Trasig hårddisk

Här diskuterar vi hårdvarurelaterade problem eller projekt.

Re: Trasig hårddisk

Inläggav Marie SWE » tor aug 10, 2023 11:15 pm

Henrik Jansson skrev:Ok!
Inget oljud i den, ingen lukt,, lossat på kretskortet lite..
hmm.. det där med kloning har jag funderat på.. Går det att klona en hårddisk som inte funkar? Och isåfall.. kan man ta reda på om den är i kloningsbart skick innan man skaffar en hårddisk till?
Och isåfall.. om skicket på lager eller nåt är så illa att läshuvudet skrapar i skivan, vilket jag antar att det kan göra då, då kommer väl hela skivan att förstöras om man klonar hårddisken?
Programmen du nämnde, finns de för linux? Eller är det bästa som finns för windows? Finns det nåt för linux som duger eller bör jag köra ifrån windows?
När det gäller kloning, funkar det lika bra med dockningsstation och usb-anslutning, eller ska man ansluta den direkt till sata-porten i ett sånt här fall?

Jag har kollat disken med den där smartdisk kontrollen eller vad det heter ibland, och sist jag kollade va den i bra skick. Jag tycker att det här hände lite oväntat utan förvarning.. Och den sitter i en stationär dator så den har ju haft en ganska skyddad tillvaro.
Men en sak jag märkte var kvällen innan den la av, då började den plötsligt att låta ganska mycket en stund, ungefär som att den höll på att flytta på en massa data. Och såna ljud har jag varit med om förut några gånger. Vet inte vad det är den håller på med då..


Denna tråden hade dragit iväg :lol:

PC-3000 och DeepSpar är hårdvara+mjukvara speciellt framtagen för data-recovery/disk forensic.. Detta är inget som är billigt... har du tur så kanske du kan hitta någon som säljer billigt på ebay eller liknande.
https://www.acelab.eu.com/catalog/
https://www.deepspar.com/products-ds-disk-imager.html

SMART talar om ifall du har många dåliga kluster.. Detta är något som är av intresse.. För är det vääääldigt många dåliga så kan det vara signal på att ett läshuvud ligger o skaver mod disk.
Om det inte är det, så är det högst troligt att partitionstabellen blivit fucked up.. Vilket oftast går att fixa

Testdisk VS Photoreck
Photoreck är mer för att återskapa borttagna filer.. Testdisk är mer för att återskapa förlorade partitioner och åter skapa partitionstabell osv.

Här är en guide för att återskapa förlorade partitioner
https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step
Här är mer dokumentation https://www.cgsecurity.org/testdisk_doc/

Klona disk.
anledningen att man gör det är för varje liten byte du skriver till disken kan minska chansen att lyckas återskapa disken.
Gör man en klon av disken så har man "råd" att göra fel.
Har man en fysisk skada på disken(som syns i smart med bad sectors) så är varje drift sekund kritisk Det vill säga så fort den har ström.
Fysiska skador kan vara av mindre bra, dålig eller katastrofal karaktär..
Mindre bra.. Disken har fått sig en smäll så ett av huvudena har dippat ner på disken och orsakat en rund ytlig lätt repa.. Men disken är fortfarande användbar i några månader eller om man har tur ett år till..
Dålig.. disken har fått en kraftig smäll under drift och orsakat en djupare repa så varje gång läshuvudet går över repan så sprids repan då partiklar fastnat på läshuvudet. Disken har troligtvis bara timmar till en vecka till att leva
Katastrofal Disken har fått en sådan smäll att läshuvudet har lossnat från armen och ligger mot disken och orsakar repor vart efter armen rör på sig.. Disken har några få minuter kvar i livet.
Klona disken i läge 1 och 2 är ett smart drag.. Medans i 3:e så måste man öppna disken och byta läs/skrivhuvudet och rengöra från partiklar innan man startar en kloning.

Nu ska jag läsa mer i tråden innan jag skriver mer 8-)
Senast redigerad av Marie SWE tor aug 10, 2023 11:45 pm, redigerad totalt 2 gånger.
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Trasig hårddisk

Inläggav Marie SWE » tor aug 10, 2023 11:22 pm

Mikael skrev:Kom på en sak. Det florerar ju en del på nätet som menar att man har fått igång felande diskar genom att lägga dem i frysen över natten. Inget jag har testat själv men har faktiskt en trasig 2,5" liggandes här... kanske testa med den då :lol: fast jag har för mig att elektroniken lagt av på den.

Det stämmer faktiskt.
Men precis som du säger så har det med elektroniken att göra.. Samt disken måste tina innan.
Beroende på hur mycket luftfuktighet som kommit in i hårddisken så bildas det kristaller på skivorna.. Startar man disken då, så förstör det läshuvudena.. Så det är ett bra sätt att döda en disk på. ;)
När den tinat finns det risk för kondens på skivorna som kan orsaka korrosion på skivor och läshuvudena och disken får en kort livslängd på veckor eller månader.

Normalt fryser man bara styrkortet eller kyler ner det med kolsyra/kylspray. :)
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Trasig hårddisk

Inläggav Henrik Jansson » tor aug 10, 2023 11:33 pm

Ja det kan man säga att den har, men nu sitter jag med tandborsten i munnen och ska snart sova. Det sägs att det kommer en dag i morgon också, och den blir nog minst lika lång..

Just nu är skicket så illa att smart inte säger så mycket om den.. bara att "updated 53 years, 7 months and 8 days ago"... och att den har en bad sector.. Så det är nog inte mycket att lita på..

JAg har för mig att jag såg nånstans en sen kväll att det stog nåt om att det va fel på partitionstabellen.. men det hindrar ju inte att det är fel på allt annat heller..
Men det kanske är bäst att skaffa en hårddisk till och klona den innan man gör mer..
En fråga om det bara.. den här är ju på 3 TB. Om jag får tag på en annan som är på 3 TB, är dom då exakt lika stora?? Eller kan det variera lite mellan fabrikat och modell? För jag antar att det blir problem om den jag klonar till är mindre om det så bara är en byte? Och gör det något om den jag klonar till är större?
Henrik Jansson
Samuraj
 
Inlägg: 77
Blev medlem: sön aug 24, 2014 11:03 am

Re: Trasig hårddisk

Inläggav Marie SWE » tor aug 10, 2023 11:36 pm

Henrik Jansson skrev:Sen har jag inte gått vidare, för den vill tydligen att storleken på hårddisken ska vara rätt först? Det kanske är bäst att man skaffar en hårddisk till och klonar den, om det går, innan man pillar mer? Kan man ta reda på det innan man skaffar en hårddisk till, om den alls går att klona?

Du kan klona disken till en image fil istället.. så kan du återställa imagen till en annan disk i framtiden eller göra en kopia på imagen och testa att montera diskavbildningen som en virtuell hårddisk att jobba emot

Clonezilla avancerad avbildning
https://clonezilla.org/clonezilla-live/ ... -param.php

Detta är valen som du ska använda när du ska rädda data..
[_]-q1 tvinga läsning sector för sector
[_]-rescue Fortsätt att läsa även när diskblocken har läsfel
Senast redigerad av Marie SWE tor aug 10, 2023 11:48 pm, redigerad totalt 1 gång.
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Trasig hårddisk

Inläggav Marie SWE » tor aug 10, 2023 11:41 pm

Henrik Jansson skrev:Ja det kan man säga att den har, men nu sitter jag med tandborsten i munnen och ska snart sova. Det sägs att det kommer en dag i morgon också, och den blir nog minst lika lång..

Just nu är skicket så illa att smart inte säger så mycket om den.. bara att "updated 53 years, 7 months and 8 days ago"... och att den har en bad sector.. Så det är nog inte mycket att lita på..

JAg har för mig att jag såg nånstans en sen kväll att det stog nåt om att det va fel på partitionstabellen.. men det hindrar ju inte att det är fel på allt annat heller..
Men det kanske är bäst att skaffa en hårddisk till och klona den innan man gör mer..
En fråga om det bara.. den här är ju på 3 TB. Om jag får tag på en annan som är på 3 TB, är dom då exakt lika stora?? Eller kan det variera lite mellan fabrikat och modell? För jag antar att det blir problem om den jag klonar till är mindre om det så bara är en byte? Och gör det något om den jag klonar till är större?


Klona disken så måste nya disken vara lika stor eller större.. Så du måste inte ha en exakt lika dan.. bara att den nya inte är mindre. :)

Då får du sussa gott, jag ska fortsätta jobba lite med mitt skräp.

Ny smart skanning kan du göra från Linux Diskar eller i vissa fall även i BIOS..
Men bara 1dålig sektor låter lovande.. så länge det inte är spår-0 ;)
spår 0 så har man två val.. klona över till en hel disk och återbygga partitionstabellen.. eller det mer avancerade att flytta spår0 till spår1 Men det är överkurs :geek:
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Trasig hårddisk

Inläggav Henrik Jansson » tor aug 10, 2023 11:58 pm

Den lyckas inte göra om smart-testet..
Det står:
Error refreshing smart data
error sending ata command check power mode: unexpected sense data returned:
0000: 70 00... och en massa siffror ( jobbigt att medelanderutorna inte går att klippa ut..
Och på slutet: (g-io-error-quark,0)

hmm.. om den inte får rätt data när den frågar om power mode, låter inte det som nåt kretskortsfel?
Henrik Jansson
Samuraj
 
Inlägg: 77
Blev medlem: sön aug 24, 2014 11:03 am

Re: Trasig hårddisk

Inläggav Osprey » fre aug 11, 2023 1:04 am

Vet inte vad du ska göra, disken verkar krashad. Kanske kan du köra "dd" till en annan disk och rädda något...
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 151
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Trasig hårddisk

Inläggav Marie SWE » fre aug 11, 2023 2:34 am

Henrik Jansson skrev:Den lyckas inte göra om smart-testet..
Det står:
Error refreshing smart data
error sending ata command check power mode: unexpected sense data returned:
0000: 70 00... och en massa siffror ( jobbigt att medelanderutorna inte går att klippa ut..
Och på slutet: (g-io-error-quark,0)

hmm.. om den inte får rätt data när den frågar om power mode, låter inte det som nåt kretskortsfel?


När jag inte har disken framför mig i mina händer, så är det svårt att säga.
Men kan den inte läsa smart-datan så är det ganska illa.

Skulle jag ha den i mina händer hade jag lyft på locket och kikat på skivorna och huvudena och vid grövre repor men "hela" huvuden blåst ur dammet med tryckluft och sedan gjort en diskimage. Men jag tillgång till en clean-box.

Så en disk kloning sektor för sektor till en disk-image eller disk kan vara bästa valet i ett försök att rädda datan.
Jag tror Clonezilla kan ignorera dåliga sektorer och läsfel och ändå klona sector by sector så länge disken syns så att säga.

.

* jag funderar på om jag ska posta detta nedan.. jag har skrivit det, men ska jag skicka det..
Jag ska ta en kopp kaffe o fundera om jag ska... (klockan nu 03:06)
Tillbaka.. kl.03:34
Då en på ett annat forum var så envis att öppna sin disk iallafall, så postar jag det.. Men jag rekommenderar det inte, så det sker på egen risk utan garantier.

Edit.
Jag tog bort det för att inte riskera att någon gör dumma saker.
Senast redigerad av Marie SWE fre aug 11, 2023 11:11 pm, redigerad totalt 1 gång.
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Trasig hårddisk

Inläggav Marie SWE » fre aug 11, 2023 2:46 am

Osprey skrev:Vet inte vad du ska göra, disken verkar krashad. Kanske kan du köra "dd" till en annan disk och rädda något...

Kan dd oxå köra en force sector by sector cloning? och ignorera read error?
Jag har aldrig använt dd. :mrgreen:
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Trasig hårddisk

Inläggav Mikael » fre aug 11, 2023 10:18 am

Clonezilla torde använda sig av dd
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Trasig hårddisk

Inläggav Henrik Jansson » fre aug 11, 2023 10:43 pm

Eftersom både testdisk och diskar hittar att disken finns, så borde det gå att klona den då?
Så länge läshuvudena inte är förstörda så borde väl något gå att få ur disken iallafall, för det är väl inte så sannolikt att hela skivan är förstörd?

Eller man kanske skulle begå en brottslig handling så att polisen gör en kostsam undersökning av min hårddisk? Som åtalad måste man väl få ta del av bevismaterialet? ;)
Henrik Jansson
Samuraj
 
Inlägg: 77
Blev medlem: sön aug 24, 2014 11:03 am

Re: Trasig hårddisk

Inläggav Mikael » fre aug 11, 2023 11:14 pm

Henrik Jansson skrev:datorn tror till och med att den är större än den är, 4,2 TB istället för 3.

Får du något felmeddelande i/med Testdisk angående storleken?
Som i den här tråden:
https://forum.cgsecurity.org/phpBB3/viewtopic.php?t=10556
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Trasig hårddisk

Inläggav Marie SWE » fre aug 11, 2023 11:26 pm

Kör clonezilla med växlarna -q1 och -rescue och spara till image-fil.
Sedan kör testdisk för att se om du enkelt bara kan återskapa partitionerna som i steg för steg guiden.. om inte quick scan fungerar, får du köra en deep scan som tar ganska lång tid. så börja inte i närheten av läggdax. ;)
steg för steg och övriga dokumentationen beskriver ganska bra hur du kan återbygga partitionstabell skadade filsystem osv.
testdisk har även ett forum som kanske någon haft liknande situation https://forum.cgsecurity.org/phpBB3/

Nu ska jag fortsätta med mitt linux krångel. ;)
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Trasig hårddisk

Inläggav Henrik Jansson » fre aug 11, 2023 11:33 pm

Mikael skrev:
Henrik Jansson skrev:datorn tror till och med att den är större än den är, 4,2 TB istället för 3.

Får du något felmeddelande i/med Testdisk angående storleken?
Som i den här tråden:
https://forum.cgsecurity.org/phpBB3/viewtopic.php?t=10556


Det jag får är det här, det står inte direkt att det är fel, men storleken anges, och den är fel, och under står det att man måste ha rätt storlek för att göra en successful recovery.

TestDisk 7.1, Data Recovery Utility, July 2019
Christophe GRENIER <grenier@cgsecurity.org>
https://www.cgsecurity.org

TestDisk is free software, and
comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY.

Select a media (use Arrow keys, then press Enter):
>Disk /dev/sda - 4142 MB / 3950 MiB - ST3000DM001
Disk /dev/sdb - 3000 GB / 2794 GiB - ST3000DM001-9YN166








>[Proceed ] [ Quit ]

Note: Disk capacity must be correctly detected for a successful recovery.
If a disk listed above has an incorrect size, check HD jumper settings and BIOS
detection, and install the latest OS patches and disk drivers.
Henrik Jansson
Samuraj
 
Inlägg: 77
Blev medlem: sön aug 24, 2014 11:03 am

Re: Trasig hårddisk

Inläggav Henrik Jansson » fre aug 11, 2023 11:37 pm

Marie SWE skrev:Kör clonezilla med växlarna -q1 och -rescue och spara till image-fil.
Sedan kör testdisk för att se om du enkelt bara kan återskapa partitionerna som i steg för steg guiden.. om inte quick scan fungerar, får du köra en deep scan som tar ganska lång tid. så börja inte i närheten av läggdax. ;)
steg för steg och övriga dokumentationen beskriver ganska bra hur du kan återbygga partitionstabell skadade filsystem osv.
testdisk har även ett forum som kanske någon haft liknande situation https://forum.cgsecurity.org/phpBB3/

Nu ska jag fortsätta med mitt linux krångel. ;)


Ok! Ja det får bli en annan dag.. när jag har en lika stor och tom hårddisk tillgänglig..
Har sett det finns hårddiskar med glasruta på.. Det skulle vara intressant i ett sånt här läge..

Vilket hårddiskmärke är förresten bäst? Har mindre hårddiskar längre livslängd? Jag tänker att en med mindre kapacitet måste ju inte lagra datan så komprimerat, då borde den väl vara mindre känslig och bevara datan under längre tid också?
Henrik Jansson
Samuraj
 
Inlägg: 77
Blev medlem: sön aug 24, 2014 11:03 am

FöregåendeNästa

Återgå till Hårdvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster