Inte en guide (än) utan mer allmän info.
Jag har vid rätt många tillfällen testat/använt programmen photorec och testdisk.
Dels i skarpa lägen, dels för att testa och nu för att försöka sätta mig in i dessa lite mer.
testdisk är ett program för att analysera diskar som på något sätt uppvisar felaktigheter, att kunna rädda data, återställa disken mm mm.
Programmet finns förinstallerad i Linux-disten systemrescuecd.
Vid ett tillfälle var det enkelt att kunna kopiera undan de filer jag behövde från en disk som till synes var oläslig för att vid andra tillfällen upptäcka att den möjligheten inte finns.
Det är inte helt lätt att förstå sig på programmet. Det finns t.ex. en möjlighet att skriva förändringar man gjort till disken (som att ändra på felaktigt antal cylindrar, huvuden osv.) men samma fel finns kvar efter en "omstart".
Läste någonstans att ändringar man skriver ("Write") bara avser under sessionen för att en analys ska kunna utföras. Förstår då inte varför man ska "boota om" som man uppmanas.
testdisk kan installeras via Programhanteraren i Mint och man får då på köpet programmet photorec, från samma utvecklare. (sökning på photorec ger sökträff på testdisk)
Om man kör photorec så kan den skanna och återställa samtliga *) filer på t.ex. en formaterad disk.
Jag har testat på ett USB-minne där partitioner tagit bort, lagt till, minskas, kompletteras med ytterligare partition, som sedan ändrats och som blivit formaterad som FAT32, Ext3, HFS+, NTFS, ja faktisk även WBFS, mer än 10 gånger, troligare 20 gånger.
Trots detta hittas över 500 (väldigt gamla) filer och återställs.
Filerna tappar dock sitt ursprungliga filnamn (men behåller filtillägget) och strukturen återställs inte.
*) samtliga filer återställs om man inte ändrar under File Options där man kan avmarkera filtillägg. Man vill kanske inte återsälla annat än bilder.
Kör jag testdisk på ovanstående USB-minne lyckas jag inte på något sätt se eller kunna återställa någon fil. En fil som faktiskt finns synlig på enheten hittas dock.
photorec är alltså ett "kraftigare" verktyg än testdisk och det bekräftas av forumet hos utvecklarna https://www.cgsecurity.org. Fritt översatt: "Hittas inga filer med testdisk finns det chans att photorec gör det"
Jag rekommenderar att man börjar med testdisk där man aktivt kan bläddra och välja enbart de filer/mappar som man vill rädda.
I annat fall blir det en tidsödande historia.
Låt säga att du har en disk med en enda stor partition på 2TB som har kraschat. Du vet att den nästan var fylld med data, låt säga 1.9 TB.
Då tar det tid att återställa 1.9 TB och man behöver en annan disk á 2 TB eller mer att spara dessa på.
Sedan återstår jobbet med att döpa om och kategorisera dessa filer igen.. *puh*
Jag ska försöka läsa på mer om testdisk och jag kan då komma att revidera mitt inlägg.