Hårdvarustöd, bärbara datorer

Här diskuterar vi hårdvarurelaterade problem eller projekt.

Hårdvarustöd, bärbara datorer

Inläggav mattem » fre jan 23, 2015 2:18 am

Funderar på att ersätta min åldrande MacBook Pro och funderar på hur bra stödet för hårdvaran i bärbara datorer Linux har nuförtiden. Finns det någon bra sida att kolla som referens?

Har hittat en enligt mig prisvärd dator på Komplett.se av märket Lenovo, https://www.komplett.se/lenovo-z50-70-1 ... -hd/825082 som just nu är på kampanj för 5 500:- Denna modellen finns i massor av varianter och uppsättningar hos olika kedjor, så man måste verkligen kolla specen noga då det kan skilja sig rejält. Just "denna" som Komplett säljer har vettig ullösning på skärmen och den har stöd för 16 GB RAM samt 1 TB hybriddisk.

Som sagt, kollade med deras kundtjänst och för att man ska kunna återlämna datorn om man inte är nöjd så får man inte radera Windows från den, visst kan man testa med ett Live-USB.

Vad tror ni om möjligheterna att Linux Mint 17.1 kommer att fungera utan problem? Inte lika lätt att ersätta strulande hårdvara pga taskiga eller obefintliga drivrutiner på en bärbar dator.

Visst hade en ny 15" Retina-mac suttit fint, men man måste ju se över vad för alternativ som finns och Windows är inte ett alternativ :roll:
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: Hårdvarustöd, bärbara datorer

Inläggav Mikael » fre jan 23, 2015 11:43 pm

Hm...
Om man köper till en hårddisk och plockar ut den befintliga, stoppar i disken och installerar Mint, kollar att allt lirar bra och om det mot förmodan inte gör det kan man sätta tillbaks originaldisken igen.
Och lämna tillbaks datorn som den var vid leverans, utan igångkört OS med konto osv..

Visst, disken kanske man inte får returnera men en extra disk är ju alltid bra att ha.

Och sen:
Installera Mint i din Mac Book Pro :geek:
(Jag har gjort så men det är troligen fel/glapp i moderkortet varför jag inte kan köra den)
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Hårdvarustöd, bärbara datorer

Inläggav mattem » lör jan 24, 2015 11:38 am

Jo, det är ett alternativ jag funderar på, med extra disk. Men jag tänkte först prova med Live-USB vad det kan ge. Har en eller två 2.5"-diskar liggande i värsta fall.

Ja, datorn måste ju vara i "ursprungligt" skick för att få returneras. Det var de tydliga med när jag frågade om att installera Linux :lol:

Alternativet med att köra in Linux på Macen är ett nog så gott tips, men jag har en hel del filer som jag vill behöva komma åt som för tillfället är Mac only. Sen är det en hel del prenumerationer på podcaster via iTunes utöver synkning och hantering av iPhone som gör att jag behöver ha OS X kvar. Just iTunes med dess funktioner är ett problem, det mesta i dokumentväg bör gå att konvertera.

Har bevakning på ett par macar på tradera som går ut imorn, blir det inget där så beställer jag nog till 99% datorn från komplett. Har letat och jämfört för att och detta är nästintill den enda vettiga bärbara PC som inte har massa onödigt bjäfs som VGA och har vettig skärm och hårdvara. Köper man till en 8 GB-sticka så man får 12 GB RAM så har man så det räcker och blir över.
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: Hårdvarustöd, bärbara datorer

Inläggav mattem » sön jan 25, 2015 9:55 pm

Drog hem en auktion på tradera, så det blev en "ny" Mac, 13" MBPr från 2013 med dualcore i7 på 2.8 GHz, 16 GB RAM och 512 GB flashdisk för 9000:- Ett riktigt litet monster :mrgreen:

Men jag drog iväg en order till Komplett också på Lenovon och en extra 8 GB-sticka som ska i om jag behåller den. Ska testa den mot en Live-sticka med Mint 17.1 med Cinnamon desktop tänkte jag. Så jag återkommer i frågan om hur bra stödet är för bärbara datorer. De hade en flik med samma dator som "demo-vara" dvs som varit ute hos kund och vänt, de kostade 400:- mer i inköp än kampanjen de har just nu på de som är nya :lol:

Dags att börja koka nudlar nu, känns som jag kommer få leva på det ett tag :roll:
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: Hårdvarustöd, bärbara datorer

Inläggav mattem » sön feb 01, 2015 11:00 am

Lenovon ligger här hemma nu samt en extra RAM-sticka på 8 GB ifall jag ska behålla den. Dock inte packat upp den än.

Har ägnat sista dagarna åt att migrera in den nya macen samt återställa den gamla macen med sin originaldisk och färdigställa den till försäljning. Eftersom den hade hade en ny och fin SATA 6.0 SSD som dessutom var större så byttes systemdisken i Linux-burken ut, satt en gammal Intel X25-m på 160 GB, SATA 3.0. Kan säga att nu blinkar det bara till så är Mint framme min inloggningen, den var snabb innan, nu är den löjligt snabb :mrgreen: Uppenbarligen en bra uppgradering :D
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: Hårdvarustöd, bärbara datorer

Inläggav mattem » mån feb 02, 2015 12:14 am

Packade upp Lenovon och klämde och kände lite på den. Gav ett trevligt intryck. Blev besviken när jag konstaterade att där satt en VGA-port fast det inte stod med i specifikationerna för datorn. Packade ner den igen och skickade in returanmälan. Kan dessutom inte försvara inköpet av den rent ekonomiskt då jag blev med "ny" Mac. Men konstaterar att trots VGA-port så var den i alla fall värd 5 500:- som den var nedsatt till. Mycket dator för pengarna.

Sitter just nu och uppdaterar en fräsch installation av 17.1 Cinnamon på min gamla 15" MBP. Allt verkar funka rakt upp och ner, verkligen positivt överraskad. Kan lika gärna testa nu när den nya Macen är i bruk.
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne


Återgå till Hårdvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster