer in vet jag inte, men det måste vara ganska tidigt. Skulle gissa att UEFI i stort sett ersätter MBR och lite till, på den här burken har jag iaf ett helt blankt MBR nu. Exakt hur Ventoy gör vet jag inte, men någon form av koppling till BIOS finns det tydligen...
Kommer inte riktigt ihåg hur det gick till när jag bytte från legacy (MBR) till UEFI och inte heller om det var Mint eller Ubuntu jag körde då. Däremot vet jag ju att det
inte på något sätt var sammankopplat med att jag bytte dator. Det var liksom bara operativsystemet som vad det var, innehöll UEFI (eller om det bara var EFI på den tiden). Samma dator som tidigare bootat upp via MBR bootade då upp via UEFI/EFI utan någon märkbar skillnad. Så egentligen misstänker jag att att det kanske
borde stått "
Boot mode = UEFI (when available)" i BIOS, men vet inte...
Exakt hur denna biten, som ligger före Grub i boot-kedjan funkar vet jag inte och inte heller hur Ventoy hanterar det. Att den stödjer Windows img/iso och
"vissa andra", beror tydligen på att WIMBOOT innehåller vissa icke öppna drivrutiner från Windows. Filsystemet på partitionen "Ventoy" är ju också "exfat"...