För att få reda på om det är smr eller cmr så får man googla på (modellen och CMR SMR) och få tekniska specifikationer från tillverkaren eller från andra sajter
ta WD Red 4TB som exempel de fick mycket skit för att de inte var tydliga i början, så nu har de blivit väldigt tydliga.. och vissa shoppar är bättre än andra shoppar.. De som inriktar sig på data försäljning som inet är nördiga o skriver ut saker
https://www.inet.se/produkt/4304287/wd- ... 0rpm-256mb Där har de skrivit ut (OBS denna disk använder sig av SMR)
sedan denna
https://www.inet.se/produkt/4305673/wd- ... 0rpm-256mb Här står det i beskrivningen (Alla diskarna i WD Red Plus serien använder sig av CMR tekniken för skrivning till diskarna.)
Sedan finns det ju hemsidor som elgiganten osv som inte kan något eller bryr sig.. de lockar med marknadsföring.. Men klickar man på teknisk data så kan det om man har tur stå med om det är CMR eller SMR
Så vissa skriver inte och vissa tillverkare är även lite otydliga så man får Googla lite för att få svar.
Använder du disken majoritetsmässigt för lagring.. välj en 5400rpm disk före en 7200rpm.. 5400:an är lite långsammare i skriv o läs hastighet, men den går tystare, den drar lite mindre ström och den går svalare.
Två motpoler
Jag sitter med seagate sas 7200rpm serverdiskar i min server.. dessa i öppen låda eller liggande på skrivbordet ligger på en snitt drift-temperatur runt 65-67grader och kan lätt gå upp till 72-73grader vid belastning.. Så de är i behov av att sitta i låda med kylfläktar för att få ner dem till runt 45-50grader.. så det är ingen tyst lösning..
I min dator till tv'n som jag har som mediacenter för att se på film, spela musik o så offline sitter det 5400rpm diskar i som är två seagate desktop någonting och en WD-green samt en Maxtor för systemet. Dessa utan kylfläktar ligger på 34grader även att lådan är "halv liten" Mini-tower.. Diskarna är satta att gå ner i viloläge efter 1timma då det är sällan jag använder alla diskar samtidigt. Detta gör att tempen i lådan är sval och lådans fläktar går på lågvarv.. så jag hör inte om datorn är igång om jag är 2meter ifrån den
Så där har du två extrema motpoler som exempel på disk-val.. Serverdiskarna skulle vara extremt onödiga/overkill för att se på lite film... medans 5400:orna skulle gå på knäna om jag körde video redigering/transcoding eller starta up backup av alla datorer samtidigt över nätverket.
Så rätt verktyg för rätt jobb så att säga.