Skärpt banksäkerhet

Här diskuterar vi olika säkerhetsfrågor som är relaterade till Linux.

Skärpt banksäkerhet

Inläggav Jan-Olof » tor jan 16, 2020 8:31 pm

Vi har, vid något tidigare tillfälle, funderat på hur hög säkerheten egentligen är när man loggar in datorn på t.ex. en bank med hjälp av en mobil eller surfplatta med Mobilt BankID. Länsförsäkringar bank lämnar nu följande information om sin lösning:
Nu är det QR-kod som gäller
Sedan en tid har du behövt använda QR-kod när du loggar in på Mina sidor med Mobilt BankID från en dator. Med hjälp av QR-koden ökar vi tryggheten ännu mer för dig som kund.
...
QR-kod är en typ av streckkod som du läser in med BankID-appen för att säkerställa att enheten du loggar in på finns nära mobilen med BankID-appen.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Skärpt banksäkerhet

Inläggav Mikael » tor jan 16, 2020 9:32 pm

Ja, så har Handelsbanken haft en längre tid nu.
QR-koden som visas ändras dessutom var 30 sekund eller något sådant.

Jag och min dotter försökte en gemensam inloggning på Handelsbanken i samband med att hon skaffat en ny mobiltelefon. (Hon hade inte tillgång till dator vid det tillfället)
Jag besökte banken, skrev hennes personnummer, tog ett foto på QR, messade det fotot till en av telefonerna, med den andra telefonen startade hon bankid, skannade bilden för att komma vidare, skrev sin bankid-kod men inloggningen misslyckades eftersom det gått för lång tid sedan QR-visades.
Vi kunde inte kringgå systemet även fast vi hade ett ärligt uppsåt.

Anmärkningsvärt är att QR-koden läses in blixtsnabbt, man behöver bara börja rikta in telefonen mot skärmen för att den ska "ta".
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Säkerhet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster