USB3.0 lika långsam som USB 2.0

Här diskuterar vi hårdvarurelaterade problem eller projekt.

USB3.0 lika långsam som USB 2.0

Inläggav albin75 » tor dec 15, 2016 6:16 pm

Hej. Jag har sökt länge eter en lösning på detta problem och sett att jag är långtifrån den ende som stångas med detta.

Min dator är relativt ny och har USB 3.0, jag har testat flera USB3 minnen och en USB3 hårddisk och de ligger alla kring 30mb/s
Mint mate 18 sarah. asus f550jk.

Jag vet inte vad detta beror på men tycker att det borde finnas en enkel lösning.
albin75
Lärjunge
 
Inlägg: 8
Blev medlem: tor dec 15, 2016 5:56 pm

Re: USB3.0 lika långsam som USB 2.0

Inläggav Jan-Olof » tor dec 15, 2016 9:37 pm

Välkommen!

Min erfarenhet är att det kan skilja förvånansvärt mycket mellan olika fabrikat av minnen. Om man läser recensionerna på t.ex. dustinhome.se eller clasohlson.com så tycker användarna ofta att, speciellt, skrivhastigheten är alldeles för låg. Det gäller för alla operativsystem. Själv använder jag nu SanDisk som jag tycker ger en bra hastighet till ett vettigt pris.

Ett tips för alla som tänker köpa USB-minnen kan vara att alltid jämföra minnenas läs- och skrivhastighet. Köp aldrig ett minne där man "glömt" att ange skrivhastigheten.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: USB3.0 lika långsam som USB 2.0

Inläggav albin75 » fre dec 16, 2016 9:51 am

Jan-Olof skrev:Välkommen!

Min erfarenhet är att det kan skilja förvånansvärt mycket mellan olika fabrikat av minnen. Om man läser recensionerna på t.ex. dustinhome.se eller clasohlson.com så tycker användarna ofta att, speciellt, skrivhastigheten är alldeles för låg. Det gäller för alla operativsystem. Själv använder jag nu SanDisk som jag tycker ger en bra hastighet till ett vettigt pris.

Ett tips för alla som tänker köpa USB-minnen kan vara att alltid jämföra minnenas läs- och skrivhastighet. Köp aldrig ett minne där man "glömt" att ange skrivhastigheten.


Tack för svar och visat intresse.

Alla mina usb minnen är sandisk. Jag har bland annat bytt ut min interna hårddisk mot en Sandisk SSD disk a 120Gb. Därefter har jag bytt ut min DVD mot datorns original HDD.
Den inbygda SSD disken där alla installationer gjorts har alltså ca 400mb/ läs och skriv och en vansinnigt snabb allockering. Hårddisken som jag monterat i optical bay istället för dvd har ca 100mb/s läs och skriv och en något långsammare alockering.

Samtliga USB3.0 minnen 3st. alla sandisk är extremt långsamma 30mb/s men om jag pluggar in dem i frugans gamla laptop med windows7 så blir de tokigt snabba igen.
Min externa usb3.0 HDD är iomega.

Det står bortom alla tvivel att problemet inte sitter i de externa enheterna, jag har även testat att formatera dem i ext4, det gjorde nästan ingen skilnad alls.

USB3.0 portarna körs mest troligt av systemet som om de vore USB2.0 portar. Vad det beror på kan jag inte svara på men tycker att det måste finnas en lösning.
albin75
Lärjunge
 
Inlägg: 8
Blev medlem: tor dec 15, 2016 5:56 pm


Återgå till Hårdvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster