Utskriftsproblem efter 17.3..

Här diskuterar vi hårdvarurelaterade problem eller projekt.

Utskriftsproblem efter 17.3..

Inläggav Mikael » tis jan 31, 2017 10:43 pm

.. tror jag.
Alltså att det var i samband med installation av 17.3 och nu även med 18.1 (MATE -64)
Skrivaren är en gammal, men nästan oanvänd, Dell 1110.
Problemet består i att vissa utskrifter bara ger svarta "flimrande" streck över hela papperet och skrivaren hamnar i något slags "error-mode".

Kan stämma med "tyngre" utskrifter vs. klent minne i skrivaren.
Att ex. skriva ut från en webbsida kan ge symptomet medan en utskrift av samma sida "Till fil", dvs. PDF och sedan en utskrift an den PDF,en kan fungera.
Med betoning på kan.
Det verkar som att om dessa bekymmer väl har börjat uppträda så krånglar både direktutskrift och utskrift av PDF,en.
Om jag tar bort skrivaren och sedan lägger till den så fungerar utskriften av exakt samma PDF bra.
Och detta går rätt snabbt att göra men i morse blev det lite panikartat då dottern behövde skriva ut biljetter.
Tänkte jag skulle kunna hitta den faktiska orsaken och antingen undvika exakt detta eller så hitta ett botemedel.

Efter att ha skrivit ut tre sidor från en presentation med Libre Office Impress (en utskrift som kanske bör räknas som "tung") kollade jag på skrivarens egenskaper.
Såg att upplösningen var 600x600 och jag tänkte se om utskriften blev sämre med 300x300, som ju rimligen borde vara "lättare".
uppstod symptomet?
Ändrade tillbaks till 600x600 och då fungerade utskriften igen.
Låter bakvänt...
Om det är så att skrivaren faktiskt bara klarar 600x600 kanske den får fnatt om man skickar på en upplösning som liksom inte finns men hur kan man tvinga fram detta?
Och kan detta verkligen stämma eller ska jag leta någon annanstans?

Tillägg:
Jag tog och testade lite.
Kan bekräfta att en utskrift där man sätter 300x300 gel felaktig utskrift.
Då gäller det att komma ihåg att först tömma utskriftskön och därefter starta om skrivaren samt i mitt fall med denna skrivare kontrollera att grön lysdiod lyser med fast sken.
Därefter kan man göra en ny utskrift, med 600x600.

Men problemet kvarstår egentligen. Jag har ju inte vid något tillfälle, förutom vid test, ändrat utskriftsinställningarna till 300x300.
Jag skulle vilja tvinga bort den möjligheten helt. Att inte något program kan påverka detta.

Mer tillägg:
Hittat var jag tvingar upplösningen till 600x600. Eller rättare - hur jag tar bort 300x300.
Editerade i etc/cups/ppd/Dell-Laser-Printer-1110.ppd
Återstår att se om det hjälper mot utskriftsproblemen...
---
Linux Mint 19.3 Tricia, Cinnamon @Mintbox Mini2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Återgå till Hårdvara