Virusskydd

Här diskuterar vi olika säkerhetsfrågor som är relaterade till Linux.

Virusskydd

Inläggav Jan-Olof » fre nov 04, 2011 1:00 pm

Linux är ju normalt förskonat från virus och liknande otyg. Enligt ett säkerhetsföretag är 99% av alla virus specialskrivna för Windows och de program som används i den miljön. Alla övriga operativsystem delar på den enda procent som är kvar.

Finns det då något behov av att ha ett virusskydd i Linux? Ja, jag tycker att det finns två anledningar att ha ett anti-virusprogram installerat även om man använder Linux: Man skyddar den egna datorn, men den främsta anledningen är att visa omtanke mot andra, som man utbyter dokument med. En smittad fil som man fått av någon kan ju fortfarande orsaka skada om man skickar den vidare till en dator där viruset kan aktiveras.

Det finns bra anti-virusprogram även för Linux. Exempel på gratisprogram är:

ClamAV, som finns i det vanliga paketförrådet
AVG. Finns tyvärr inte längre att hämta.

Om man vill ha ett kommersiellt program så finns t.ex:
Kaspersky, https://www.kaspersky.se/small-to-mediu ... oint-linux

Tänk på att hålla programmets databas uppdaterad så har du ett enkelt, men ändå skydd, mot diverse otyg.
Senast redigerad av Jan-Olof tis jan 01, 2013 9:02 pm, redigerad totalt 2 gånger.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Virusskydd

Inläggav tux-sven » fre nov 04, 2011 10:31 pm

Jag förmodar att dessa program bara jobbar när du ger dem explicit kommando att göra något?
Vad jag menar är att de inte ligger och käkar processorkraft i bakgrunden hela tiden?

Själv kör jag utan något eget virusskydd. Min ISP* har en Linuxserver som kollar alla mail avseende virus och dessutom har ett spam-filter som jag kan ställa in som jag vill hemifrån. :D

Jag brukar aldrig flytta filer från andras datorer till min egen via skivor eller USB-minnen heller.

*(ISP= Internet Service Provider, I mitt fall Gotanet)
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Virusskydd

Inläggav Jan-Olof » lör nov 05, 2011 9:49 pm

Om internetleverantören har ett bra skydd och man inte behöver hämta eller leverera någonting via annat än e-post så minskar risken naturligtvis betydligt. Själv behöver jag ofta utbyta information på andra sätt. Eftersom en del människor envisas med att köra Windows med skydd som inte uppdaterats på åratal - eller t.o.m. helt utan skydd - så vill jag gärna gardera mig...

I fråga om AVG så är avgd det enda som körs automatiskt. Jag kan inte se att den tar någon nämnvärd processorkraft. Fördelen är att man slipper starta den för att hämta uppdateringar men den kan ju lätt stängas av om man skulle vilja. AVG är ett program som många känner igen från Windows, även om det ser lite annorlunda ut när man kör det utan grafiskt gränssnitt.

Jag har tidigare också kört Linux-versionen av F-prot (från det isländska företaget Frisk Software) som fungerar på ungefär samma sätt.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Virusskydd

Inläggav Jan-Olof » tis nov 15, 2011 10:32 am

Eftersom jag hittade en del föråldrade uppgifter på nätet så kommer här några ytterligare exempel:

För att radera smittade filer:
avgscan --delete Hämtningar

För att även söka igenom arkiv och flytta smittade filer till karantän (virus vault):
avgscan --arc --vv-move Hämtningar

eller, för att försöka reparera smittade filer:
avgscan --heal Hämtningar
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Virusskydd

Inläggav bosse » tis okt 28, 2014 1:52 pm

När jag laddat ner AVG antivirus enl. ovan och installationen skett via pakethanteraren så trodde jag att programmet skulle ses
bland övriga program i menyn. Men icke,jag har ju som en del av er förstått haft en del problem med tidigare installationer. Jag börjar tvivla på om jag "e som en ska va"? :D Har kikat på terminalen och fått följande:
Skärmbild.png
Skärmbild.png (81.42 KiB) Visad 27060 gånger


Är det månne något annat i maskinen som strular?
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Virusskydd

Inläggav Mikael » tis okt 28, 2014 9:39 pm

Njae, jag vet inte hur AVG ska uppföra sig men jag hade Kaspersky tidigare och den startade och stoppade man med kommandon likt ditt. Det fanns inget gränssnitt som motsvarade Windowsversionens gränssnitt.

edit: hittade dessa kommandon:
sudo /opt/kaspersky/kes4lwks/bin/kes4lwks-control --stop-app
sudo /opt/kaspersky/kes4lwks/bin/kes4lwks-control --start-app
sudo /opt/kaspersky/kes4lwks/bin/kes4lwks-control --restart-app
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Virusskydd

Inläggav Mikael » tis okt 28, 2014 9:42 pm

att avgct1 --start ger felmeddelande beror nog på, precis som meddelandet säger, att du redan kör AVG.

En undran:
Tar det längre tid att stänga av systemet nu än innan AVG?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Virusskydd

Inläggav bosse » tis okt 28, 2014 9:50 pm

Mikael skrev:att avgct1 --start ger felmeddelande beror nog på, precis som meddelandet säger, att du redan kör AVG.

En undran:
Tar det längre tid att stänga av systemet nu än innan AVG?

Marginellt- Skall det inte synas i menyn över program att AVG är installerat? hur öppnar jag programmet för konfiguration eller arbetar det i bakgrunden utan att jag kan påverka inställningar?
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Virusskydd

Inläggav Jan-Olof » tis okt 28, 2014 10:00 pm

Vid avstängning så avslutas alla processer inom två sekunder, jag har aldrig märkt några fördröjningar.

Programmet finns inte med i någon meny. Man kan själv lätt lägga till programstartare på skrivbordet för att hämta uppdateringar eller skanna t.ex. mappen Hämtningar.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Virusskydd

Inläggav bosse » tis okt 28, 2014 10:02 pm

Jan-Olof skrev:Vid avstängning så avslutas alla processer inom två sekunder, jag har aldrig märkt några fördröjningar.

Programmet finns inte med i någon meny. Man kan själv lätt lägga till programstartare på skrivbordet för att hämta uppdateringar eller skanna t.ex. mappen Hämtningar.

Hjälp en amatör!! Hur fixar jag det? :oops:
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Virusskydd

Inläggav Jan-Olof » tis okt 28, 2014 10:34 pm

Spara t.ex. följande som Uppdatera virusskydd.desktop i mappen Skrivbord:
[Desktop Entry]
Version=1.0
Type=Application
Terminal=true
Name[sv]=Uppdatera virusskydd
Exec=sudo avgupdate
Icon=/home/bosse/.ikoner/AVG.png

Högerklicka på den gör den körbar (Egenskaper och kryssruta på fliken Rättigheter).
Högerklicka på följande bilaga och spara ikonen på lämpligt ställe. Jag brukar ha en särskild mapp (.ikoner) där jag sparar allt sådant.
Din nya programstartare skall synas på skrivbordet. Koppla ikonen till den genom att högerklicka och välja Egenskaper. Klicka på den plats där ikonen skall vara och bläddra fram till den ikon du sparat. Markera ikonen och öppna.
Bilagor
AVG.png
AVG.png (1.86 KiB) Visad 26826 gånger
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Virusskydd

Inläggav bosse » tis okt 28, 2014 10:36 pm

Jan-Olof skrev:Spara t.ex. följande som Uppdatera virusskydd.desktop i mappen Skrivbord:
[Desktop Entry]
Version=1.0
Type=Application
Terminal=true
Name[sv]=Uppdatera virusskydd
Exec=sudo avgupdate
Icon=/home/bosse/.ikoner/AVG.png

Högerklicka på den gör den körbar (Egenskaper och kryssruta på fliken Rättigheter).
Högerklicka på följande bilaga och spara ikonen på lämpligt ställe. Jag brukar ha en särskild mapp (.ikoner) där jag sparar allt sådant.
Din nya programstartare skall synas på skrivbordet. Koppla ikonen till den genom att högerklicka och välja Egenskaper. Klicka på den plats där ikonen skall vara och bläddra fram till den ikon du sparat. Markera ikonen och öppna.

Miljoner tack för hjälpen!! Skall testa om jag fattat rätt. :)
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Virusskydd

Inläggav Attimannen » tor jun 25, 2015 12:06 pm

Går det att köra Linux från skivan, ladda ner antivirus program och skanna av en laptop med Windows 7 på?
Har fått in en trojan eller virus som har spärrat nätverkskortet.
Eftersom antivirus programmen inte går att köra utan att först uppdatera virus filerna, vilket ju inte går då kortet är spärrat, så har jag hamnat i ett moment 22.
Inget fel på själva kortet då det går fint att surfa från Linux skivan.
Attimannen
Munk
 
Inlägg: 24
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:51 pm

Re: Virusskydd

Inläggav Jan-Olof » tor jun 25, 2015 6:26 pm

Ja, ClamAV går ju att köra så, se mitt inlägg från 2014-03-28: viewtopic.php?f=28&t=407
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Virusskydd

Inläggav Attimannen » tor jun 25, 2015 9:20 pm

He he, ja just det. Lite kul att du kommer ihåg men inte jag.
Jag kopplade inte riktigt ihop symtomen, min tanke var mer att, går det att rensa en Windows dator med ett antivirus program skrivet för Linux, med en installations skiva.?
Det blir ett bra helgarbete, återkommer med detaljer om resultatet.
Attimannen
Munk
 
Inlägg: 24
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:51 pm

Nästa

Återgå till Säkerhet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster