En medlem i ett annat forum funderar kring säkerheten med anledning av det som skrivs i (slutet av) bloggen på https://blog.linuxmint.com/?p=4675
Ja, hur ska man egentligen tolka detta
Mikael skrev:En medlem i ett annat forum funderar kring säkerheten med anledning av det som skrivs i (slutet av) bloggen...
Jan-Olof skrev:Mikael skrev:En medlem i ett annat forum funderar kring säkerheten med anledning av det som skrivs i (slutet av) bloggen...
Det här handlar egentligen om Flatpak-paket, som jag aldrig sett något behov av att använda. Eftersom säkerheten i en del sådana (från andra leverantörer) kan vara bristfällig så har vår utvecklingsgrupp nu lagt in en spärr i Programhanteraren. Folk ska inte kunna installera sådana paket utan att vara medvetna om riskerna.
RolandS skrev:Vilket skall man välja vid installation?
Systempaket eller Flatpak.
Tydligen för att var säker skall man alltid installera Systempaketet.
Hur kan man se vilket man har installerat?
Jag installera chromium så som det stod på denna sidan.
https://www.linuxmadesimple.info/2024/1 ... er-on.html
Är det OK?
RolandS skrev:Vilket skall man välja vid installation?
Marie SWE skrev:Detta är fullt möjligt då clamav inte är ett realtidsskydd som varnar/blockar när malware körs, då clam av enbart scannar det som redan ligger på disk sedan tidigare.
Så från att malware kommer in, tills scanning körs så är det en lång tidslucka för ett malware att slå ut clamav
Jag har sagt det sedan 2018.. men jag har bara foliehatt säger de då inga malware/virus finns till Linux.
Så med andra ord då de inte finns, så behöver ingen bry sig om det i bloggen.
Jan-Olof skrev:RolandS skrev:Vilket skall man välja vid installation?
Båda är i det här fallet samma version men Flatpak tar ungefär 11 gånger så stor plats. Har installerat Chromium som systempaket via Programhanteraren (uppe till vänster i menyn) och det fungerar bra.
Osprey skrev:Marie SWE skrev:Detta är fullt möjligt då clamav inte är ett realtidsskydd som varnar/blockar när malware körs, då clam av enbart scannar det som redan ligger på disk sedan tidigare.
Så från att malware kommer in, tills scanning körs så är det en lång tidslucka för ett malware att slå ut clamav
Jag har sagt det sedan 2018.. men jag har bara foliehatt säger de då inga malware/virus finns till Linux.
Så med andra ord då de inte finns, så behöver ingen bry sig om det i bloggen.
Klart att malware/virus finns även för Linux, de som skriver dem är inte så känsliga. Men det är dock betydligt färre i Linux än i Windows, förmodligen för att Windows är en mycket större "målgrupp" och kanske för att många som kör Linux har mer kunskap om hur man ska förhindra det...
Osprey skrev:Jan-Olof skrev:RolandS skrev:Vilket skall man välja vid installation?
Båda är i det här fallet samma version men Flatpak tar ungefär 11 gånger så stor plats. Har installerat Chromium som systempaket via Programhanteraren (uppe till vänster i menyn) och det fungerar bra.
Jag vet att (numera tyvärr hädangångne) Gunnar på ubuntu-se på många sätt förespråkade Flatpak. Själv har jag dock aldrig använt det, utan kör bara systempaket och någon enstaka gång en ".deb" som jag laddar hem och installerar med dpkg. Ja, jo jag vet att en ".deb" kan/skulle kunna vara farlig om man inte har koll på läget...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster