Alternativ till MintBox 2?

Här diskuterar vi hårdvarurelaterade problem eller projekt.

Alternativ till MintBox 2?

Inläggav carl-uno » tor jul 17, 2014 7:59 pm

Jag blev väldigt sugen på att köpa en MintBox 2, men jag tycker att den är dyr och jag föredrar att köpa fysiska saker från butiker i Sverige.

Efter att ha kollat runt blev det en Intel NUC minidator (från 2.195 kr) och jag har skrivit på hemsidan om detta och lagt upp en trendig unboxing-video.

Se http://linuxmint.se/2014/07/uppackning- ... minidator/

Fortsättning följer...
Hälsar

Carl-Uno Olsson,
Community Leader Linux Mint Sweden, lokalpolitiker och företagare, http://www.klokskap.se/.
Ge ett bidrag till communityn genom att swisha 0702209529.
Användarvisningsbild
carl-uno
Community Leader
 
Inlägg: 153
Blev medlem: tis jul 21, 2009 10:53 am
Ort: Kvänum

Re: Alternativ till MintBox 2?

Inläggav Mikael » tor jul 17, 2014 9:54 pm

Gilla!
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Alternativ till MintBox 2?

Inläggav Jan-Olof » tor jul 17, 2014 9:55 pm

Trevligt. Jag har också skaffat någonting liknande - en Gigabyte Brix (11 cm i fyrkant och 3 cm hög). Den väger 385 gram plus sladden som väger 315.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Alternativ till MintBox 2?

Inläggav mattem » fre jul 18, 2014 10:41 am

det ska bli intressant att följa projektet. Kan mycket väl vara en lämplig burk som mer än väl räcker för barnens aktiviteter.
mattem
Ninja
 
Inlägg: 147
Blev medlem: mån jul 07, 2014 5:07 pm
Ort: Sösdala/Skåne

Re: Alternativ till MintBox 2?

Inläggav Mikael » fre jul 18, 2014 12:54 pm

Kan kanske här då slänga in att en Raspberry Pi http://www.raspberrypi.org/ INTE är ett alternativ. Ack så segt allting blev...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Alternativ till MintBox 2?

Inläggav carl-uno » fre jul 25, 2014 8:13 pm

Jag har gjort en snabb screencast på installationen av Linux Mint 17 på min Intel NUC. http://linuxmint.se/2014/07/installerar-linux-mint-17-pa-en-intel-nuc/
Hälsar

Carl-Uno Olsson,
Community Leader Linux Mint Sweden, lokalpolitiker och företagare, http://www.klokskap.se/.
Ge ett bidrag till communityn genom att swisha 0702209529.
Användarvisningsbild
carl-uno
Community Leader
 
Inlägg: 153
Blev medlem: tis jul 21, 2009 10:53 am
Ort: Kvänum

Re: Alternativ till MintBox 2?

Inläggav stickanbj » fre jul 25, 2014 10:38 pm

Hej!
Jag har också en Intel NUC. Har Mint 17 XFCE installerat. Testade med ett tangentbord (Deltaco bluetooth) med pekplatta med gott resultat . Att NUC är så snabb kan nog till en del tillskrivas SSD:n. Blir perfekt till något av barnbarnen att ha till TV:n på rummet. Det slutar väl med att man får skaffa en till varje barnbarn (Jag har 5 st).
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Re: Alternativ till MintBox 2?

Inläggav Mikael » sön jul 27, 2014 10:15 pm

stickanbj skrev:Hej!
Jag har också en Intel NUC. Har Mint 17 XFCE installerat.//..

Varför XFCE om man får fråga? Eller kanske omvänt - varför inte någon av de övriga?
En sådan burk torde väll räcka och bli över oavsett?

När jag för en tid sedan kastade ut Windows 8 från den bärbara som fungerar som HTPC installerade jag MATE, mest för att jag skulle känna igen mig.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Alternativ till MintBox 2?

Inläggav Jan-Olof » mån jul 28, 2014 2:03 pm

Alla har vi olika smak. Läste någonstans att Linus Torvalds (upphovsmannen till Linux) kör Xfce så du är i gott sällskap, stickanbj.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Alternativ till MintBox 2?

Inläggav stickanbj » mån jul 28, 2014 3:33 pm

Jag har testat Mate, Cinnamon och XFCE på de tre maskiner jag har. På två kör jag Mate och att xfce kom in på nuc var helt enkelt att jag uppfattade den som något rappare. Utseendemässigt är den ju idag ganska lik Cinnamon men drar mindre systemresurser. Det är helt riktigt att det är Linus Torvalds favorit.
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Re: Alternativ till MintBox 2?

Inläggav Mikael » mån jul 28, 2014 3:53 pm

Okej, Xfce i just detta fall för att den kändes rappare.
Jag kör väl Xfce (10?) på någon sedan länge utlånad dator och där var det pga. prestandan, tror jag.
Finns någon bra "sida-vid-sida" jämförelse mellan Xfce och, i så fall, Cinnamon?

Varför jag intresserar mig är för att frågan om Linux & HTPC (eller surfdator osv.) dyker upp då & då till diskussion och någon gång kanske det blir verklighet och då kan det vara bra med råd om lämplig version.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Alternativ till MintBox 2?

Inläggav stickanbj » ons okt 15, 2014 12:37 pm

Det har tagit lite tid, men nu har jag testat Mate, Cinnamon, Xfce och KDE på samma maskin (en AMD med Nvidia grafik och 8GB internminne). Alla är Mint 17 64-bit. Vid dessa tester har jag kommit fram till följande.
Alla fyra gränssnitten fungerade väl men visst finns det skillnader. Det verkar som om Mate är den som är mest komplett och orsakar minst problem. Cinnamon har en del kvar till den stabilitet som Mate har.
Min personliga rekommendation blir då: Räcker prestanda till, kör Mate. Som första alternativ, kör XFCE. Behöver du extra allt tar du KDE. Egentligen är Mate och Cinnamon så lika att det bara är utseendet som ev. avgör.
Jag kan också tillägga att samtliga fyra Linuxdistar är snabbare än Windows 8 (som också finns på samma maskin).
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am

Re: Alternativ till MintBox 2?

Inläggav Mikael » ons okt 15, 2014 12:41 pm

stickanbj skrev:Det har tagit lite tid, men nu har jag testat Mate, Cinnamon, Xfce och KDE på samma maskin (en AMD med Nvidia grafik och 8GB internminne). Alla är Mint 17 64-bit. Vid dessa tester har jag kommit fram till följande.
Alla fyra gränssnitten fungerade väl men visst finns det skillnader. Det verkar som om Mate är den som är mest komplett och orsakar minst problem. Cinnamon har en del kvar till den stabilitet som Mate har.
Min personliga rekommendation blir då: Räcker prestanda till, kör Mate. Som första alternativ, kör XFCE. Behöver du extra allt tar du KDE. Egentligen är Mate och Cinnamon så lika att det bara är utseendet som ev. avgör.
Jag kan också tillägga att samtliga fyra Linuxdistar är snabbare än Windows 8 (som också finns på samma maskin).


Tackar!
Jag vet ju vad jag själv tycker om KDE men kan du utveckla dina erfarenheter, från det här testet, vad gäller just KDE?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Alternativ till MintBox 2?

Inläggav stickanbj » mån okt 20, 2014 9:30 pm

Det är givetvis min personliga uppfattning. KDE har tydligen förändrats sedan jag själv använde det för 3-4 år sedan. Nu upplever jag bara den som "koloss på lerfötter". Det kan bero på att vissa program som då var exlusivt för KDE numera går alldeles utmärkt att använda till de övriga skrivbordsmiljöerna. Jag tänker då främst på avidemux och K3B som då var (och är) standard i KDE.
stickanbj
Ninja
 
Inlägg: 132
Blev medlem: ons jul 20, 2011 7:03 am


Återgå till Hårdvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster