Ytterligare en liten fråga från mig.
Jag undrar om det finns några avancerade brandväggar till Linux..
På min önskelista av vad den ska klara förutom det som är helt uppenbart står följande.
1. En smidig översyn på vilka program/filer som är anslutna till nätet helst med målets IP adress och mac adress. bonus om mängden data syns in o utgående i realtid.
2. Det ska enkelt o snabbt gå att ge tillstånd/blockera programmet/filen antingen permanent eller bara för denna data användnings sessionen. Både för in och utgående trafik.
3. Kunna skapa regler där jag kan ange mac eller ip adress över datorer eller mål som får eller inte får access, både in och utgående regler. Helst där jag kan ange en hel net-range. ex.100.0.0.1-100.255.255.255. extra bonus är att kunna blockera domäner eller del av domän. (ex: https:// example.com eller example.example.com eller *.example.com)
4. Bonus. om jag har flera nätverkskort så ska jag kunna skapa olika regler till de olika nätverkskorten.
5. Det ska finnas olika typer av loggar, framförallt trafikloggar som loggar vanliga trafiken, samt säkerhetsloggar för intrångsförsök med tid, datum, längd, port, ip adress o helst mac adress på angriparen. Bonus om det finns en inbyggd backtrace funktion.
Finns det sådana eller bättre till Linux?
Ha det bäst i sommarvärmen.