Trasig hårddisk

Här diskuterar vi hårdvarurelaterade problem eller projekt.

Re: Trasig hårddisk

Inläggav Mikael » fre aug 11, 2023 11:42 pm

Henrik Jansson skrev:Select a media (use Arrow keys, then press Enter):
>Disk /dev/sda - 4142 MB / 3950 MiB - ST3000DM001
Disk /dev/sdb - 3000 GB / 2794 GiB - ST3000DM001-9YN166


Okej, det är alltså sda som är den disk som är felande och sdb är en annan disk? Båda är egentligen på 3 TB men den ena, sda, visar felaktigt 4 GB?

(ST3000 tyder ju på att det ska vara 3000 MB på båda)
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Trasig hårddisk

Inläggav Henrik Jansson » fre aug 11, 2023 11:49 pm

Ja det stämmer.
Dessutom får den inte med hela modellbeteckningen. Vet inte om det är lagrat på hårddisken så att det är därför det är fel på det också, eller så är det nån skillnad i utförandet.
Angående de där värdena om manska ändra på geometrin, kanske man kan anta att värdena från sdb ska gälla för sda också?
Henrik Jansson
Samuraj
 
Inlägg: 77
Blev medlem: sön aug 24, 2014 11:03 am

Re: Trasig hårddisk

Inläggav Mikael » fre aug 11, 2023 11:50 pm

Ja det var smart tänkt!

Jag försöker, via ett annat forum, lära mig mer om detta med att kunna ändra.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Trasig hårddisk

Inläggav Marie SWE » lör aug 12, 2023 2:33 am

Henrik Jansson skrev:
Marie SWE skrev:Kör clonezilla med växlarna -q1 och -rescue och spara till image-fil.
Sedan kör testdisk för att se om du enkelt bara kan återskapa partitionerna som i steg för steg guiden.. om inte quick scan fungerar, får du köra en deep scan som tar ganska lång tid. så börja inte i närheten av läggdax. ;)
steg för steg och övriga dokumentationen beskriver ganska bra hur du kan återbygga partitionstabell skadade filsystem osv.
testdisk har även ett forum som kanske någon haft liknande situation https://forum.cgsecurity.org/phpBB3/

Nu ska jag fortsätta med mitt linux krångel. ;)


Ok! Ja det får bli en annan dag.. när jag har en lika stor och tom hårddisk tillgänglig..
Har sett det finns hårddiskar med glasruta på.. Det skulle vara intressant i ett sånt här läge..

Vilket hårddiskmärke är förresten bäst? Har mindre hårddiskar längre livslängd? Jag tänker att en med mindre kapacitet måste ju inte lagra datan så komprimerat, då borde den väl vara mindre känslig och bevara datan under längre tid också?


Mekaniska Hårddiskar är lite av det beror på vad du ska ha dem till.. kontinuerlig drift eller för energispar.. Mycket konstant skrivande till disk eller mest i perioder.
Toshiba Seagate WesternDigital gör både bra och dåliga diskar.. det är som HP de gör skräp och kvalité datorer.. grundregel.. Akta dig för billiga diskar och undvik SMR diskar.. CMR är bättre/pålitligare och lite snabbare i läs/skriv.
Jag har minst erfarenhet av Toshiba.. de andra två ligger lika i pålitlighet senaste 10+åren.. WD var en mardröm på IDE tiden.. smeknamn Wasted-Disk :lol:
WD har röd, blå, guld, svart, lila, grön.. alla har sitt användningsområde... även om Röd och Guld är bra för NAS och servers så betyder det inte att de är bra för en laptop eller en speldator..
Så det beror lite på vad du ska ha disken till. Men undvik SMR diskar även om de är lockande för priset är billigare / TB
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Trasig hårddisk

Inläggav Henrik Jansson » lör aug 12, 2023 8:16 am

ok.. Jag läser lite på annonser nu på nya hårddiskar och de skriver inte om det är smr eller cmr.. De jag har kan jag inte hittat att det står nåt om det på dom heller.. Hur ska man veta vad det är då? Har det nåt annat namn?

Jag har två hårddiskar. En SSD där jag har linux, och en stor där jag lagrar grejer.. och även några mindre partitioner för windows som jag nästan aldrig startar ens, och några partitioner med olika linuxvarinater för att testa vilken man tycker är bäst, och för att kunna starta från enbart den hårddisken om man skulle vilja det.

Angående SSD så verkar det finnas väldigt många olika åsikter om vilket märke som är bäst där också.
Henrik Jansson
Samuraj
 
Inlägg: 77
Blev medlem: sön aug 24, 2014 11:03 am

Re: Trasig hårddisk

Inläggav Marie SWE » lör aug 12, 2023 5:36 pm

För att få reda på om det är smr eller cmr så får man googla på (modellen och CMR SMR) och få tekniska specifikationer från tillverkaren eller från andra sajter

ta WD Red 4TB som exempel de fick mycket skit för att de inte var tydliga i början, så nu har de blivit väldigt tydliga.. och vissa shoppar är bättre än andra shoppar.. De som inriktar sig på data försäljning som inet är nördiga o skriver ut saker
https://www.inet.se/produkt/4304287/wd- ... 0rpm-256mb Där har de skrivit ut (OBS denna disk använder sig av SMR)
sedan denna
https://www.inet.se/produkt/4305673/wd- ... 0rpm-256mb Här står det i beskrivningen (Alla diskarna i WD Red Plus serien använder sig av CMR tekniken för skrivning till diskarna.)
Sedan finns det ju hemsidor som elgiganten osv som inte kan något eller bryr sig.. de lockar med marknadsföring.. Men klickar man på teknisk data så kan det om man har tur stå med om det är CMR eller SMR

Så vissa skriver inte och vissa tillverkare är även lite otydliga så man får Googla lite för att få svar. :lol:

Använder du disken majoritetsmässigt för lagring.. välj en 5400rpm disk före en 7200rpm.. 5400:an är lite långsammare i skriv o läs hastighet, men den går tystare, den drar lite mindre ström och den går svalare.

Två motpoler
Jag sitter med seagate sas 7200rpm serverdiskar i min server.. dessa i öppen låda eller liggande på skrivbordet ligger på en snitt drift-temperatur runt 65-67grader och kan lätt gå upp till 72-73grader vid belastning.. Så de är i behov av att sitta i låda med kylfläktar för att få ner dem till runt 45-50grader.. så det är ingen tyst lösning..
I min dator till tv'n som jag har som mediacenter för att se på film, spela musik o så offline sitter det 5400rpm diskar i som är två seagate desktop någonting och en WD-green samt en Maxtor för systemet. Dessa utan kylfläktar ligger på 34grader även att lådan är "halv liten" Mini-tower.. Diskarna är satta att gå ner i viloläge efter 1timma då det är sällan jag använder alla diskar samtidigt. Detta gör att tempen i lådan är sval och lådans fläktar går på lågvarv.. så jag hör inte om datorn är igång om jag är 2meter ifrån den

Så där har du två extrema motpoler som exempel på disk-val.. Serverdiskarna skulle vara extremt onödiga/overkill för att se på lite film... medans 5400:orna skulle gå på knäna om jag körde video redigering/transcoding eller starta up backup av alla datorer samtidigt över nätverket.
Så rätt verktyg för rätt jobb så att säga. 8-)
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Trasig hårddisk

Inläggav Mikael » lör aug 12, 2023 8:22 pm

Henrik Jansson skrev:datorn tror till och med att den är större än den är, 4,2 TB istället för 3.
seagate barracuda. Modell ST3000DM001.


Om du i testdisk anger 364801 Cylinders, 255 heads, 63 Sectors och 4096 som Sector size - visas korrekt storlek då?

Vilka värden visas för den icke-krånglande disken?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Trasig hårddisk

Inläggav Henrik Jansson » lör aug 12, 2023 11:26 pm

Den fungerande disken visar 364801 255 63 och sector size 512

Men jag tror jag ska låta den trasiga vara orörd nu tills jag har en till att klona den till.
Henrik Jansson
Samuraj
 
Inlägg: 77
Blev medlem: sön aug 24, 2014 11:03 am

Föregående

Återgå till Hårdvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster