LVM och kryptering (Linux Mint 20)

Här diskuterar vi olika säkerhetsfrågor som är relaterade till Linux.

LVM och kryptering (Linux Mint 20)

Inläggav hehemrin » lör sep 12, 2020 3:22 pm

Hej,
Jag installerade Linux Mint 20 Xfce, som nyinstallering dvs skriver diskens tidigare innehåll. Innan hade jag 19.3. Precis som tidigare valde jag att kryptera disken vid installation. Förutom att detta val är lite dolt i installationsguiden, så tycker jag den är lite annorlunda uppsatt nu. Man måste gå över till LVM Logical Volume Management partitionering. Så här står det i installationen:
- "Använd LVM med din nya Linux Mint-installation"
- "Kryptera din nya Linux Mint-installation för extra säkerhet Du väljer säkerhetsnyckel i nästa steg."
Krypteringen går inte att bocka för utan att först ha valt LVM.

I Linux Mint 19, så minns jag inte att man behövde välja LVM för att kryptera disken.
Jag har läst på lite vad LVM är och innebär, men inte fördjupat mig så mycket. Jag ska läsa mer. Ännu förstår jag inte riktigt; är det fortfarande ext4-format? Är det någon som har bättre koll än jag på relationen mellan LVM och ext4? Vilka eventuella problem får jag med LVM?
Henrik Hemrin. https://www.hemrin.com
hehemrin
Munk
 
Inlägg: 10
Blev medlem: tor jan 17, 2019 11:33 pm

Re: LVM och kryptering (Linux Mint 20)

Inläggav Jan-Olof » lör sep 12, 2020 8:29 pm

Själv har jag aldrig krypterat hela disken utan bara min personliga mapp. Mina kunskaper om detta är därför minimala... Jag är däremot rätt så säker på att filsystemet är ext4 även om du använder LVM.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: LVM och kryptering (Linux Mint 20)

Inläggav hehemrin » ons sep 16, 2020 10:35 am

Oki, tack Jan-Olof.
Vi får se om det kommer någon som har mer att berätta, eller om jag själv lär mig något intressant att dela vidare i denna tråd.
Henrik Hemrin. https://www.hemrin.com
hehemrin
Munk
 
Inlägg: 10
Blev medlem: tor jan 17, 2019 11:33 pm


Återgå till Säkerhet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster