Hejsan Lennart
Här kan du läsa lite om Raid
https://sv.wikipedia.org/wiki/RaidJag använder Raid5 på min server med 6st 4TB diskar, så om en eller två diskar kraschar, så kan jag återskapa all data från de övriga diskarna.. rekommenderat är att ha minst 4 diskar, Vid 5 eller flera hårddiskar, så kan man återskapa all data även om två hårddiskar havererar exakt samtidigt.
Raid1 är en spegel, så med 2st 1TB så får man bara ut 1TB utrymme.. så det är en smidigt backup system. :tumme upp:
Raid0 är precis som Mikael säger, det slår ihop två diskar så det blir en disk som är dubbelt så stor.
Även det om att diskarna ska vara lika stora... det går säkert att manipulera någon av Raid versionerna att acceptera olika storlekar... men det är nog inte rekommenderat på mer än labboreringsnivå.
Jag har surfat förbi trådar på forums.linuxmint.com om att Mint verkar ha lite problem med hårdvaruRaid... dock har jag inte läst trådarna utan bara skummat dem, då jag ändå inte använder Raid på mina persondatorer. Så det kan vara ide att kolla upp innan du sätter upp en Raid.