Klona mekanisk hårddisk till SSD

Här diskuterar vi hårdvarurelaterade problem eller projekt.

Klona mekanisk hårddisk till SSD

Inläggav mhenriday » tor nov 16, 2017 10:16 am

Nu när Mint 18.3 snart ska släppas har jag tänkt äntligen ta tummen ur och byta ut min gamla mekaniska hårddisk på 500 GB med en Samsung 850-Series EVO 500GB (jag skulle helst installerat en 960 NVMe M.2-kort. men då hade även moderkortet fått bytas ut). Jag skulle vilja be om förslag om sätt att klona data på den mekaniska hårddisken till SSD:n, som jag tänker sätta in i en Delock dokningsstation och koppla till datorn via en USB 3.0-kabel. Jag lutar åt att använda dd-kommandot i en terminal för att klona disken, men tänkte höra om eventuella alternativ av någon som har erfarenhet av sådant innan jag skrider till verket....

Taxam för alla förslag ! :D

Henri
mhenriday
Munk
 
Inlägg: 13
Blev medlem: fre apr 08, 2016 9:19 am

Re: Klona mekanisk hårddisk till SSD

Inläggav Mikael » tor nov 16, 2017 1:04 pm

De senaste gångerna jag klonat en disk har jag använt Clonezilla, alltså startat upp med en live-cd/usb av den.
http://clonezilla.org

Tillverkaren av din SSD bör också kunna tillhandahålla lämplig mjukvara.
http://www.samsung.com/semiconductor/mi ... tools.html
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2716
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Klona mekanisk hårddisk till SSD

Inläggav mhenriday » tor nov 16, 2017 5:18 pm

Hej Mikael !

Och tack för snabbt svar ! Programvaran som Samsung levererar med SSD:n är till för Windows - och i min erfarenhet, inte alltid fungerar bra även med en Windows-maskin. Jag har tänkte på Clonezilla, som inte alla användare tycks vara nöjda med, men är inte säkert att att med det programmet det går att kopiera min mekanisk hårddisk direkt till SSD:n. Jag misstänker att jag får nog pröva och fela, som vanligt....

Henri
mhenriday
Munk
 
Inlägg: 13
Blev medlem: fre apr 08, 2016 9:19 am


Återgå till Hårdvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst