extra hårddisk, partionera om?

Här diskuterar vi hårdvarurelaterade problem eller projekt.

extra hårddisk, partionera om?

Inläggav Henrik Jansson » sön sep 17, 2017 3:32 pm

Jag tänker montera in en hårddisk till i en dator. På den befintliga hårddisken är en partion för windows XP, en för LinuxMint 18.2 och en växlingspartion. (hur viktigt är det förresten att ha växlingspartion?)
Om jag nu kopplar in en hårddisk till, måste jag då partionera om hårddisken så att den extra hårddisken blir en ytterligare partition, eller att den ingår i en av de jag redan har?
Henrik Jansson
Samuraj
 
Inlägg: 77
Blev medlem: sön aug 24, 2014 11:03 am

Re: extra hårddisk, partionera om?

Inläggav Mikael » sön sep 17, 2017 3:48 pm

Förstår inte riktigt.. den extra disken blir ju en extra disk.
Ungefär som att du skulle ansluta en extern USB-disk.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: extra hårddisk, partionera om?

Inläggav Henrik Jansson » sön sep 17, 2017 9:43 pm

aha.. så man kan inte utöka minnet för exempelvis "Dokument" så att Dokument finns på två hårddiskar?
Henrik Jansson
Samuraj
 
Inlägg: 77
Blev medlem: sön aug 24, 2014 11:03 am

Re: extra hårddisk, partionera om?

Inläggav Jan-Olof » mån sep 18, 2017 12:29 am

Det vanligaste och enklaste är att göra så här (ett utdrag ur den här datorns filsystemstabell, /etc/fstab):

Kod: Markera allt
# /home was on /dev/sdb1 during installation
UUID=b2474fc5-2067-4f94-bf91-e69f8636ab43 /home ext4 defaults 0 2

Som du ser ligger Hem-mapparna för samtliga användare i en särskild partition på en separat hårddisk, sdb.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: extra hårddisk, partionera om?

Inläggav Henrik Jansson » mån sep 18, 2017 7:28 pm

Man kan alltså inte ha en mapp som är så står att den använder sig av två hårddiskar?
Om jag kopplar till en hårddisk med installerat operativsystem på, kan jag då på något sätt få med även det alternativet i grubmenyn?
Kommer den automatiskt med där om båda hårddiskarna är inkopplade när jag installerar ett nytt Linux på den första hårddisken?
Henrik Jansson
Samuraj
 
Inlägg: 77
Blev medlem: sön aug 24, 2014 11:03 am

Re: extra hårddisk, partionera om?

Inläggav Mikael » mån sep 18, 2017 7:45 pm

Jag har en disk á 80 GB som Linux är installerad på. Där finns både min Hemmakatalog och växlingsfilen samt starthanteraren.
Jag har ytterligare en disk som Windows XP är installerad på. Den är på 320 GB.
Den Windowsinstallationen är gjord på denna dator när det endast fanns en disk, före Linux kom in i bilden.

Starthanteraren på Linuxdisken ger mig möjlighet att välja vilket OS som ska starta.
Startar jag Linux kommer jag åt Windowsdisken och jag kan då använda den som lagringsutrymme om jag vill, som om det vore en extern disk.

Startar jag Windows ser jag inte Linuxdisken. (normalt)

Jag ser ingen större vits att ha EN mapp som ska fyllas med så mycket innehåll att den måste spridas på två diskar.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: extra hårddisk, partionera om?

Inläggav Henrik Jansson » tis sep 19, 2017 8:36 pm

Ja, men vad händer om jag kopplar till en hårddisk i efterhand?
Såhär ligger det till:

Jag har en hårddisk på 80Gb. På den finns nu windows XP och en äldre Ubuntuversion. Starthanteraren där gör att jag kan välja mellan att starta ubuntu eller XP.
Jag ska nu ersätta Ubuntu med LinuxMInt 18.2.
Då kommer jag att kunna välja mellan XP och LinuxMint 18.2.

Den andra hårddisken är på 200GB och är ännu inte inkopplad och kommer från en dator som blev sönderslagen av åska. Men jag vet att hårddisken är hel. På den finns Windows vista och Ubuntu 10.04 (tror jag det är..)

Om jag kopplar till den andra hårddisken, efter att jag har installerat LinuxMint 18.2 på den första hårddisken, kommer då starthanteraren att upptäcka vista och ubuntu och lägga till dessa i startlistan?
Eller måste den andra hårddisken vara inkopplad vid installationen av LinuxMint 18.2 på den första hårddisken för att de ska komma med på startlistan? Eller går det inte alls att få med dom när de inte ligger på samma hårddisk?
Eller kan man manuellt programmera om startlistan i efterhand för att få med alla operativsystem i startlistan?
Henrik Jansson
Samuraj
 
Inlägg: 77
Blev medlem: sön aug 24, 2014 11:03 am

Re: extra hårddisk, partionera om?

Inläggav Mikael » tis sep 19, 2017 9:35 pm

Detta är ex. Jan-Olof bättre på att besvara men man kan köra ett kommando för att starthanteraren på nytt ska söka efter andra operativsystem.
Själv använder jag Grub Customizer för detta.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: extra hårddisk, partionera om?

Inläggav Jan-Olof » ons sep 20, 2017 12:28 am

Jag rekommenderar också Grub Customizer eftersom det då är enklare att få startmenyn som man vill.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm


Återgå till Hårdvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron