Mitt första Linux Mint 17.3 är installerat och jag försöker begripa en del oförutsett. Har Linux i en stationär dator på övervåningen och nätverkskort för trådlös överföring från stationär på bottenvåningen med tillhörande ADSL-modem. På den datorn Win10.
Trådlöst internet är inget problem men har även hemnätverk så bl.a. en laptop kan läsa av mappar i den stationära. I Linux dyker den upp i två instanser, dels om enhet/dator (tillsammans med Linuxdatorn själv) dels i mapp kallad Windowsnätverk.
Är inte någon fena på nätverk men jag har inte haft problem att dela filer mellan övriga datorer. Klickar jag på ikonen för den stationära i Linux så får jag dialogruta med namn på den andra datorn, Domän: WORKSPACE och så fält för lösenord.
Begriper inte vad det är för lösenord som krävs. Inte det jag använder som admin i Linux, inte den nyckel som skydda nätverkets internetanslutning. Varje försök slutar med återgång till dialogen. Jag är väldigt fundersam om vad det är för lösenord Linux är ute efter då jag inte har fler att ta till. Vad jag vet?