Köra och installera virtuellt via Qemu

Här kan ni lägga upp guider av olika slag som Linux Mint eller Linux överlag.

Re: Köra och installera virtuellt via Qemu

Inläggav Mikael » lör okt 26, 2024 3:10 pm

Installera Windows 10

Letade på nätet och hittade diverse olika mer eller mindre avancerade förslag på kommandorader att starta installationen med och det enda som de egenligen resulterade var till slut en svart skärm med blinkande markör, ingen diskaktivitet (jag kör detta på en extern disk, USB3).

Så hittade jag denna:https://computernewb.com/wiki/QEMU/Guests/Windows_10
Där såg det mer ut som "mina" rader att köra.

Testade med det första alternativet rakt av. Samma sak, svart skärm med blinkande markör, ingen diskaktivitet.
Testade med det andra alternativet rakt av. Samma sak, svart skärm med blinkande markör, ingen diskaktivitet.

Funderade lite, stängde ner, kopplade bort disken fysiskt och körde det senaste jag hade i terminalen på nytt. Nu blinkade det till lite mer på diskaktiviteten och alla moment gick supersegt. Tänk tiden du skulle låta gå innan du anser att något blev fel. Ta den tiden x 8 så hamnar man kanske så som det blev. När jag tänkte att jag fyllt i allt som behövdes av mig lät jag det stå på över natten. Nu, 12 timmar senare visas en blå skärm, rullande prickar, "Ett ögonblick...". Sporadisk diskaktivitet. Skärmsläckaren (svart skärm) i Qemu drar igång. Då vet jag inte om det är själva Qemu som gör det eller om det faktiskt är Windowsinstallationen.

Ger upp. Väljer alternativet 'Stäng ner' i Qemu. Det tar fem minuter eller så innan fönstret stängs.

Tänker att jag gjort tre misstag som gjorde att allt tog sådan tid:

1. Jag fortsatte med det andra alternativet - utan virtualisering. Ser på sajten detta: "Windows 10 is extremely slow without virtualization, so if you don't have root/KVM/Xen, speeds are not optimal."

2. Jag valde att tildela 4 GB i minne. Jag har 8 i värden. 6.71 används just nu, när Qemuinstallationen fortfarande rullar. Kanske hade det varit bättre med lite mindre minne för själva installationen?

3. Jag valde en produkt från Microsoft.

Startar om, nu MED virtualisering och med 2G som minne.

Nu verkar det som att "DVD,n" hoppas över. Jag fick valet att trycka en tangent för att starta från DVD men gjorde inte det valet.

Hamnar tillbaks till den blå rutan och nu rullar det på bättre, hamnar nu i läget där jag ska välja region. Får en skärm med texten Grundläggande längst upp. Lite mer diskaktivitet. Dock fortfarande överlag långsamt. (se punkt 3 ovan) Nu används ca 3.8 GB RAM. CPU-aktivitet 40-50 %.
Tyder ändå på att något händer där i bakgrunden, trots allt.

Får felmeddelande angående OOBEKEYBORD men kan hoppa över det steget. Får felmeddelande angående OOBEZDP men kan hoppa över det steget. Får felmeddelande angående OOBELOCAL och man kan inte hoppa över det steget men kan göra ett nytt försök, som lyckas. Får nu fylla i användarnamn och lösen. Tuggar på men allt går fortfarande segt. (se punkt 3 ovan)
Får felmeddelande angående OOBESETTINGMULTIPAGE och man kan inte hoppa över det steget men kan försöka igen. Efter fyra sådana försök stänger jag ner.

Vid ett senare tillfälle testar jag igen, nu med denna rad:
qemu-system-x86_64 -hda win10.img -cdrom Win10_22H2_Swedish_x64v1.iso -boot d -enable-kvm -cpu host -m 3G -vga std -net nic,model=e1000 -net user

Får nu börja om med region. Tuggar på lika långsamt, några försök med OOBESETTINGMULTIPAGE. Efter en lång stund ytterligare är allt klart.

När ni sett alla repriser av "Den stora älgvandringen" kan ni ju pröva detta... :lol:
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Marie SWE » lör okt 26, 2024 3:30 pm

Även om jag gillar utmaningar, så är jag inte tillräckligt sadomasochistiskt lagd för att göra det. :P
Det tar 5minuter+ att installera win10 med qemu och virt-manager och är super simpelt att ansluta extern USB enhet.

Säger detta skämtsamt med massor humor. ;)
Så jag undrar hur attans uttråkad du måste vara för att plåga dig själv på detta viset, eller om du bara saknar lite bdSM i livet. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Jaa, du får hugga tillbaka på mig, det blir skojigare då. ;) :P
Marie SWE
Ninja

Inläggav Mikael » sön okt 27, 2024 9:18 am

Att det skulle gå fortare att installera virtuellt än på "riktig" maskin har jag svårt att tro?
Du kanske menar att du ansluter en färdig VM?

Tillägg: Ja att ansluta en extern USB-disk är enkelt, det är bara att sätta i USB-kabeln...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Marie SWE » sön okt 27, 2024 2:48 pm

Mikael skrev:Att det skulle gå fortare att installera virtuellt än på "riktig" maskin har jag svårt att tro?
Du kanske menar att du ansluter en färdig VM?

Tillägg: Ja att ansluta en extern USB-disk är enkelt, det är bara att sätta i USB-kabeln...

Nja, jag fuskar ju, då jag använder debloatade ISO filer, så windows installerar inte en massa skräp... Men med en omodifierad ISO tar det kanske 15minuter.. Tiden är aningens snabbare via installera i VM än på bare metal.. Då en VM startar om snabbare då den inte ska gå igenom BIOS uppstarten varje gång.. och då windows botar om tre eller fyra gånger så är det närmre 2 minuters skillnad.
Samt jag har SSD så det gör ju att det går lite fortare än traditionell HDD.. jag brukar ge windows VM 4kärnor 8GB ram under installationen.. sedan sänker jag CPU inställningen till 2kärnor 4GB ram efter installationen är klar.. Det sparar oxå på installationstiden.
Marie SWE
Ninja

Föregående

Återgå till Guider